Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minnestilldelning

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-08-30 11:34

Hejsan,
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med hur jag skall utöka mitt virtuella minne. Jag har två partitioner:
Nr.1 - 65 GB som avser macOS9
Nr.2 - 10GB som tillhör MacOSX.
Problemet är att jag nyttjar den lilla partionen som startskiva och får därmed upp medellanden om att mitt virtuella minne är slut.
HAr någon nån erfarenhet av swopCop - hur många GB klarar detta hantera?
Måste jag installera Om?

hjälp!!!!!!!

vänligen
/Ulrik

Ursprungligen av ulrik:

Hejsan,
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med hur jag skall utöka mitt virtuella minne. Jag har två partitioner:
Nr.1 - 65 GB som avser macOS9
Nr.2 - 10GB som tillhör MacOSX.
Problemet är att jag nyttjar den lilla partionen som startskiva och får därmed upp medellanden om att mitt virtuella minne är slut.
HAr någon nån erfarenhet av swopCop - hur många GB klarar detta hantera?
Måste jag installera Om?

hjälp!!!!!!!

vänligen
/Ulrik

Enklast är kanske att flytta över hela OSX till den större Partitionen tillsammans med OS9 och sedan välja OSX på den som startskiva. Borde fungera men behåll den andra mindre OSX versionen ett tag för säkerhets skull.

Annars så kan du ju flytta lite större mediafiler t.ex. till den större partitionen.

  • Medlem
  • 2004-08-30 12:48

hejsan igen,
Hur gör man detta enklast?

/ulrik

Ursprungligen av ulrik:

hejsan igen,
Hur gör man detta enklast?

/ulrik

Om du har filer t.e.x mpg eller andra mediafiler som tar stor plats så är det ju bara att dra dem till den andra partitionen och radera originalet så får du mer plats på den mindre partitionen. Obs flytta inte program eller systemfiler.Om du inte flyttar hela systemet.

Hur mycket plats har du förresten på hårddisken efter omstart ?

  • Medlem
  • 2004-08-30 13:59

hejsan,
Jag har 65GB på partitionen som jag knappt nyttjar.
PÅ den som jag använder ständigt är endast 10GB.
jag har inga mpg eller videofilmer eller liknande som tar plats bara en massa jobb då jag sitter på min arbetsdator.

/Ulrik

Ursprungligen av ulrik:

hejsan,
Jag har 65GB på partitionen som jag knappt nyttjar.
PÅ den som jag använder ständigt är endast 10GB.
jag har inga mpg eller videofilmer eller liknande som tar plats bara en massa jobb då jag sitter på min arbetsdator.

/Ulrik

Lägg över de större jobbfilerna på den större partitionen Det spelar ingen roll vilken partition de ligger på. Men ta backup för säkerhets skull.

Och som sagt när du startar om datorn hur mycket ledigt utrymme har du då på den mindre partitionen som jag har förstått det så är hela partitionen på 10GB och ledigt är ?

  • Medlem
  • 2004-08-30 14:25

Hejsan,
Jag har dessvärre bara 500mb tillgängligt vid omstart.
problemet är om jag lägger över stora delar av mina ¨pågående jobb. Hur hanterar jag det utan att behöva härva runt i classic-miljön.

mina program som är installerade är ganska tunga och ligger i 10:ans partition.

/Ulrik

Ursprungligen av ulrik:

Hejsan,
Jag har dessvärre bara 500mb tillgängligt vid omstart.
problemet är om jag lägger över stora delar av mina ¨pågående jobb. Hur hanterar jag det utan att behöva härva runt i classic-miljön.

mina program som är installerade är ganska tunga och ligger i 10:ans partition.

/Ulrik

Om du lägger över jobbfilerna på OS9 partitionen ska du inte behöva harva i Classic miljön de bara lagras där. Och den partitionen kan du ju använda som en extern hårddisk.

Sen hur mycket RAM minne har du ? Ju mer RAMminne desto mindre strul med virtuellt minne.

  • Medlem
  • 2004-08-30 14:51

hejsan igen,
jag har 1280mb i ram 512*2 + 256
mina program tar dessväre fortfarande upp 4GB

Ursprungligen av ulrik:

hejsan igen,
jag har 1280mb i ram 512*2 + 256
mina program tar dessväre fortfarande upp 4GB

1280 MB är ju rätt ok men kan du stoppa in mer så gör det.

Om programmen tar upp 4 GB på OSX disken så borde du ju kunna fixa runt 3-5 GB ledigt om du flyttar över dina jobbfiler till den större partitionen.
Sen kanske du dessutom kan ta bort språkversioner du inte använder , de tar upp en hel del utrymme.

  • Medlem
  • 2004-08-30 15:05

Jag tackar grymt mkt för hjälpen och provar detta.

vänligen
/Ulrik

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2004-08-30 14:40

Du bör minst ha 1 Gig på startskivan för OSX annars kan datorn börja spöka för dig.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-30 14:50

Skulle verkligen rekommendera att rensa allt, formatera som en enda disk och installera om (efter att ha brännt över dina arbeten på backupCDs).

Om detta inte är möjligt så kolla på < http://www.bombich.com/software/ccc.html > ang. ett program som i princip kah skapa en image på hela din lilla partition på din stora partition och packa upp den där som ett identidskt system som på den lilla (sen får du "döda" den lilal partitionen). På den sidan finns oxå information om hur du flyttar bara "minnesswap" (virituellt minne) eller "användarfiler" med hemmamapp till stora partitionen (OS X och dina applikationer ligger kvar på den lilla partitionen). Idealet är väl iofs att kopiera över allt från dina partitioner på en extewrn hårddisk och sedan formatera om den interna hårddisken och installera det du lade över på den externa...

Tror dock att du så småning om kommer komma på att det nog hade varit lika bästa att göra om hela din disk till en enda partition, och detta medans det var hyfsat lite lagt på den...
Det du sparar in i krångel idag får du igen med moms sedan
(Tror jag )

1
Bevaka tråden