Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Billig A3-scanner och OSX drivisar?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-25 11:09

Jag försöker hitta en A3-scanner till rimligt pris, som funkar med MacOSX. Är arkitekt, och vi klarar oss med ganska låg kvalitet - vi har använt en Agfa SnapScan Touch ett antal år nu och den räcker än. Behöver vi hög kvalitet för tjusiga foton mm lämnar vi till proffsen, men för att skanna in enkla skisser, kartor mm så räcker inte A4 riktigt, och det är oftast för bråttom att lämna till en byrå. Och dom har inte öppet på natten

Jag har hittat en skanner som heter Mustek 1200 A3 pro USB för knappt 2000:- Men dom enda listade mac-drivisarna på deras taiwanesiska hemsida är för MacOS8.5! Och min erfarenhet med classic+USB+gamla drivrutiner är negativ!

Nästa prisläge verkar vara Epson GT 15000 för knappt 10000:- Men jag har inte lyckats hitta info om MacOSX-drivrutiner där heller. Nån som vet?

Sen är det ju så att för 10000:- kan jag köpa en hyfsad PC + Mustek-scannern, och ändå få en hacka över. Hur göra?

  • Medlem
  • 2004-08-25 11:24

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=48642

Annars testade CAP & Design bildläsare nyligen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-25 13:35

Jag skulle säga att mustek inte är så mycket att hänga i granen,, för även om du inte behöver den bästa upplösningen så finns det så mycket annat som kan strula...
En skanner som är grymt prisvärd är Epsons GT-15000, kostar runt 10000:- men det är den värd, hade föregångaren GT-10000 tidigare och var mycket nöjd...

Ursprungligen av thomas:

Jag försöker hitta en A3-scanner till rimligt pris, som funkar med MacOSX. Är arkitekt, och vi klarar oss med ganska låg kvalitet - vi har använt en Agfa SnapScan Touch ett antal år nu och den räcker än. Behöver vi hög kvalitet för tjusiga foton mm lämnar vi till proffsen, men för att skanna in enkla skisser, kartor mm så räcker inte A4 riktigt, och det är oftast för bråttom att lämna till en byrå. Och dom har inte öppet på natten

Jag har hittat en skanner som heter Mustek 1200 A3 pro USB för knappt 2000:- Men dom enda listade mac-drivisarna på deras taiwanesiska hemsida är för MacOS8.5! Och min erfarenhet med classic+USB+gamla drivrutiner är negativ!

Nästa prisläge verkar vara Epson GT 15000 för knappt 10000:- Men jag har inte lyckats hitta info om MacOSX-drivrutiner där heller. Nån som vet?

Sen är det ju så att för 10000:- kan jag köpa en hyfsad PC + Mustek-scannern, och ändå få en hacka över. Hur göra?

Titta in här:

http://www.hamrick.com/vuescan/vuescan.htm#supported

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-25 16:20

Vuescan stödjer inte Mustek har jag för mig..

Ursprungligen av Fredric:

Vuescan stödjer inte Mustek har jag för mig..

Alldeles rätt men det finns 330 andra skannrar att välja på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-25 18:21
Ursprungligen av Saffran:

Alldeles rätt men det finns 330 andra skannrar att välja på?

Jo, men A3, och priset. Mustek nämns inte hos Hamrick, men Plustek är nog samma sak. Windows only, etc. En Mustek och en PC blir billigare än en Epson, hur bra den än är. Inget kul val, men Apple håller på att prisa ut sig tycker jag. En top-of-the-line PC med allt bjäfs kostar kanske lika mycket som en 2,5 GHz G5, men en lite sämre PC (HP DX6100 P4 3 GHz, med PCI Express och allt) kan man få för typ 6000:- hos Dustin. En lite sämre G5 (2,0 eller 1,8) kostar bara lite mindre än topmodellen. Det är inte rimligt att betala 3-4 gånger så mycket för en Mac!

  • Medlem
  • 2004-08-25 19:36

Rimligt och rimligt... det är den prisbild som råder. Mustek är inte särskilt bra, men om du har plats för en PC, så kan du väl koppla in en gammal häck. Det blir ju knappt någon merkostnad alls. Du kan scanna direkt till en delad mapp med medföljande programvaran.

Du borde kunna få en lämplig dator för 1.500:-.

Jag har en UMAX 2100 XL, se annons under säljes. Kan diskutera priset.

  • Medlem
  • 2004-08-25 21:34

Mustek har väl aldrig varit kända som något kvalitetsmärke direkt... Även om skannern och en billig pc är kostnadseffektivt - hur känns det när ena maskinen tvärkrånglar mitt i natten/på helgen? Som vi alla vet händer sånt bara när man inte har tid.

Det hela beror på hur ofta skannern ska användas om det är lönt att köpa kvalitet eller ej. En gång i månaden eller mer sällan - köp mustek/pc. En gång i veckan eller oftare - köp Epson eller liknande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-26 12:20
Ursprungligen av lime:

Mustek har väl aldrig varit kända som något kvalitetsmärke direkt... Även om skannern och en billig pc är kostnadseffektivt - hur känns det när ena maskinen tvärkrånglar mitt i natten/på helgen? Som vi alla vet händer sånt bara när man inte har tid.

Det hela beror på hur ofta skannern ska användas om det är lönt att köpa kvalitet eller ej. En gång i månaden eller mer sällan - köp mustek/pc. En gång i veckan eller oftare - köp Epson eller liknande.

så sant som det är sagt. Det blir nog Mustek och gammal häck. Jag skulle givetvis köpa Epson om det var uppdragskritiskt. Men det är ju bekvämlighet det handlar om, vill slippa scanna två halvor och lägga ihop i Photoshop, och det är snarare en gång i månaden än i veckan. Och då kan jag spara scannerpengarna till en G5a! Även om det svider i plånboken är det svårt att helt gå över till PC för en som kört mac i 20 år.

Nurells Umaxscanner verkar jättebra, men det är fortfarande overkill.

En Epson-fråga: hur funkar GT 15000 i OSX?

1
Bevaka tråden