Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Microsoft-mus designad av Philippe Starck

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kanske redan någon som skrivit om detta, men jag har inte sett det iaf:

http://www.microsoft.com/hardware/mouseandkeyboard/productdetails.aspx?pid=027

Klicka på "choose a color" för att se den bättre

  • Oregistrerad
  • 2004-08-28 22:47

Den verkar stilig.
Det var dock ett tag sedan den presenterades, det finns en review hos ExtremeTech.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-28 22:52

Den är så ful! Om jag fick en skulle jag ge bort den till Myrorna.

Ursprungligen av Mondo:

Den är så ful! Om jag fick en skulle jag ge bort den till Myrorna.

Jo men så är du ju en notorisk microsaft-basher också

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-28 23:01
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jo men så är du ju en notorisk microsaft-basher också

Inte alls. Men Microsoft gör undermåliga produkter.

Ursprungligen av Mondo:

Men Microsoft gör undermåliga produkter.

Hårdvaran är helt OK, de tillverkar inte så värst mycket utan köper in och sätter sin logo på.

Själv är jag av uppfattningen att Microsoft gör en hel del riktigt bra produkter, t.ex. deras möss. Apples möss däremot...

Ägt två stycken optiska möss av Micosoft. Båda känns ihåliga och lättproducerade. Kinesiska leksaker med Microsoft-symbol. Båda trasiga.

Annars var den där musen riktigt snygg.

MUSik

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Själv är jag av uppfattningen att Microsoft gör en hel del riktigt bra produkter, t.ex. deras möss. Apples möss däremot...

jag har gett upp MS-mössen för att de orsakade låsningar i X. Värdelösa drivrutiner från MS. Apples mus fick också kicken. Den åt upp sin sladd när jag klickade! Nu är det Logitech som testas. Väldigt lång sladd den har. Så även om den fungerar störningsfritt i övrigt, så letar jag vidare.

Görs det bra möss någonstans?
Köpte stark musen idag och tycker att den ser helt ok ut. Känns ju som en extrapolering av apples mus fast med två knappar, scrollhjul och silverfärg. Den är ju ganska ren i designen så jag kan inte förstå hur man kan tycka den är sjukt ful. det är ju som att tycka att en cylinder eller kub är sjukt ful. Nåja smaken är ju som baken...skit samma. Det tråkiga med den är att den har samma superusla optik som alla lite billigare möss ( och apples svindyra skitmus förståss) och klarar inte av att "tracka" på ytor som är tex svarta eller av glas. Synd eftersom det var dom två alternativytor jag erbjöd den lilla gnagaren. (har ett svart skrivbord och har en (i normala fall) undanstuvad icemat i frostat glas. )
Synd.
Sen tidigare har jag en logitech mx900 BT mus som också är kass. Fast på andra sätt. Den klarar av mitt svarta skrivbord men vad gör väl det när den skickar uppdateringar till min powerbook ett par gånger i sekunden (istället för 100 ggr per sekund alltså) om man nu orkar flytta på den vill säga eftersom den väger som en brevpress...
Bästa optiska musen jag prövat hittills tycker jag nog att MS Explorer 3.0 är. suverän tracking. Gillar inte att den är "ergonomisk" och stor + trist plastig dock. Tänkte ge mig på en MX510 men den har ju ett perverst utseende med ngn slags "cybermarmor" i rött eller blått. En så ful mus kan jag bara inte köpa...
Att det ska vara så svårt att göra en vettig mus.

Ursprungligen av Filip Wänström:

.
Att det ska vara så svårt att göra en vettig mus.

Har du provat att använda en trackball istället ? Kensingtons är suveräna och rätt snygga.

Ursprungligen av Errol Garner:

Har du provat att använda en trackball istället ? Kensingtons är suveräna och rätt snygga.

Nej det har jag i ärlighetens namn inte gjort. Har så svårt att tänka mig att det skulle funka när man sitter o rattar i Illustrator eller snabbt måste träffa ngn liten knapp ngnstans...men men man kanske borde testa

Ursprungligen av Filip Wänström:

Nej det har jag i ärlighetens namn inte gjort. Har så svårt att tänka mig att det skulle funka när man sitter o rattar i Illustrator eller snabbt måste träffa ngn liten knapp ngnstans...men men man kanske borde testa

Gör det , de är helt överlägsna speciellt de med programmerbara knappar. Snabbheten och precisionen är defintivt inget problem när man vant sig och det gör man fort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-28 23:28

Jag håller mig till Logitechs grejor, och en mus från Macally.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-29 19:10
Ursprungligen av Mondo:

Jag håller mig till Logitechs grejor, och en mus från Macally.

Den var ju stilren & snygg. Macally's junkpryttlar däremot...

Fick denna gratis och pluggade in den till powerbooken. Den är dessvärre värdelös. Eftersom hela musen är klickbar kommer man (som vänsterhänt iaf) ständigt åt högerklicken av misstag (kanske blir ännu värre för högerhänta, alltså), och känslan är allmänt plastig. Och den lysande linjen är alldeles för genomträngande.

