Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad har basstationen för IP???

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag blir galen, jag har slarvat bort IP-numret på en D-Link basstation...!

Jag har ingen lust att reseta den eftersom det är en hel del specialinställningar, hur gör jag för att ta reda på vilket IP den har?

Trodde i min enfald att man kunde pinga hela nätverket med nåt fint unix-kommando eller liknande, men icke!

Hjälp, någon....?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-08-27 11:35

Min har 192.168.0.1

Om du inte ändrat ip till den så är det samma på nästan alla routrar och basstationer för hemmabruk

Som nämt tidigare 192.168.0.1

Anropa via webbläsare http://192.168.0.1

Vad har du de anslutna datorerna i för adresspan? det är väl bara de tre sista i IP adressen du ändrat. Testa med något som ligger i närheten av de anslutna datorerna.

Om du loggar in på den router du känner till IP adressen så kan du ju där titta på "attatched devices" alltså vilka enheter som är anslutna till routern. Det kan jag göra på min Netgear iallafall, inte säker vad det heter eller om det går på din D-link, men det borde gå.

Jag har ändrat den av olika anledningar.

Jag kan tillägga att det finns två routrar på nätet; En trådlö (den aktuella D-Linken) och en icke trådlös. Därför får man inte reda på IP:t genom att kolla routeradressen i nätverksinställningar heller (man får reda på den andra, eftersom det är den som är kopplad till internet)...

Jag tror att nån form av scanning av nätet skulle vara till hjälp. Då kan jag prova alla ip-adresser som den hittar och på så sätt till slut komma rätt. Tro det eller ej, men jag vet fortfarande lösenordet till den...

Problemet med den andra routern är att den har inte jag installerat, och har således inte lösenord till...

  • Oregistrerad
  • 2004-08-27 12:53

Får du inte IP över DHCP til lde trådlösa datorerna? Då borde ju IP:t på d-linken vara nnn.nnn.n.1
Pinga och prova

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-08-27 13:16

Så, den måste ju finnas i ditt subnät, så då är det väl antagligen ett 250-tal adresser du kan kolla - du har väl antagligen 255.255.255.0 som delnätmask.
Skämt åsido
På versiontracker finns ett antal program som pingar runt och tar in info om det som finns i ditt nät.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-27 15:16

Du kan väll resetta d-linken också och mata in allt igen

  • Oregistrerad
  • 2004-08-27 16:26

eller scanna av nätet med tex nmap - då borde få reda på adressen

/jensa

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-27 17:21
Ursprungligen av carlsson:

Trodde i min enfald att man kunde pinga hela nätverket med nåt fint unix-kommando eller liknande, men icke!

Jodå, det går att pinga ett helt nät, eller åtminstone ett helt subnät genom att pinga nätets broadcastadress. Typ:
# ping 192.168.0.255

Då svarar de flesta ansluta prylar. Mer eller mindre användbart beroende på hur många anslutna burkar du har på nätet.

Vilken broadcast-adress just ditt nät har tar du reda på genom kommandot
# ifconfig en0
På tredje raden står "broadcast X.X.X.X" och det är den adressen du ska pinga.

Detta fungerar dock bara om du sitter på samma subnät som routern är konfad för.

Jag tror det finns ett program till Windows som heter D-link View som jag skulle tro hittar basstationen automatiskt. Jag använde det för ett tag sedan men det var i samband med en 24-portars switch så det kanske är annorlunda med andra prylar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-08-28 20:34

Jag skulle skriva

$ arp -a

och kolla vilka IP-adresser som jag får fram. Helt troligt är att du hittar åtminstone din trådlösa router, om inte flera andra burkar. Men märk väl att du inte ska hitta din egen!

Tack för alla svaren, ska prova detta i morgon när jag är på plats igen!

Kan tillägga att jag letade på Versiontracker efter "network scan" och "ip scan" men hittade ingen användbart. Nmap var rena grekiskan och föll därför bort...

1
Bevaka tråden