Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlösa tangentbordsfrågor

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-08-26 18:58

Ska shoppa trådlöst tangentbord till min PB G4.
Ska man hålla sig till Apple original eller funkar Logitech MacAlley m.m. likabra.
Vem har erfarenheter och rekommendationer?
Vilka fördelar har bluetooth förutom större avstånd till datorn vid normalt användande?
Finns nån lösning för att på ett enkelt sätt använda samma tangentbord till mina andra bärbara, en PB G3
resp en Compaq PC N115

L-M Österberg

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-08-26 19:34

Jag har ett MS Wireless Optical Desktop Mus och tangentbord. Ej bluetooth.
Det fungerar utmärkt med både Mac och PC. Finns även i vitt och kallas då för Basic.
MS har faktiskt en mycket bra programvara för både Mac OS X och Mac OS 9.

Bluetooth har ju den fördelen att det är den teknik som Apple supportar d v s det behövs ingen extra sändare/mottagare.

Nackdelen med bluetooth är väl att det drar ganska mycket ström d v s batteriet i musen måste antingen bytas eller laddas ganska ofta.

Jag har också ett microsoftpaket med mus och tangentbord.
Fungerar bra men jag har upptäct en konstig sak.
De specialknappar, typ volym, sleep o likn. fungerar bara på den användare som jag installerade drivrutinerna på.
Det "vanliga" fungerar på båda men inte specialknapparna.

Mats B

BT drar väl inte MER ström än "radiostyrd" (RF) trådlös enhet? Eller? Fördelen med BT gentemot RF är, som redan nämnt, att ingen extra adapter behövs. Om du har inbyggt BT i datorn alltså. Har du det, finns det väl ingen som helst anledning att köpa RF?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-08-27 10:48

Jag har en logitech svart tagnetbord med mus. Musen har jag nu bytt ut till en BT, men tagnebordet har jag haft i över ett år och aldrig bytt batteri på, eller kanske en gång. Men musen fick jag nästan byta varje vecka.

Jag funderar själv på att köpa ett Apple vitt BT tagnetbord till min ibook. Tycker ni man ska köpa de eller ett icke trådlöst??

Ursprungligen av skatan:

Jag har en logitech svart tagnetbord med mus. Musen har jag nu bytt ut till en BT, men tagnebordet har jag haft i över ett år och aldrig bytt batteri på, eller kanske en gång. Men musen fick jag nästan byta varje vecka.

Jag funderar själv på att köpa ett Apple vitt BT tagnetbord till min ibook. Tycker ni man ska köpa de eller ett icke trådlöst??

Har det vita trådlösa Apple-bordet till min PB. Jag tycker det är helt onödigt, det tar lika lång tid o sätta i sladden som för datorn o få kontakt. Vill ngn byta mot ett vanligt vitt så är jag med på det.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-27 11:00

Själv kör jag med trådlös mus till min PC... (ska väll köpa en likadan till PBn sen när den kommer). Är iaf en logitech med laddare... man ställer musen i laddaren när man inte använder den så är den alltid full laddad... sen går det att byta batterier på den också... helt vanliga som finns att köpa överallt, men om man ska ladda dom så måste dom ju vara av den laddningsbara varianten... annars kan det hända mindre roliga saker.
Grymmt nöjd med musen btw, den svarar direkt, har lite tyngd och ligger skönt i handen, nackdelen är att det är en enhandsmus... den är utformad att passa högerhanden.

http://www.logitech.com/index.cfm?countryid=14&languageid=12&page=products/details&contentid=4999&crid=3&detail=2
(Logitech® MX™700 Cordless Optical Mouse)

1
Bevaka tråden