Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

avdragsgillt

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

hur fungerar det med avdrag, när man köper en ny dator till enskild firma?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-14 13:14

Den får du dra på 3 år vanligtvis, men du kan dra den på ett år också om du uppgraderar dig, och kan motivera varför du ska dra av den direkt...
Det funkade iallafall för mig.

  • Medlem
  • 2004-07-14 13:51

Det beror på i vilken bransch man är registrerad - som reklambyrå kan du dra av den direkt. Antar att det beror på att man räknas som datorintensiv bransch. Troligen svårare som revisor, rörläggare etc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-14 15:36

Som webdesigner/programmerare kan man väl säkert också dra av direkt va?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-14 15:41

Det ska nog inte vara några problem, en kompis som är journalist fick dra av sin PB direkt..

  • Oregistrerad
  • 2004-07-14 17:36

Hur funkar det där med att dra av pengar egentligen?

Jag tänkte registrera ett företag sedan när jag har fyllt 18. PHP-kodande är det jag tänkte göra.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-07-14 19:00

På just datorer så tror jag alla branscher kan få direkt avdrag då det är en sån sak som så snabbt faller i värde.

Kan upplysa dig om att du kan starta företag innan du är 18.

Jag startade klejm när jag fyllde 16.

Detta kräver bara att man bokar ett möte med överförmyndaren hos sin kommun och pratar lite med honom om sina idéer och han läser en snutt ur lagboken.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-07-15 09:52

[off topic]

Ursprungligen av skatan:

Jag startade klejm när jag fyllde 16.

[gnäll-mode]

Då har du just vunnit lite extrajobb.

Det heter vare sig "a lá carte" eller "a la carté", utan à la carte. (grav accent)

Intressant val av katalog för meny-knapparna, btw.

[/gnäll-mode]

(Okej, det var väldigt OT och väldigt petigt, jag vet. Men jag är sån.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-07-16 11:28
Ursprungligen av hugin:

[gnäll-mode]

Då har du just vunnit lite extrajobb.

Det heter vare sig "a lá carte" eller "a la carté", utan à la carte. (grav accent)

Intressant val av katalog för meny-knapparna, btw.

[/gnäll-mode]

(Okej, det var väldigt OT och väldigt petigt, jag vet. Men jag är sån.

Hehe min stavning är inte den bästa, men de där är det faktiskt inte jag som gjort.

Jag har bara levererat en flashigare logotype och en gästbok till Terrassen. Så de så!

Ja, att vänta till 18-årsdagen är tidsslöseri. Det känns som att jag också var yngre än 18 när jag startade mitt, men vid närmare eftertanke hade jag fyllt 18.... Gick en starta-eget-kurs på ALMI och skickade sedan in ett papper till PRV.

Vad gäller avskrivningar, hur mycket av inköpsvärdet ska vara förbrukat inom ett år för att det ska få skrivas av direkt?

Fredric, fick din kompis revision av RSV, eller var det bara att han inte fick någon anmärkning och att bokföringsansvarige inte hade några invändningar? Det är inte alltid samma sak. Det är ju långt ifrån alltid som RSV granskar enskilda firmors (och säkert andra företagsformers också) bokföringar och avskrivningar.

Jag har haft ekonomifolk på jobbet från krigstiden typ, som bestämt skrivit av datorutrustning på fem år.... *suck*
Så sitter jag med en stationär PC som är över 5 år typ... Som tur är använder jag den bara som komplement till min Powerbook. Och den upplevs tyvärr mycket snabbare än Virtual PC. Ser fram emot VPC 7.0....

Beroende på den ekonomiska situationen i företaget kan det också vara olika fördelaktigt att skriva av direkt och inte.
På jobbet gick det dåligt, och då var det bra med lång avskrivningstid.
Jag tycker man ska fundera på hur länge man tror man kommer att använda datorn som primär eller sekundär dator. Det ger en bra fingervisning, och blir då även lätt att motivera för RSV.
Det kan väl inte hända nåt värre än att de underkänner det och man får skriva av den på ett år till? Eller?

