Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Litet problem med iBook 900

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett litet problem med min iBook; var 7:e dag tvärhänger den sej (undantaget den här gången när det råkade bli 14:e dagen). Det kan hända helt plötsligt när jag t.ex. lyssnar på musik i iTunes: Först börjar ljudet hacka sen börjar zoomen i Dockan att hacka och till sist händer inget (musen går att röra; ibland kan man höra en eller två sekunder av låten man spelade).

Dator:
iBook 900 Combo
384 MB ram (128 inbyggt + 256 Kingston)
Creative SoundBlaster MP3+ USB-ljudkort
MX700-mus

Programvara (igång):
OS X 10.3.5
Sarari (ofta)
iTunes
DCGUI-qt (ofta/alltid?)

I loggarna syns inget...
Det verkar som det endast är själva grafikmotorn (QE?) som hänger sej eftersom datorn verkar fungera någotsånär normalt där under. Kanske grafikkortet som blir överhettat?!?

Hur som helst - enda sättet är att hålla in Power-knappen

PS. Detta är ju givetvis inget som man inte överlever. Det är ju bara så irriterande med förstörd uptime (har hört om XP-burkar som haft flera ggr. bättre uptime än iBooken, och det är ju inte så roligt att veta )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-31 19:04

Det är inte så att din iBook är en av de modeller som pga en tillverkningsbrist har/kommer snart få ett hårdvaruproblem i grafik/logik-korten?

Kolla in på apple.com och se vilka iBook modeller som täcks av en förlängd garanti just pga detta fel. Det felet som du beskriver tycker jag låter ganska likt de fel som kan uppstå pga denna tillverkningsbrist.

En fungerande Mac ska helt enkelt inte hänga sig under normal användning, och närapå inte ens vid extrem användning heller. En hängning var 7:e dag är definitivt för mycket.

Enligt Apples beskrivningar är min iBook en av de felaktiga, men det stod ju bara något om grafikkortet vid uppstart... Är du verkligen säker på att det här har med moderkortet att göra (vill ju inte vara utan dator så länge )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-01 07:42
Ursprungligen av kim.achren:

Enligt Apples beskrivningar är min iBook en av de felaktiga, men det stod ju bara något om grafikkortet vid uppstart... Är du verkligen säker på att det här har med moderkortet att göra (vill ju inte vara utan dator så länge )

Säker och säker... Kolla med Apple vet ja. Och deras rep.tider brukar vara föredömligt korta - en dag transport till Holland, en dag i Holland och sedan en dag till återtransport, dvs totalt 2-3 dagar!

OK! Tack för svaret.

1
Bevaka tråden