Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Några uppdateringar gällande iBook & PowerBook?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-24 22:26

Jag har planerat att införskaffa en iBook 12". Om man kollar på MacRumors Buyer's Guide och antar att apple följer samma tidsperiod mellan varje uppdatering betyder det att det skulle komma en ny någon gång runt oktober. Jag är medveten om att det fanns en likadan tråd för en månad sen, men jag tänkte höra om det har kommit några nya rykten angående en uppdatering.

Jag hade tänkt använda datorn till filmtittande/surfande/chattande, så egentligen räcker ju den nuvarande prestandan till. Det är mer en fråga om att inte känna sig lurad. Är ju rätt sugen måste jag säga. Tror ni det kommer vara värt att vänta?

Jag undrar även om det har kommit några rykten angående en uppdatering av PowerBook (känns dock inte så prisvärt för de behov jag har).

Tack på förhand!

  • Oregistrerad
  • 2004-08-27 17:52
Ursprungligen av annan:

Jag har planerat att införskaffa en iBook 12". Om man kollar på MacRumors Buyer's Guide och antar att apple följer samma tidsperiod mellan varje uppdatering betyder det att det skulle komma en ny någon gång runt oktober. Jag är medveten om att det fanns en likadan tråd för en månad sen, men jag tänkte höra om det har kommit några nya rykten angående en uppdatering.

Jag hade tänkt använda datorn till filmtittande/surfande/chattande, så egentligen räcker ju den nuvarande prestandan till. Det är mer en fråga om att inte känna sig lurad. Är ju rätt sugen måste jag säga. Tror ni det kommer vara värt att vänta?

Jag undrar även om det har kommit några rykten angående en uppdatering av PowerBook (känns dock inte så prisvärt för de behov jag har).

Tack på förhand!

Jag funderade också på det där. Om man räknar på det så borde ny PB komma i mitten av oktober, men å andra sidan så var 1/2003 en rätt oväntad uppdatering, vilket borde dra ner "medeltiden" en del. Alltså kan det förmodligen bli senare.

Om jag får lov att vara lite konspiratorisk (?): Cram&Jam-kampanjen (dvs köp en iB eller PB + iPod och få 2000 kr rabatt) går ut den 2:a november. Kanske nya PB strax efter det då, eller är jag för misstänksam nu?

Allt jag sagt är naturligtvis bara spekulationer..

Jag tänker beställa en iBook eller PB nästa vecka. Blev lite nyfiken på cram&jam grejen - vad är det för rabatt? Kan alla få den rabatten? En iPOD hade ju också varit kul att ha...hmm

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-08-27 22:02
Ursprungligen av tublenco:

Jag tänker beställa en iBook eller PB nästa vecka. Blev lite nyfiken på cram&jam grejen - vad är det för rabatt? Kan alla få den rabatten? En iPOD hade ju också varit kul att ha...hmm

Gäller bara studenter här är länken

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-29 00:43
Ursprungligen av Kentor:

Gäller bara studenter här är länken

Är det möjligt att använda CSN's 10% rabatt plus denna? Skulle ju bli billigt.

EDIT: Förresten, om man inte väljer Tangentbord (lokal) & Mac OS (int'l English) när man beställer datorn, är det möjligt att välja engelska som språk (med svensk tangentsbordlayout naturligtvis)?

Senast redigerat 2004-08-29 00:53
  • Oregistrerad
  • 2004-08-29 14:09
Ursprungligen av annan:

Är det möjligt att använda CSN's 10% rabatt plus denna? Skulle ju bli billigt.

Du menar väl Mecenatrabatten? Ge inte elaka CSN credit för Mecenats fina erbjudande.. Men jag förutsätter att det funkar, annars blir jag ledsen.

Cram&Jam är ju en så kallad mail-in-rabatt.. dvs du får skicka in kvittokopia, serienummer och om jag inte minns helt galet även streckkoderna från både iB/PBns och iPodens kartonger. Läs villkoren så står det där.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-29 14:41
Ursprungligen av jonasn:

Du menar väl Mecenatrabatten? Ge inte elaka CSN credit för Mecenats fina erbjudande.. Men jag förutsätter att det funkar, annars blir jag ledsen.

Jo jag menar Mecenatrabatten. När brukar CSN-kortet skickas ut, i början av september?

Citat:

Cram&Jam är ju en så kallad mail-in-rabatt.. dvs du får skicka in kvittokopia, serienummer och om jag inte minns helt galet även streckkoderna från både iB/PBns och iPodens kartonger. Läs villkoren så står det där.

Jo jag läste villkoren, men jag visste inte om man fick något specialkvitto (doh) eller liknande som omöjliggjorde möjligheten att utnyttja rabatten. Jag kanske ska sälja min nuvarande mp3-spelare och köpa en iPod istället.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-29 17:06

"/.../spara 2 000 kronor när du köper en iPod tillsammans med en PowerBook eller iBook hos Apple Store for Education."

"1. This offer entitles a qualifying education customer (defined below) who purchases the
qualifying products (identified below) simultaneously from the online Apple Store for
Education Individuals
between August 2nd and November 2nd 2004 to one money back
rebate of £130 (€200 in Ireland) inc VAT."

"4. This offer is open to qualifying Education Individuals
who make their purchase via participating Apple Stores for Education Individuals in
Austria,
Belgium, Denmark, France Metropolitan, Germany, Italy, Ireland, the Netherlands, Norway,
Spain, Sweden, Switzerland, and the United Kingdom."

Jag antar att Mecenat Apple Store räknas dit?