Ursprungligen av Jonas Mellander:

Vad gäller avskrivningar, hur mycket av inköpsvärdet ska vara förbrukat inom ett år för att det ska få skrivas av direkt?

Det som gäller allmänt sett är väl helt enkelt att avskrivningstiden bör motsvara varans rimliga livslängd (ungefär). Använder man produkten i fem år så skriven man av 20 procent per år, använder man den i tre år så skriver man av en tredjedel per år. Kan man däremot med rätt hävda att den har en kortare livslängd än tre år så får man skriva av den direkt (samma år som man köpte den). Detsamma gäller för övrigt utrustning av mindre värde (alltså då oavsett livslängd).

  • Oregistrerad
  • 2004-07-16 11:16
Ursprungligen av Johan Andersson:

Det som gäller allmänt sett är väl helt enkelt att avskrivningstiden bör motsvara varans rimliga livslängd (ungefär). Använder man produkten i fem år så skriven man av 20 procent per år, använder man den i tre år så skriver man av en tredjedel per år. Kan man däremot med rätt hävda att den har en kortare livslängd än tre år så får man skriva av den direkt (samma år som man köpte den). Detsamma gäller för övrigt utrustning av mindre värde (alltså då oavsett livslängd).

Nja, skattemässiga avskrivningar får göras enligt restvärdes- eller räkenskapsenlig metod.

Räkenskapsenlig metod förutsätter ordnad bokföring med årsbokslut.
Avskrivningen för göras med max 30% av (bokfört värde + inköp under året - försäljning under året). Eftersom man aldrig når värdet noll med den här metoden finns det en kompletteringsregel som medger total avskrivning över 5 år.

Restvärdesmetoden medger avskrivning på max 25% av värdet (skattemässigt ingångsvärde + inköp - försäljning). Skattemässigt värde kan skilja sig från bokfört värde, vilket betyder att man kan köra skattemässiga avskrivningar i deklarationen och räkenskapsenliga i bokslutet.

Ursprungligen av henrrrik:

Nja...

Det jag avsåg med "rimlig livslängd" var precis det som du (liksom Anton S) skrev några inlägg längre ner fast med skolfrökens "egna ord" ringande i mitt huvud. Grundprincipen jag ville peka på avsåg mest att det kan vara en fördel att skriva av utrustning på samma tid som man i praktiken använder sig av den, eller snabbare, men att undvika att hålla på och skriva av grejer som man slutade använda för flera år sedan.

Vidare så vill jag ifrågasätta om det verkligen inte är i restvärdesmetoden - snarare än i räkenskapsenlig metod - som man i praktiken egentligen aldrig skriver av inventarierna fullständigt?

I övrigt verkar vi helt överens.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-17 12:43
Ursprungligen av Johan Andersson:

Det som gäller allmänt sett är väl helt enkelt att avskrivningstiden bör motsvara varans rimliga livslängd (ungefär). Använder man produkten i fem år så skriven man av 20 procent per år, använder man den i tre år så skriver man av en tredjedel per år. Kan man däremot med rätt hävda att den har en kortare livslängd än tre år så får man skriva av den direkt (samma år som man köpte den). Detsamma gäller för övrigt utrustning av mindre värde (alltså då oavsett livslängd).

Avskrivningen har inget att göra med den faktiska livslängden. Det är den ekonomiska livslängden som är intressant. En maskin kan kanske hålla i 30 år men efter 5 år börjar den kosta mycket i pengar i reparationer och det har kommit nya maskiner som är mer effektiva vilket gör att det är mer lönsamt att köpa en ny maskin. Då är den ekonomiska livslängden 5 år och maskinen ska avskrivas på 5 år.

Detsamma gäller datorer. Även om en dator håller i 10 år är det inte ekonomiskt försvarbart att ha datorer som är äldre än något år. Kostnaden för personal som sitter och väntar på att datorn ska tänka klart är högre än kostnaden för att köpa nya datorer. Efter ca tre år brukar datorer vara så pass gamla att det lönar sig att köpa nya vilket ger att datorer ofta ska skrivas av på tre år om det inte finns speciella skäl.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-14 19:56

Jag tror att han ansökte om att dra av den och fick OK,, ..För skattemyndiheten vill väl att man ska bevisa att datorn bara lever ett år om det ska gå att dra den direkt.. Fast dra av en dator på 3 år känns inte helt OK med tanke på värde bortfallet på en dator.

