Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nokia 6230+Mac?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är bra så sugen på Nokia 6230 men har svårt att få svar i affärerna på hur den agerar gentemot mac. Ngn med erfarenhet av den och hur den går att använda som, modem, synk och med bluetothen. Känns som en trevlig telefon men vad tycker ni?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-25 17:27

Funkar bra som GPRS-modem via BT. Fungerar INTE med iSync. Fungerar bra att skicka filer mellan dator och telefon via BT. Fungerar med Adressboken (skicka kontakter, skicka sms, slå nummer). Jag får inte till AAC-filer som telefonen kan spela, men mp3 funkar ju vilket är ännu viktigare.

Ursprungligen av Mattias Malm:

Funkar bra som GPRS-modem via BT. Fungerar INTE med iSync. Fungerar bra att skicka filer mellan dator och telefon via BT. Fungerar med Adressboken (skicka kontakter, skicka sms, slå nummer). Jag får inte till AAC-filer som telefonen kan spela, men mp3 funkar ju vilket är ännu viktigare.

Ok! Tack för en precis genomgång. Vad tycker du om den, som användare?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-25 20:20

Jag vet ingen telefon som jag hellre haft. Jag tycker om utseendet, den almänna kvalitétskänslan, funktionerna och menysystemet. Dock finns flera saker som jag saknar eller skulle vilja sett fungera annorlunda. T.ex:

* Det går tyvärr att byta skal. Detta innebär att smuts lätt kommer innanför skalet (även om man inte tar bort det).
* iSyncstödet existerar som bekant inte.
* Det går inte att skapa en egen spellista i telefonen. Filer spelas upp i den ordning de kopierats till minneskortet. Detta är inget stort problem för musik, men med talböcker kan det ibland bli kaos om man försöker kopiera över ett gäng filer samtidigt.
* Minneskortet sitter gömt under batteriet vilket gör det krångligt att ta ut. Det hade varit MYCKET bättre om man kunnat byta kort i farten och enkelt använda en snabb kortläsare till datorn för att föra över mp3 mm. BT är inte gjort för filöverföring. Det går VÄLDIGT långsamt.

Jo men jag tror jag kan leva med det tills det blir skärpning från nokia
Det jag funderar på mer är om det går att plugga in bra hörlurar eller om man är begränsad till handsfree? Började faktiskt med att kolla på k700:an men vet inte hur det gick till att jag mer o mer kände för nokian. Kanske är känslan på den och det utan att jag ens gillat nokia förut...

Precis som Mattias säger så blir den grymt skitig under displayglaset. Riktigt irriterande, men så är det tyvärr på alla skal-telefoner. Det är ju tur att det är lätt att rengöra den. Fungerar bra som modem vid resor.

Men om du inte ska använda MP3 spelaren så köp en Sony Ericsson K700 så får du möjlighet att använda den med kalendern och telefonboken i Mac OS X.

/Stefan

Tyvärr är du låst till Nokias egna lurar. (jag känner i alla fall inte till några andra) Samma sak med K700.

/Stefan

  • Oregistrerad
  • 2004-08-26 08:29

Jag klippte faktiskt av hörlurssladdarna till det medföljande handsfree eftersom jag inte kan använda vanliga snäckor. Istället satte jag dit en 3,5mm hona för att kunna välja hörlurar själv. Jag köpte ett par Koss The Plugg vilket rent tekniskt fungerar bra. Dessvärre trivs jag inte med The Plugg heller utan funderar på ett par Sennheiser PX 100 som är väldigt lättdrivna utanpåliggande lurar. En nackdel med min lösning är att den totala sladdlängden blir för lång. Jag funderar på att försöka sätta 3,5mm-jacket precis vid telefonen och behålla en antennstump för radion. Vet inte om det funkar utan handsfree-knappen... Får se om jag ger mig i kast med det.

Ursprungligen av Mattias Malm:

Jag klippte faktiskt av hörlurssladdarna till det medföljande handsfree eftersom jag inte kan använda vanliga snäckor. Istället satte jag dit en 3,5mm hona för att kunna välja hörlurar själv. Jag köpte ett par Koss The Plugg vilket rent tekniskt fungerar bra. Dessvärre trivs jag inte med The Plugg heller utan funderar på ett par Sennheiser PX 100 som är väldigt lättdrivna utanpåliggande lurar. En nackdel med min lösning är att den totala sladdlängden blir för lång. Jag funderar på att försöka sätta 3,5mm-jacket precis vid telefonen och behålla en antennstump för radion. Vet inte om det funkar utan handsfree-knappen... Får se om jag ger mig i kast med det.

Använder koss och stormtrivs med dem. Men eftersom jag inte är tekniskt genialiskt begåvad ens i det simplaste så har jag lite problem med att förstå hur du menar...
Klippte var och var satte du "honan"? etc etc.
Tyckte du att du fick ut riktigt bra ljud eller bara bra? Förresten, finns det ingen adapter man kan använda?
Tack för tipsen och råden förresten.

1
Bevaka tråden