Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns "xkill" i FreeBSD/Mac OS X?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!
Sitter med HP-UX och använder ibland ett terminalkommando "xkill" för att döda ett program som hängt sig. Finns motsvarande kommando i OS X-terminalen?

vanliga "kill" fungerar ju rätt bra

Ok, tack, jag har aldrig testat på macen därhemma eftersom jag använder äpple-alt-esc, men på HP-UX-burken är det grymt smidigt med xkill.

  • Medlem
  • 2004-08-08 22:30

xkill är en del av programmen för X11-protokollet som följer med i XFree86 och x.org-paketen. xkill finns således med i FreeBSD, som nyligen bytt från XFree till x.org.
Mac OS X använder sig inte av X11 för att rita fönster, men kan använda sig av xkill ändå om du installerar en X-server (apples, xdarwin t.ex) och vill döda en X-app. Att döda applikationer som går via Aqua däremot kan du inte med xkill.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-11 17:43
Ursprungligen av NiBe:

xkill är en del av programmen för X11-protokollet som följer med i XFree86 och x.org-paketen. xkill finns således med i FreeBSD, som nyligen bytt från XFree till x.org.
Mac OS X använder sig inte av X11 för att rita fönster, men kan använda sig av xkill ändå om du installerar en X-server (apples, xdarwin t.ex) och vill döda en X-app. Att döda applikationer som går via Aqua däremot kan du inte med xkill.

NJaä, men med vanliga kill kan man döda alla typer av processer.

  • Medlem
  • 2004-08-12 12:00
Ursprungligen av Netzach:

NJaä, men med vanliga kill kan man döda alla typer av processer.

Riktigt, men då handlar det om "kill <pid>". Något som går i alla unix-system jag stött på.
xkill går över X11-protokollet. Starta xkill, klicka på ett fönster. xkill tar reda på vilken PID som äger fönstret och mördar det. OS X använder inte X11 för att rita upp fönster, så xkill skulle inte fungera här.

Om t.ex. the gimp körts via X11 i Mac OS X vore det en annan femma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-12 14:16

Men om X11-applicationen står stilla pga av en underliggande process den är beroende av har "tagit en paus", så hjälper inte xkill så värst mycket om man vill fortsätta jobba i programmet i fråga.

Det tar juh ändå inte mer än någon sekund mer att hitta pid om man skall döda ett program/process via terminalen.

Det vore fullt realistiskt att skriva ett program som undersöker vilket PID ett aqua-program man klickar på har, för att sedan skicka 'kill PID' och döda det.

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-12 19:13

Jo, det borde väl egentligen inte vara speciellt mycket svårare än hur man gjorde xkill, eller hur?

Ok, kan någon förklara exakt hur jag dödar en app via terminalen. Som sagt, i HP-UX räcker det att skriva enbart "xkill", ingenting mer och ingenting mindre, och sen klicka på ramen/fönstret för programmet att döda. Macen verkar lite mer komplicerat. Eller?

"xkill" ger svaret "Command not found."
"kill" ger svaret "Too few arguments."

Vad menar ni som säger att det funkar?

skriv ps -aux och leta fram de PID (Process ID) till de program du ska döda, Skriv: kill 'PID'

Lär mer i manualen: "man kill"

Krångligt! Då är hp-ux xkill enklare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-13 15:31

xkill får du installera separat, men det kan inte stänga av vanliga program, utan bara X11-program.
Använd förslagsvis Fink, finns på versiontracker.com.

Till Linux finns ett gött program som heter gPS (http://www.gps.seul.org/), något som kanske kan funka i OSX också? Funkar klockrent i alla fall.

Ursprungligen av Shattapp:

Till Linux finns ett gött program som heter gPS (http://www.gps.seul.org/), något som kanske kan funka i OSX också? Funkar klockrent i alla fall.

Liknar dock aktivitetshanteraren i under /program/vertyg/ som medföljer macosx....

Har tyvärr inte än tillgång till OSX, men eftersom banken just skickat ett godkännande av mitt lilla lån, så... Nästa vecka så skall en iBook inhandlas. Jihaaa!

  • Medlem
  • 2004-08-30 17:32

hmm... Du sitter med HP-UX ett av de krångligare *nix. och tycker att det är krångligare att stänga av program som hängt sig på Mac... hmm

Är väl krångligare å starta en terminal, skriva xkill, klicka på fönstret som hängt sig än å bara alt+högerklicka på symbolen i dockan å välja Force Quit? Vanligtvis behöver man inte ens alt då OS X brukar fatta att program hängt sig.

Även om det kanske är "coolt" att använda terminalen/x11 så ska man ju inte gå till överdrift.

Ursprungligen av Zero:

hmm... Du sitter med HP-UX ett av de krångligare *nix. och tycker att det är krångligare att stänga av program som hängt sig på Mac... hmm

Är väl krångligare å starta en terminal, skriva xkill, klicka på fönstret som hängt sig än å bara alt+högerklicka på symbolen i dockan å välja Force Quit? Vanligtvis behöver man inte ens alt då OS X brukar fatta att program hängt sig.

Även om det kanske är "coolt" att använda terminalen/x11 så ska man ju inte gå till överdrift.

Alt+högerklick kände jag inte till. Tack för tipset.
Att kommandohantering är krångligare än FreeBSD(Mac) vet jag inte eftersom jag inte hanterar och hackar så mycket kommandon. Det är väl bara att lära sig om man vill det. Däremot är CDE inte speciellt kul fönsterhanteringssystem.

Att starta terminalen och xkill:a är mycket smidigt. Högerklicka skrivbordet, starta terminalen (direkt, ingen fördröjning alls) i menyn som dyker upp, skriv xkill och sen klicka går förvånansvärt fort. Plus att programmen verkligen dödas på en gång. Ingen fördröjning eller seghet som jag upplever ibland på macen när man väljer tvångsavsluta.

Det finns alltid mer att lära för Apple...

  • Medlem
  • 2004-08-30 18:22

Lite offtopic.
Hur kommer det sig att du kör HP-UX?

Jobbar med mekanisk konstruktion och använder bl.a. cadprogrammet Catia på HP-UX-maskiner. Inte billigt...

1
Bevaka tråden