Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga av extra intern HD

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-08-26 16:09

Har skaffat en ny hd på 120 gb, och har haft två tidigare på ca. totalt 60 gb.

Kan man ha kvar den ena eller båda i datron men ha dem avstängda för att endast utnyttjas vi tillfälle då man behöver extra utrymme.

De gamla hd är nämligen väldigt högljuda, och jag skulle vilja kunna ha båda hårdiskarna i burken när jag behöver. Göra backup av filmprojekt, etc. Utan att de mountas varje gång datorn startas.

Har fått för mig att trots att jag matar ut den gamla hd så verkar den rotera (tjuta ändå, kan var fläkten tipps på att tysta fläkten tas emot)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-26 16:33

Du kan öppna luckan (förutsätter att du har Mac) och dra ur sladden som förser dem med ström. Och motsatt när du vill använda dem. Glöm inte att den första HDn byglas som master (på platsen med svart kontakt) och de andra som slave eller cable select på grå kontakt.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-08-26 16:59

Är grejen att du inte vill ha dem på skrivbordet eller att de ska vara tysta?

Jag har två diskar, och den jag inte använder så ofta slutar helt enkelt snurra när jag inte använt den på ett tag. (Detta går väl att ställa in i Energy Saver, är inte hemma nu.) Men då gäller det ju att systemet inte ligger på den disken.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-26 17:14

Tänkte hitta ett enklare sätt än att dra strömmen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-26 17:33

Om du i Systeminställningar - Strömsparare stller in att hårddiskar ska stanna vid lång inaktivitet, så kommer de hårddiskar som du inte använder att stängas av typ 5 min efter att du har startat datorn och sen borde de vara av resten av tiden.

1
Bevaka tråden