Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flasha ATI radeon 7000 VE PCI

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-12-09 13:58

Hej,

Jag har ett radeon 7000 VE PCI 32MB DDR (vga + DVI + tvout) som ligger och samlar damm. Går det att flasha om ett sådant kort till macversion? Jag vet att det går med vanliga 7000 PCI men hur är det någon som vet hur det ligger till med just den här varianten?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-11 23:02

Hmm här har du ju fått många bra svar... 99macs användare kanske inte är så intresserade av hårdvara? Smått tragiskt när det finns stora pengar att spara på att köpa billig pc-hårdvara istället för att gå in i en macbutik. Det är ju samma prylar fast i fulare kartong.

Det går alldeles utmärkt att flasha det där kortet.

  • Medlem
  • 2003-12-12 21:38

Nu spinner radeon kortet på fint:D

Typ: display
Buss: PCI
Kortplats: J12
VRAM (sammanlagt): 64 MB
Tillverkare: ATI (0x1002)
Enhets-ID: 0x5159
Revisions-ID: 0x0000
ROM-revision: 113-85501-208

Håller med Rhesus att det är konstigt att INGEN på detta forum klarat av att hjälpa till på denna punkt!

Om någon är intresserad så kan jag tänka mig att kränga kortet,
kan ju alltid flasha ett nytt;)

Ursprungligen av Maffe:

Nu spinner radeon kortet på fint:D

Typ: display
Buss: PCI
Kortplats: J12
VRAM (sammanlagt): 64 MB
Tillverkare: ATI (0x1002)
Enhets-ID: 0x5159
Revisions-ID: 0x0000
ROM-revision: 113-85501-208

Håller med Rhesus att det är konstigt att INGEN på detta forum klarat av att hjälpa till på denna punkt!

Om någon är intresserad så kan jag tänka mig att kränga kortet,
kan ju alltid flasha ett nytt;)

Hehe, vad vill du ha för att flasha mitt?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-13 02:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Maffe
Om någon är intresserad så kan jag tänka mig att kränga kortet,
kan ju alltid flasha ett nytt;)

Eller så kan du tala om hur du gjorde, gärna länk tack. Antar att TV-ut inte fungerar? Har själv haft ett flashat GF2MX som fugerade bra.

  • Avstängd
  • 2003-12-13 10:03

Jag flashade ett Radeon 8500 LE åt helvete eller det gick fast minnet dog när jag av misstag flashade det 10Mhz för högt. dock var det inte så dyrt, 400 pix lixom blev en snygg nyckelring!

  • Oregistrerad
  • 2003-12-13 10:26

Det är ju lie svårt att hålla koll p åalal pezekort och veta vilka som gå flasha och vilka som inte gillar det (inte ens xlr8 är ju så tydligt på den punkten).
Sen bör man väl ha en peze oxå och det kan j uvara ett ganska stort hinder

Men visst vore en sammanställning av kunska mycket värt om någon tog tag i det (ex.v. i FAQ:en så man kan editera allt eftersom man kommer på saker - trådar blir ju så störiga efter ett tag )

F.ö. så är det väl inte enbart PCI som går flasha (romen till busskommunikationen på - inte bara grafikprocessorns speed), vissa GeForce3/4 skall väl ex.v. vara flaschbara - men vilka…, och hur…

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-13 10:51

Det fanns en utmärkt sida som endast handlade om vilka grafikkort som gick att flasha om och inte. Vilka system dem gick att flasha om till samt vilken flashningsmjukvara man skulle använda, dessutom hade de rätt firmware-filer för respektive system som användare hade testat med lyckat resultat osv. Rena guldgruvan för den som ville flasha om sitt grafikkort. Har tyvärr inte kvar adressen dock.

Jag hade funderingar på att föreslå en sammanställning av dylik information här på 99mac, men insåg snabbt att det aldrig skulle gå då det är strängeligen förbjudet att flasha om korten och tillverkarna säkert skulle rynka på ögonbrynen om en seriös macsida erbjöd tips i ämnet.

