Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kort fråga kräver snabbt svar?!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejs
Man kan ju inte ha sin powerbook nerfäld när man har en extern skärm tillkopplad, man måste ju ha ett tangentbord tillkopplat...fungerar detta även med trådlösa tangentbord?
Alltså somnar inte datorn när man har de nerfält med ett trådlöst tangentbord??

Snabbt svar vore bra, skall iväg till elgiganten och köpa LCD/TV skärm, tangnetbord +mus...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-26 18:51

Det är inte meningen att man ska kunna ha datorn igång med skärmen nedfälld. Att man kan det genom att väcka den från vila med ett externt tgb är en bugg.
Anledningen till att det inte ska gå är att det kan bli värmeproblem. Datorns kylsystem är skapat för att fungera med skärmen uppfälld.

Kanske inte riktigt har med detta att göra, men jag tycker det är perfa att kunna använda den inbyggda skärmen samtidigt som man kör med den externa. Brukar ha itunes eller mailen öppet i den.

  • Medlem
  • 2004-08-26 20:39

Det är ingen bugg, utan en funktion. Runt 80% av värmen kommer ut bakom skärmen, och resten via aluminuimet i hela datorn. Om man stänger skärmen ökar snarare luftflödet bakåt. Däremot håller jag med om att det inte finns någon direkt anledning att köra med stängt lock.

Inga som helst problem att väcka dem med stängt lock och extern skärm via trådlöst tangentbord, däremot avråder jag från det då datorn blir mycket varm med stängt lock.

  • Medlem
  • 2004-08-26 21:43
Ursprungligen av mrsandin:

Inga som helst problem att väcka dem med stängt lock och extern skärm via trådlöst tangentbord, däremot avråder jag från det då datorn blir mycket varm med stängt lock.

Jag har bara testa på en 17", men på den är det ingen direkt skillnad.

Ursprungligen av stfm:

Jag har bara testa på en 17", men på den är det ingen direkt skillnad.

Själv kör jag ju senaste 12" med 1,33Ghz processor och den blir varm med stängt lock, blir varm även med öppet lock.

Men som du säger så är det nog bäst värmeavledning i 17" pga mer metall i datorn som kan absorbera värme.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-27 07:53

Oj då, jag satt med min nerfäld i 2 timmar och kollade på dvd igår, längst ner på skärmen blev det glödhett.....
tack för infon...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-27 08:52

Alltså, det är inte bara fläkten som kyler datorn, utan jag gissar att även aluminiumets värmeledning spelar en roll. När en PB är på brukar områdena där HDn och processorn sitter bli väldigt varma på aluminiumytan. Det är alltså värme som förs bort, just för att den kommer upp till ytan, Om datorn är stängd så blir värmen kvar.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-08-27 11:03

Jag jobbar på en tidning. Alla våra säljare har var sin 12" powerbook som dom kopplar in skärm, tangentbord och mus till.
För att inte datorn skall bli allt för varm så har dom en liten "kloss" som dom lägger imellan så att skärmen inte stängs helt.
Jag vet inte om det är den bästa lösningen men, mig veterligen, så har det fungerat problemfritt för alla 15 säljarna sedan dom fick dom för nått halvår sedan.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-27 11:04

Måste fråga, går det att dra ut en film på en andra skärm från en 12" och sedan stänga av skärmen på PBn utan att fälla ner den? så att det blir mörkt i rummet när man tittar på filmen då alltså?

Ursprungligen av kainen:

Måste fråga, går det att dra ut en film på en andra skärm från en 12" och sedan stänga av skärmen på PBn utan att fälla ner den? så att det blir mörkt i rummet när man tittar på filmen då alltså?

Så här gör du. Starta datorn med externa skärmen ikopplad. Båda skärmarna kommer då tändas och du får ett sk utökat skrivbord. Sätt datorn i vila genom att göra det via Äpple -menyn. Stäng sedan locket på din PB och aktivera den genom att klicka på musen eller det externa tangentbordet.

Nu startas datorn med enbart den externa skärmen. Fäller du upp locket på bärbara så är den släckt.
Det är sä här jag jobbar då jag sitter på kontoret med skärm och externt tangentbord.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-27 15:15
Ursprungligen av mrsandin:

Så här gör du. Starta datorn med externa skärmen ikopplad. Båda skärmarna kommer då tändas och du får ett sk utökat skrivbord. Sätt datorn i vila genom att göra det via Äpple -menyn. Stäng sedan locket på din PB och aktivera den genom att klicka på musen eller det externa tangentbordet.

Nu startas datorn med enbart den externa skärmen. Fäller du upp locket på bärbara så är den släckt.
Det är sä här jag jobbar då jag sitter på kontoret med skärm och externt tangentbord.

ahh oki, tack för svaret
Kommer dock att använda både extern skärm och PBns skärm när jag arbetar

Ursprungligen av kainen:

ahh oki, tack för svaret
Kommer dock att använda både extern skärm och PBns skärm när jag arbetar

Ett svart tygskynke över skärmen är min rekommendation! Enkelt och praktiskt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-27 15:33
Ursprungligen av kainen:

Måste fråga, går det att dra ut en film på en andra skärm från en 12" och sedan stänga av skärmen på PBn utan att fälla ner den? så att det blir mörkt i rummet när man tittar på filmen då alltså?

Jag förstår inte riktigt. Varför inte bara sänka ljusstyrkan på skärmen tills den blir svart? Tar max 2 sek.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-27 23:28
Ursprungligen av Kambei:

Jag förstår inte riktigt. Varför inte bara sänka ljusstyrkan på skärmen tills den blir svart? Tar max 2 sek.

Precis - med ljusstyrkeknapparna på tangentbordet.

1
Bevaka tråden