Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ibook, extra minne, 2 slots? (ny Mac-användare)

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-28 16:12

1. Tänkte köpa mig en 12" ibook och läste att det billigaste alternativet är ett köpa extraminne på macoteket och själv sätta in det istället för att lägga till i köpordern på apples hemsida. Läste någonstans också att det endast fanns en slot till minne i Ibook, är det verkligen så?

2. Har inte använt Mac tidigare förutom lite i skolan, fungerar den i nätverk med PC-datorer? Är det mycket klydd eller är det smidigt?

3. Finns det några bra sidor med tips och annat kring hur man ska piffa upp sin Ibook?

4. Rekommenderar ni något som man bara måste ha till sin Imac som inte medföljer i grundpaketet?

5. Hur fungerar Warcraft 3 på Ibook 1 ghz med 512 i ramminne?

2: Ja det ska funka...
4: ipod, ipodmini

5: jag tror det e för kasst grafikkort men det kanske funkar...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-28 17:14

Hur är skärmen, läste att de äldre lcd-skärmarna skulle vara dåliga och även om man tittade rakt på skärmen så blev vissa partier mörkare på skärmen.

Länk:
http://www.timestretch.com/site/powerbook_12_airport_extreme/

1. Det finns endast ett slot, för upp till 1 GB, plus att det sitter 128 MB fast som inte går att ta bort eller byta. Crucial är nog till och med billigare än macoteket.

2. Ska funka bra. Jag föredrar att använda FTP, då windows-fildelningen är opålitlig.

4. Jag har en iCurve till min G3-powerbook, plus externt tangentbord och mus. Mycket skönt när jag sitter vid skrivbordet länge.
Macoteket har mikrofibersukar, heter ScreensavRz, med vilka man kan pusta allt från datorskärmen till DVD-er. Dessutom kan du lägga den emellan tangentbordet och skärmen när du slår ihop datorn, så får du inga märken i skärmen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-28 17:50

Så det sitter ett 128 mb minneskort fast och ett 128 mb löst i Ibook?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-28 17:50

1. Stämmer. Du kan sätta i max 1024 MB extra RAM.

2. Mac OS X Panther fungerar perfekt i nätverk med PC-datorer. Det är bara att sätta på Windows-fildelning i Systeminställningar > Fildelning.

3. Vet ej.

4. Tucano SecondSkin, Macally iCeMouse, iSight, iPod och backuphårddisk.

5. Vet ej, med antagligen alldeles utmärkt eftersom det inte är ett särskilt krävande spel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-28 17:55

Så om jag slänger ut 128 mb minneskortet och köper ett 512 så har jag totalt 640 mb i rammninne?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-28 17:57

Tänkte köpa en extern skärm senare och tangentbord, mus. Hörde från en kompis att man kunde köra två olika saker på vars skärm. Så det fanns ett program som täcker Ibook som körs och på den externa så visas Mac OS?

Hur styrs det? kan tänka mig att man använder Ibookens tangentbord och pekplatta till dens skärm och de externa till den externa skärmen?!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-28 18:02

marcushedenstrom: Har du beställt ifrån den europeiska siten eller den amerikanska? Om du har beställlt från USA fick du betala tull på försändelsen?

Ursprungligen av Fralle:

marcushedenstrom: Har du beställt ifrån den europeiska siten eller den amerikanska? Om du har beställlt från USA fick du betala tull på försändelsen?

Jag har aldig beställt från Crucial, bara hört om dem. Dock handlade jag från USA häromdan, och då blev det att betala moms. Tull gäller aldrig för privatimport av elektronik.

Det är väl 256 MB RAM inbyggt i iBooken?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-28 18:09

Det siter 256mb minne i ibooken från början, inte 128.

Har du powerbook så kan du köra olika saker på skärmarna, dock styr du inte två 'olika' skärmar, tänk mer som att skrivbordet är rejält stort och en del är på andra skärmen. Har du ibook kan du bara ha en kopia på en extern skärm, med samma upplösning så skall du köpa extern skärm så fundera på om du inte har råd med en powerbook istället så du kan ha högre upplösningar på den större skärmen.

Angående amerikanska AppleStore så gillar de nog inte att du har en adress i Sverige. Paketet från Apple är dessutom inte direkt diskret med vad det innehåller så tullen tar det förmodligen.

Ursprungligen av d99gnu:

Det siter 256mb minne i ibooken från början, inte 128.

Oops, sorry. Man ska inte lita på mactracker.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-28 18:21

Den kör väl externt 1024*768, sitter med en 19" hos föräldrarna med en upplösning på 1024*768 så skillnaden blir nog inte så stor när man byter ner sig 2".

Angående minnet så är det inte apple's hemsida utan crucials.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-28 18:22

Så det räcker med att jag har 512 mb ram, kommer mest använda den till att surfa, skriva på, lyssna på musik etc.

1
Bevaka tråden