Det finns ju dock Mac-återförsäljare som säljer omflashade versioner av korten till lägre pris, dock säkert inte lika låga priser som PC-återförsäljarna. (det fanns iaf. tidigare men sedan det påpekades för denna åf att det var strängt olagligt att flasha om korten enligt tillverkarna så kan de ha slutat med detta)

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-13 13:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Eller så kan du tala om hur du gjorde, gärna länk tack. Antar att TV-ut inte fungerar? Har själv haft ett flashat GF2MX som fugerade bra.

Du behöver en PC med en dos-diskett, programmet ATIFLASH och en rom-image från macversionen av kortet. Hur du gör kan du säkert hitta om du googlar lite.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-13 14:09

Hey, det här var ju intressant.
Funkar de flashade korten bra med OS X sen också?

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Det fanns en utmärkt sida som endast handlade om vilka grafikkort som gick att flasha om och inte.

Kan det vara den här sidan du menar?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-13 14:39

Exakt! Bokmärken är inte min grej.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-13 22:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Hey, det här var ju intressant.
Funkar de flashade korten bra med OS X sen också?

Det enda som skiljer mackorten och pckorten åt är koden i rom. Dvs flashar du ett pckort med macromen så blir det exakt samma kort som går på samma drivrutiner osv.

Jag flashade ett Sapphire Radeon 7000 PCI till min 8500 för nån dag sen.
Funkar hur bra som helst. Vem vill punga ut 2000 spänn för ett ATI Radeon 7000 Mac-edition till en sån gammal burk? Inte jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-22 18:01

Hur gör man när man flashar?

Jag sitter nu med ett 32MB Sapphire Atlantis Radeon 7000-kort (PCI) som jag fick tips om att det skulle gå bra att flasha. Nu är det så att när jag väl ska uppdatera till senaste ROM (v208) så stannar processen halvvägs och jag får bifogat felmeddelande

Vad ska man göra då?

Ursprungligen av Andersson:

Jag sitter nu med ett 32MB Sapphire Atlantis Radeon 7000-kort (PCI) som jag fick tips om att det skulle gå bra att flasha. Nu är det så att när jag väl ska uppdatera till senaste ROM (v208) så stannar processen halvvägs och jag får bifogat felmeddelande

Vad ska man göra då?

Följ dessa instruktioner så borde det fungera http://aex.org/mac/7000.html Har inte testat själv då jag inte har något kort.

/Ulf

Ursprungligen av Ulf Larsson:

Det var enligt den guiden jag genomförde flashningen.

Ursprungligen av Andersson:

Det var enligt den guiden jag genomförde flashningen.

Har du provat att bota i OS9 enligt den första länken jag skrev, punkt 14, fungerar det isåfall?

/Ulf

Jag får samma "error" både i 9.1 och 10.2.8

Nu ger jag upp tills jag får fatt i någon med en PC så jag kan göra om första flashningen.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2004-09-02 03:55
Ursprungligen av Andersson:

Nu ger jag upp tills jag får fatt i någon med en PC så jag kan göra om första flashningen.

Jaså... Det är därför du ska komma hem till mig imorgon...
Lina skvallrade.

Ursprungligen av pepsi:

Jaså... Det är därför du ska komma hem till mig imorgon...
Lina skvallrade.

Hehe, jopp. Har hört efter med två andra, renodlade PC-nissar, men de var inte sugna

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2004-09-02 05:48
Ursprungligen av Andersson:

Hehe, jopp. Har hört efter med två andra, renodlade PC-nissar, men de var inte sugna

Kan tänka mig det, dyk du upp när du slutat så ska jag se vad "doktorn" kan göra.

Ursprungligen av pepsi:

Kan tänka mig det, dyk du upp när du slutat så ska jag se vad "doktorn" kan göra.

Hade jag vetat hur mycket strul det skulle bli hade jag låtit det vara

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2004-09-03 05:15
Ursprungligen av Andersson:

Hade jag vetat hur mycket strul det skulle bli hade jag låtit det vara

Jag säger bara: "suck"
Om du inte får det löst till efter helgen så kan jag göra ett nytt försök.

Ursprungligen av pepsi:

Jag säger bara: "suck"
Om du inte får det löst till efter helgen så kan jag göra ett nytt försök.

Du fick ju uppleva litet floppy-nostalgi!

Ursprungligen av http://aex.org/:

Not Found
The requested URL /mac/7000.html was not found on this server.

ARGH! Jag som skulle hem och testa det andra flashverktyget

1
Bevaka tråden