Mig veterligen KAN man även differentiera avskrivningen per år. Så man kan alltså ha en större avskrivning första året, eller sista om det nu skulle vara logiskt försvarbart. Måste alltså inte delas jämnt över åren.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-16 10:39

Är prylen att betrakta som en s.k. treårsinventarie kan man alltid välja att dra av hela värdet första året. En treårsinventarie har antingen ett anskaffningsvärde exkl. moms på under 2000 kr eller kan antas ha en ekonomisk livslängd på högst tre år (18 kap. 4 § IL). Inventarier av mindre värde får alltså dras av omedelbart även om de har en ekonomisk livslängd som överstiger tre år.
Datorer, mobiltelefoner och liknande är normalt att bektrakta som treårsinventarier.

Ursprungligen av henrrrik:

Är prylen att betrakta som en s.k. treårsinventarie kan man alltid välja att dra av hela värdet första året. En treårsinventarie har antingen ett anskaffningsvärde exkl. moms på under 2000 kr eller kan antas ha en ekonomisk livslängd på högst tre år (18 kap. 4 § IL). Inventarier av mindre värde får alltså dras av omedelbart även om de har en ekonomisk livslängd som överstiger tre år.
Datorer, mobiltelefoner och liknande är normalt att bektrakta som treårsinventarier.

Värdegränsen är höjd till 5000 kr plus moms sen ca ett år tillbaka...

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-08-25 18:52
Ursprungligen av henrrrik:

Är prylen att betrakta som en s.k. treårsinventarie kan man alltid välja att dra av hela värdet första året. En treårsinventarie har antingen ett anskaffningsvärde exkl. moms på under 2000 kr eller kan antas ha en ekonomisk livslängd på högst tre år (18 kap. 4 § IL). Inventarier av mindre värde får alltså dras av omedelbart även om de har en ekonomisk livslängd som överstiger tre år.
Datorer, mobiltelefoner och liknande är normalt att bektrakta som treårsinventarier.

Ojojoj. Den här tråden har så många felaktiga påståenden och felaktiga procenträkningar att man blir mörkrädd. Ovanstående inlägg var närmast sanningen, fast värdet är 5000 kronor. För större företag är det ännu inte avgjort om de har rätt att skruva upp gränsen ytterligare eller inte. Ej avgjort ännu.

Håll reda på följande;

1) Din bokföring *om du är/vill vara professionell i redovisningen av ditt företag* skall alltid uppvisa det VERKLIGA värdet av dina inventarier. Om din Mac efter åtta år fortfarande har ett värde på 500 spänn, så skall den i princip ha ett värde i balansräkningen på 500 spänn. Du gör en YRKESMÄSSIG bedömning av hur lång tid du använder din pryl i din verksamhet och gör därefter en linjär avskrivning under den tiden, även om ickelinjär avskrivning också kan förekomma.

2) *Skattemyndigheten* har en helt annan bedömning. För de flesta maskiner och inventarier tillämpar de en femårsregel, och säger att prylarna skall skrivas av under fem år. Skattemässigt finns två regler. Du skriver av 30% av ditt inkommande värde på inventarierna som finns kvar från förra året plus det du köpt in under året. Detta kallas 30-regeln. Eller skriver du av så mycket att 80% av det som är inköpt i år, 60% av det som köptes förra året, 40% förförra året, 20% förförförra året finns kvar som totalt inventarievärde. Det som är fem år gammalt skall inte tas upp till något värde alls. Det kallas för 20-regeln.

3) Skillnaden mellan det skattemässiga - där man varje år strävar efter maximal avskrivning för att minimera sina inkomster - och det verkliga som du själv, banken och andra använder för att bedöma det affärsmässiga i verksamheten - blir en justeringspost i varje års bokslut.