Om Microsoft-mössen är kinesiska leksaker, vad är då inte Apple orginalmössen, maken till skräp får man leta efter, 0 ergonomi.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-08-29 00:36

På tal om möss, det slog mig häromdagen att Apples puckmus (från iMac bondi) som jag alltid trott var totalt värdelös, faktiskt är bättre än Apples Pro Mouse. Pucken var medelmåttlig, åtminstone.

Den enda musen jag kan komma på som är sämre (än Pro Mouse) är orginalmusen till Atari ST.

olov - med en stor logitech och en liten microsoft

Jag måste faktist hålla med, sjukt ful.

Det jag däremot inte kan skriva under på är vissas klagomål på allt MS tillverkar per automatik, de e bara löjligt.
Personligen har jag inte mkt till övers för Windows men ett öppet sinne tror ja ingen mår dåligt av.

De här inlägget var lite OT och kanske inte så passande i just den här lite halvliberala tråden men ändå.

EDIT: Stava = svårt

Får mig av någon outgrundlig anledning att tänka på Tac 2 jojjen för C64, det var kvalité det.

Har kollat på den nu, fick dra igång ie för att kunna se den.
En och annan häftig sak har den gode Starck designat, med detta var minsann ingen hit.
Design före funktionalitet - ingen snygg design heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-29 23:26

Kör just nu med en Bluetake BT500, en liten bluetoothmus för bärbara datorer. Den är kanonbra!

http://www.bluetake.com/products/BT500.htm

Ursprungligen av Mondo:

Kör just nu med en Bluetake BT500, en liten bluetoothmus för bärbara datorer. Den är kanonbra!

http://www.bluetake.com/products/BT500.htm

Det låter ju bra, liten, bluetooth, symmetrisk inte jätteful om man köper den vita....men ärligt talat, funkar det verkligen bra? Jag kan ju inte mer än lyssna på vad du säger naturligtvis men hur är trackingen? händer det att den slinter? Hur är uppdateringsfrekvensen om du jämför med en bra sladdmus?
Jag skulle vilja köpa en mus och sen lämna det problemet och gå vidare... som det är nu känner jag mig dagligen lite irriterad över detta...känns lite onödigt jag var ju så nöjd med Apples gamla kul-adb mus för många herrans år sen ....

btw mondo, var köpte du den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-29 23:50
Ursprungligen av Filip Wänström:

Det låter ju bra, liten, bluetooth, symmetrisk inte jätteful om man köper den vita....men ärligt talat, funkar det verkligen bra? Jag kan ju inte mer än lyssna på vad du säger naturligtvis men hur är trackingen? händer det att den slinter? Hur är uppdateringsfrekvensen om du jämför med en bra sladdmus?
Jag skulle vilja köpa en mus och sen lämna det problemet och gå vidare... som det är nu känner jag mig dagligen lite irriterad över detta...känns lite onödigt jag var ju så nöjd med Apples gamla kul-adb mus för många herrans år sen ....

btw mondo, var köpte du den?

Den vita är snyggast om man har en iBook, den blå passar bättre till en Powerbook. Ja, den funkar verkligen mycket bra. Musen är bekväm att arbeta med, även om den naturligtvis är väldigt liten. Precisionen och upplösningen på muspekaren är lika bra som på en normal USB-mus vill jag nog säga. Den hackar inte ett dugg.

Det enda är att den tydligen käkar batterier, så man bör stänga av den när man inte använder den. Jag har dock bara lånat den från min arbetsplats. Återkommer om batteritiden när jag har testat lite mer, men hittillls har den fungerat över förväntan. Rekommenderas varmt.

Jag testade tidigare Microsofts Notebook Mouse, och den var fruktansvärd på alla vis.

http://www.microsoft.com/hardware/mouseandkeyboard/productdetails.aspx?pid=007

Undvik!

  • Oregistrerad
  • 2004-08-29 23:31

Å därmed var fulmusen krönt

http://www.bluetake.com/products/BT500.htm

  • Medlem
  • 2004-08-30 08:31

Jag köpte en MS Wireless Intellimouse Explorer 2 efter att den fått betyget bäst i test i CAP & Design, och det är sannerligen inget jag ångrar.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Kanske redan någon som skrivit om detta, men jag har inte sett det iaf:

http://www.microsoft.com/hardware/mouseandkeyboard/productdetails.aspx?pid=027

Klicka på "choose a color" för att se den bättre

jag fick den för en månad sen. Snygg, matchar min PB12 utmärkt men efter ett kort tag så börjar knapparna gnissla och finliret finns liksom inte där. Synd för om de hade lagt ner lite mer pengar på höljet, som är en väldigt billig plast, och övrig hårdvara så hade detta varit en hit.

1
Bevaka tråden