"6. Qualifying Education Individuals for the purposes of this offer are: Full
time or part time students, aged 18 or over"

Går det inte att utnyttja erbjudandet om man är under 18?

"(d) Students: A copy of your student card"

Räcker CSN-kortet då?

Senast redigerat 2004-08-29 17:21
  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-08-29 14:17
Ursprungligen av annan:

Är det möjligt att använda CSN's 10% rabatt plus denna? Skulle ju bli billigt.

EDIT: Förresten, om man inte väljer Tangentbord (lokal) & Mac OS (int'l English) när man beställer datorn, är det möjligt att välja engelska som språk (med svensk tangentsbordlayout naturligtvis)?

JA det är möjligt på båda frågorna.

Ah det var ju typiskt. Tack för infon Kentor.
Om jag nu bara kunde bestämma mig för om jag ska ha en ibook12" eller PB 12"..hmm

  • Medlem
  • 2004-08-28 07:13

Nya revisoner, antagligen sista(?), av PowerBook G4 i okt-nov(ett halvår efter senaste förändringen), nya iPods lagom till strax efter 2:a november (då rabatterbjudandet går ut) lagom till Julhandeln... tror jag!

/Ma
(som väntar med PowerBook-köp tills nästa revision)

annars kan man göra som jag gjorde. va säker på aytt dom skulle uppdatera Pb 12" förra hösten så jag la en beställning på en pb 12 i september men beställningen bearbetades inte förren i oktober så jag fick den nya revidsionen när jag hade beställt den äldre för samma pris,,,,så jag fick den nyare modellen med min dvd och 1ghz för samma pris som den gamla 867mhz....de va gött!!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-08-30 10:22
Ursprungligen av Ma:

Nya revisoner, antagligen sista(?), av PowerBook G4 i okt-nov(ett halvår efter senaste förändringen), nya iPods lagom till strax efter 2:a november (då rabatterbjudandet går ut) lagom till Julhandeln... tror jag!

/Ma
(som väntar med PowerBook-köp tills nästa revision)

OM man skulle vänta med att köpa tills de nya kommer - hur snabbt och hur mycket skulle priserna på de äldre (1,33 & 1,5 GHz) Powerböckerna sjunka?

Det är en 15" eller ev. 17" jag är ute efter.. Dock vet jag inte om jag klarar att vänta så länge...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-29 18:21

Logga in på csn-kortet.com och se efter om erbjudandet finns på Apple Store CSN (separat länk från csn-kortet.com).

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-29 18:29
Ursprungligen av xerent:

Logga in på csn-kortet.com och se efter om erbjudandet finns på Apple Store CSN (separat länk från csn-kortet.com).

Har inte fått mitt CSN-kort ännu, därför kan jag inte logga in. Står att det ska komma i slutet av augusti.

EDIT: Menade naturligtvis komma, inte kolla.

Senast redigerat 2004-08-29 21:14
  • Oregistrerad
  • 2004-08-30 11:45

Jag ska också köpa en iBook... är det värt att vänta?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-30 17:35

Jag orkar nämligen inte, min iMac är så seg.

  • Medlem
  • 2004-08-30 19:00

hmm...priserna på de gamla sjunker omedelbums, mer eller mindre... 4000-6000kr billigare tror jag de brukar vara när nyare modeller lanserats. T ex Inwarehouse hade rev 2 (1,0 & 1,33 GHz) till nersatt pris när rev 3 lanserades nu senast. 22 000 kr för PB 17" är ju trevligt, men senaste modell är inte dumt heller...

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-08-30 20:28

Jag beställde en ibook 12" 1 GHz, 60 GB, AirPort Extreme, Bluetooth i fredags, hoppas det blir bra och att jag inte kommer att känna mig blåst

Hade hoppats på att de skulle hitta på något på PB-fronten i Frankrike i dag men av det jag hunnit skumma så verkar det tyvärr inte vara så.... Då är frågan om man ska slå till nu eller om man ska vänta och i sådana fall hur länge man får vänta på nästa uppdatering av G4-varianterna och sist men inte minst: när G5 PB kommer?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-08-31 16:20
Ursprungligen av zkirtap:

Hade hoppats på att de skulle hitta på något på PB-fronten i Frankrike i dag men av det jag hunnit skumma så verkar det tyvärr inte vara så.... Då är frågan om man ska slå till nu eller om man ska vänta och i sådana fall hur länge man får vänta på nästa uppdatering av G4-varianterna och sist men inte minst: när G5 PB kommer?

Precis.
Jag klarar att vänta en månad eller två.. Men å andra sidan känns det dumt att beställa något nu och veta att om kanske 3 månader så kan jag få samma maskin 5-6.000 kronor billigare. Hmm..

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-08-31 16:45

Apple kanske väntar med att släppa den nyare modellen tills då tiger kommer, så att man får med det istället, vem vet? Om det då blir vid Juni eller nått så har man fått vänta väldigt länge..

  • Medlem
  • 2004-08-31 17:32

*suck*

Behöver man nu - köper man nu. Annars kan man vänta.
Ang. PB G5 finns den omnämnd i ett flertal trådar på forumet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-31 18:31

Så ni tror att ibook G5 kommer ut vid årsskiftet? Det är ju bra att man får en ny maskin men problemet är att man även får med alla dess barnsjukdomar också

Kommer att beställa en Ibook nästa vecka, kan inte vänta så länge.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-08-31 18:38

Nja, en ibook G5 tror jag inte kommer ut så fort..

Men den låter bra, köp en ibook du

1
Bevaka tråden