För de allra flesta som har mindre verksamhet, så skiter man i detta professionella synsätt och sätter ett likhetstecken mellan skattemyndighetens syn och sin egen bokföring. Maximera således avdraget. Du kan också med gott samvete dra av datorn direkt, eftersom den sannolikt har en livslängd på mindre än tre år. Det håller i flera rättsfall om någon dum en vill påstå annat på Skattemyndigheten. Vidare - dra gärna av maximalt även om det blir en förlust. Förluster i näringsverksamheter är evigt avdragsgilla mot framtida vinster. En förlust iår kan således kvittas mot en vinst nästa år. Det är således bara dumheter att försöka "gå jämnt upp" genom att inte skriva av maximalt.

Slutligen - för er som inte har årsbokslut - d v s ordnad bokföring med balans- och resultaträkning; då gäller blankett N1 istället för N2. Ni får inte dra av inventarier enligt 30-regeln ovan, utan istället restvärdesmetoden med 25% årligen istället för 30%.

Allra allra sist - var inte rädd för att driva företag. Men det finns en utbredd tro att man kan "dra av" det mesta och få pengar tillbaka från himlen. Så är det inte. Du måste ha ett verkligt kassaflöde in. Och 90% av er som skriver ovan MÅSTE kalkylera med en kostnad på kanske 500-1000 per månad för en professionell redovisningsbyrå. Det är värt pengarna...

PS Jag bara måste också en gång för alla påpeka att momsen är (förutom på mat, böcker och transporter) 20% av totalsumman och 25% på nettosumman utan moms. Jag repeterar 20% av det man betalar, men 25% när man skall räkna ut pålägg. 20% när du drar av, 25% när du lägger på... Skall jag ta det igen? 20%.....................................25%............

Ursprungligen av William Naversten:

Slutligen - för er som inte har årsbokslut - d v s ordnad bokföring med balans- och resultaträkning; då gäller blankett N1 istället för N2. Ni får inte dra av inventarier enligt 30-regeln ovan, utan istället restvärdesmetoden med 25% årligen istället för 30%.

Ett bra och uttömmande svar! Men en liten fråga som jag inte riktigt blir klok på:

Jag som deklarerar på N1 blanketten och har gjort ett datorköp och vill skriva av maximalt första året. Hur bär jag mig åt då? På blanketten tillåts man ju bara att skriva av 25% av inventariernas ingående värde + årets anskaffningsvärde. Hur skriver jag av de låt säga 20000:- netto för min nyinköpta Powerbook som jag vill skriva av till fulla värdet första året.

Bokför jag bara dem som kontorsmaterial, eller på lämpligt konto istället för som en anläggningstillgång? För tar jag det för kontot för anläggningstillgångar "maskiner & inv" så ligge ju hela summan 20000:- där och kan bara skrivas av med beloppet i N1 blanketten.

Är hyfsat hemma på ren bokföring men inte till 100% då det gäller årsavslut och avskrivningar.

Gör all min löpande bokföring själv men överväger att överlämna årsavslutet till en redovisningsbyrå.

Senast redigerat 2004-08-25 20:24
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-08-26 08:31
Ursprungligen av mrsandin:

Ett bra och uttömmande svar! Men en liten fråga som jag inte riktigt blir klok på:

Jag som deklarerar på N1 blanketten och har gjort ett datorköp och vill skriva av maximalt första året. Hur bär jag mig åt då? På blanketten tillåts man ju bara att skriva av 25% av inventariernas ingående värde + årets anskaffningsvärde. Hur skriver jag av de låt säga 20000:- netto för min nyinköpta Powerbook som jag vill skriva av till fulla värdet första året.

Bokför jag bara dem som kontorsmaterial, eller på lämpligt konto istället för som en anläggningstillgång? För tar jag det för kontot för anläggningstillgångar "maskiner & inv" så ligge ju hela summan 20000:- där och kan bara skrivas av med beloppet i N1 blanketten.

Är hyfsat hemma på ren bokföring men inte till 100% då det gäller årsavslut och avskrivningar.

Gör all min löpande bokföring själv men överväger att överlämna årsavslutet till en redovisningsbyrå.

