Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Komma in på Google?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-08-30 11:36

Trots flera försök tycks jag inte få in min sajt http://www.gunnarhahnmusik.se på Google. Andra sajter har gått bra, men nu verkar det som förgjort. Första gången var väl i vintras, därefter fyra - fem gånger.

Kan det tänkas att det är något fel på sajten? Jag hade uppe en tråd om sajten för en vecka sedan och fick goda råd, men då gällde det CSS.

Förresten fanns det en lång diskussion om detta i våras, "Borta från Google" och jag skall titta noggrannare på den och dess länkar, men om någon har en superåsikt direkt, här och nu, skulle jag vara tacksam.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-30 11:43

Ahhh, Gunnar Hahn! Man är väl folkmusiknörd såväl som macnörd.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-08-30 11:48

Jag tittade en snabbis i källkoden men kunde inte hitta något skäl till varför Google skulle ha problem med att indexera den. Jag antar att du har lagt till sidan i Googles index?

Tänk på att Google sorterar resultaten enligt "relevans"; det innebär att Google använder en komplicerad algoritm för att lista ut vilken webbsida som andra webbsidor anser är mest relevant (baserat på länkar) för en given sökning. Eftersom din sida är ganska ny och därför inte länkas till från så många andra sidor så kan detta vara en viktig faktor.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-30 12:01

I maj introducerade Google nåt som kom att kallas "sandboxing". Man sätter helt sonika NYA sajter i "karantän" 2-4 månader eller nåt sånt (ingen vet egentligen hur länge) innan den inkluderas i sökmotorns databas och blir tillgänglig för folk som söker. Indexerad däremot, kan den bli inom ett par dagar. Skälet till detta är sannolikt att man har varit utsatta för spam och vill på nåt sätt verifiera sajtens "seriositet" på detta sätt.

De andra större motorerna (AltaVista, MSN, Yahoo, etc) tar också tid på sig, men av rent ekonomsika skäl: Dom vill helst att du betalar för att komma med genom att använda t.ex. "Overture". Men om det finns inkommande länkar till sajten från andra sajter som redan är med i dessa sökmotorer, så kommer den nya sajten så småningom att finnas sökbar trots detta.

Jag har en anspråkslös "search engine optimization in a nutshell" med lite tillhörande nyttigheter här:
http://www.proformica.com/en/search_engine_optimization.shtml

EDIT:

PS.

Jag har nyligen fått en NY sajt (dvs aldrig tidigare med i sökmotorerna) listad i "dom stora" motorerna. Sajten gick i skarpt läge i mitten av juni, och amnäldes till Gooogle och www.dmoz.org. Samtidigt la jag in länkar till sajten i ett par andra sajter som finns med i alla motorer (med bra ranking, dessutom).

Det tog två dagar så hade Googles robots indexerat sajten, men den finns fortfarande inte tillgänglig för sökning. "Sandboxad", alltså.

Det tog tills för fjorton dagar sedan innan den dök upp i Yahoo, MSN och AV (mycket bra rankad, givetvis, hehehe) och för 4-5 dar sen dök den upp i dmoz.

Ungefär såna väntetider får du räkna med - minst....

Ursprungligen av Danne V:

I maj introducerade Google nåt som kom att kallas "sandboxing". Man sätter helt sonika NYA sajter i "karantän" 2-4 månader eller nåt sånt (ingen vet egentligen hur länge) innan den inkluderas i sökmotorns databas och blir tillgänglig för folk som söker. Indexerad däremot, kan den bli inom ett par dagar.

hmm?

En (helt splitrans ny) sida jag la upp för ett par veckor sen började dyka upp ganska fort när man sökte på relevanta termer, så jag undrar hur mycket sanning det ligger i det påståendet?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-08-30 12:11
Ursprungligen av johan dansk:

hmm?

En (helt splitrans ny) sida jag la upp för ett par veckor sen började dyka upp ganska fort när man sökte på relevanta termer, så jag undrar hur mycket sanning det ligger i det påståendet?

Det kan ju exempelvis vara så att Google har nån najs algoritm som ger sidan för poäng för hur "misstänkt" den verkar vara, vilket gör att ju mer spammar-lik en sida är desto längre tid spenderar den i karantänen.

... Eller nåt sånt.. jag vet inte, jag menar bara att det enda inte behöver utesluta det andra.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-30 12:14
Ursprungligen av johan dansk:

hmm?

En (helt splitrans ny) sida jag la upp för ett par veckor sen började dyka upp ganska fort när man sökte på relevanta termer, så jag undrar hur mycket sanning det ligger i det påståendet?

Jodå, en SIDA kan komma upp fort. Jag syftar alltså på en ny DOMÄN som inte tidigare varit inkluderad. Om det sistnämnda gäller dig, så har du haft en fullständigt osannolik tur. Gör ett sök i Google (!) på "sandboxing" så får du fram några intressanta artiklar.

Tyvärr ligger det alldeles för mycket sanning i det här....

Ursprungligen av Danne V:

Jodå, en SIDA kan komma upp fort. Jag syftar alltså på en ny DOMÄN som inte tidigare varit inkluderad. Om det sistnämnda gäller dig, så har du haft en fullständigt osannolik tur. Gör ett sök i Google (!) på "sandboxing" så får du fram några intressanta artiklar.

Tyvärr ligger det alldeles för mycket sanning i det här....

hmm, nu när jag tänker efter lite blev själva domänet reggat i mars/april. Dock så näämnar vissa av artiklerna november2003 då detta skulle börja inträffa.. Intressant läsning, ska googla (vilken ironi!) lite till runt det tror jag..

Sverker, håller med föregående talare om att det inte verkar vara nått direkt "fel" på din sida, som skulle medföra att du blir bortplockat.

Jag ser följande som möjliga förklararingar
* Det finns (tråkigt nog) ingen som har länkat till dig, eller att du inte har lagt in sidan manuelt för indexering. Vilket medför att googlespindeln inte har haft nån aning om att din sida funnits.
* Enligt teorierna som Danne V nämnar, har din sida hamnat i sandlådan..

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-30 12:29
Ursprungligen av johan dansk:

hmm, nu när jag tänker efter lite blev själva domänet reggat i mars/april. Dock så näämnar vissa av artiklerna november2003 då detta skulle börja inträffa.. Intressant läsning, ska googla (vilken ironi!) lite till runt det tror jag..

Jag har för mig att deras sandboxing började i maj, men det kanske var sent i april eller början av juni.

I november 2003 inträffade nåt annat, nämligen Googles "Florida Update" när dom utan förvarning fullständigt ändrade sina algoritmer och skapade totalkaos.

1
Bevaka tråden