Datorn är INTE en inventarie om du beräknar att den håller kortare tid än tre år. Använd konto "5410 korttidsinventarier eller inventarier av mindre värde" (<5000SEK) Avskrivningsresonemanget gäller bara dyra prylar (>5000SEK) som håller tre år eller mer.

OBSERVERA ATT MOMSEN INTE ÄR INKLUDERAD I 5000 SEK.

?

jag fick inte riktigt något klokt svar på frågan...
Så om jag köper en dator för 10000 ink. moms så är det bara momsen man får dra av och inget annat, eller?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-25 23:35
Ursprungligen av counter:

jag fick inte riktigt något klokt svar på frågan...
Så om jag köper en dator för 10000 ink. moms så är det bara momsen man får dra av och inget annat, eller?

Om du köper en dator genom firman så deklarerar du momsen du betalat.
Du kan dra av hela värdet av datorn första året om du vill (=8000). Realkostnaden för datorn är vad du skulle fått ut netto om du tagit ut 8000 kr som lön ur firman, dvs 8000 minus egenavgifter och inkomstskatt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-26 07:19
Ursprungligen av henrrrik:

Om du köper en dator genom firman så deklarerar du momsen du betalat.
Du kan dra av hela värdet av datorn första året om du vill (=8000). Realkostnaden för datorn är vad du skulle fått ut netto om du tagit ut 8000 kr som lön ur firman, dvs 8000 minus egenavgifter och inkomstskatt.

Dvs företaget betalar 8000kr för datorn i stort sett?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-08-26 08:55
Ursprungligen av henrrrik:

Om du köper en dator genom firman så deklarerar du momsen du betalat.
Du kan dra av hela värdet av datorn första året om du vill (=8000). Realkostnaden för datorn är vad du skulle fått ut netto om du tagit ut 8000 kr som lön ur firman, dvs 8000 minus egenavgifter och inkomstskatt.

8000 kronor i kostnad för ett företag motsvarar en bruttolön på 6000 = netto 2500 till 4000 i lön i handen beroende på marginalskatt. Det är därför systemet med datorer till anställda mot löneavdrag är så poppis. Om du avstår en lön på 4000 så kan din arbetsgivare istället ge dig en dator för 8000. Alla sådana här konstiga effekter uppstår i ett samhälle med höga skatter och kallas för skattekilar. Människor ändrar sina beteenden p g a absurda skatter och väljer att konsumera grejor som de aldrig hade gjort om skatterna vore lägre. (Exempel fetstor plasmaskärm för 100.000 är vanligare hos människor som drar av skärmen på verksamheten än dem som betalar pengarna från sin nettolön.) Dessa förändrade beteenden ger också upphov till högst mätbara *välfärdsförluster*. Vi ägnar produktiva timmar åt att försöka skatteplanera, gå till advokater, skriva trådar på 99mac, snickra om huset själva istället för att ta hjälp från proffs etc, istället för att ägna oss åt det vi är duktiga på.

EXEMPEL:
Jag gör en deklaration på två timmar. Du gör en webbsida på två timmar. Jag gör en webbsida på fyra timmar. Du gör en deklaration på fyra timmar. Vi skall göra vars en deklaration och webbsida. Om jag skall betala dig vitt för att göra min webbsida måste jag jobba fem timmar extra med att göra deklarationer=totalt sju timmar. Då är det bättre för mig att göra allt själv på sex timmar. Hade skatterna istället varit lägre så att det räckte med tre extra arbetade timmar för mig för att betala dig för hjälpen, så hade jag valt att anlita dig vitt. Nu blir istället resultatet av vårt högskattesamhälle att jag ANTINGEN byter tjänster med dig svart, och bara behöver jobba fyra timmar totalt. ELLER att jag gör allt jobb själv. Vilket leder till att klåpare utför jobb som fackmän skall göra och en *välfärdsförlust* på netto två timmars arbete som jag istället skulle ha kunnat ägna åt familjen eller annat.

För mig är det obegripligt att ovanstående kan vara i närheten av kontroversiellt. Det är vetenskapliga fakta och uppenbart för alla som tänker till. HÖGRE SKATTER = SÄMRE VÄLFÄRD. Så sluta nu upp med att rösta på sossarna tills de inser att skatterna måste ner och vi alla måste tar mer ansvar för våra egna kostnader.

Edit: PS Jag tänker inte gå i polemik med alla som tycker högre skatter är superbra. Jag låter ovanstående resonemang tala för sig själv.

PS2 För er som tar exemplet med dator ovan bokstavligt och tänker börja snacka med arbetsgivaren - momsen är i detta specifika fall enligt regelboken INTE avdragsgill för arbetsgivaren. Kostnaden är för arbetsgivaren vid sådan "löneväxling" är alltså 10.000 kronor, inte 8.000 som det varit om datorn var ett arbetsverktyg i rörelsen. Vidare - man får INTE byta till sig andra prylar (telefoner, kontorsmaterial, en kasse matvaror, en stereo) enligt samma system. Det är helt olagligt. Datorer har fått speciallagstiftning. Den maximala skatteväxlingen är numera också begränsad till 10.000 kronor per år för datorer, vill jag minnas... En dator för 30.000 kan man alltså byta mot 10.000 mindre lönekostnader under tre år. (Osäker på beloppsgränsen.)

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-08-26 08:36
Ursprungligen av counter:

jag fick inte riktigt något klokt svar på frågan...
Så om jag köper en dator för 10000 ink. moms så är det bara momsen man får dra av och inget annat, eller?

Momsen har en helt egen deklaration, fullständigt skild från den vanliga deklarationen. Vanliga dödliga får dispens och deklarerar förvisso momsen i den vanliga deklarationen en gång om året, men i en helt egen sektion. Nu till en mycket viktig regel i allt företagande.

MOMSEN ÄR INGEN KOSTNAD. Jag tar det en gång till. MOMSEN ÄR INGEN KOSTNAD. Alla summor, alltid, alltid, är exklusive moms. Alla fakturor (med udda undantag inom fastigheter, handel över gränser etc) som du får har däremot en momssats pålagd, och du måste LÄGGA UT momsen i samband med ett köp. När du själv säljer får du å andra sidan lägga på momsen på din faktura och får "förvara" momsen för statens räkning till det är dags för skattedeklaration. Då kvittas utgående moms (= det du lägger på dina fakturor till dina kunder och förvarar för statens räkning=det du är skyldig staten) mot ingående moms (=all den moms du betalat för grejor du köpt. Mellanskillnaden betalar du till staten. Har du gjort kass business kan du t o m få tillbaka momspengar från staten.

Som sagt - MOMSEN ÄR INGEN KOSTNAD.

Edit: Köper du en dator för 10.000 kronor inklusive moms, så får du alltså 2.000 kronor tillbaka i reda pengar. Resten - 8.000 - är självfallet avdragsgillt som en kostnad i rörelsen. Konto 5410 enligt ovan.

Edit2: Det innebär inte att du kan registrera en firma och "tjäna" 2000 kronor. Du måste självfallet ha intäkter i en rörelse. På dessa intäkter lägger du på moms gentemot kunden. Att bara dra av ingående moms men inte lägga på utgående moms kallas ekonomimsk brottslighet och svarthandel. Det ser också ganska enkelt på skattemyndigheten att inse att något lattjo är på G när man gör anspråk på att inkassera ingående moms från staten, mer än under någon enstaka gång då man investerat i någon stor dyr maskin som skall skrivas av under många år, exempelvis. Man kan (bör?) motivera på skattedeklarationen (skattedeklaration=momsdeklaration+deklaration för sociala avgifter) om man yrkar momspengar tillbaka.

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-09-16 03:57
Ursprungligen av William Naversten:

Har du gjort kass business kan du t o m få tillbaka momspengar från staten.

... klippeklipp...

Man kan (bör?) motivera på skattedeklarationen (skattedeklaration=momsdeklaration+deklaration för sociala avgifter) om man yrkar momspengar tillbaka.

Man får räkna med ganska rejält noggrann kontroll från Skattemyndighetens sida om man hamnar i det läget. Min pappa har gjort det med sitt företag, så jag vet...

  • Oregistrerad
  • 2004-08-25 23:19
Ursprungligen av William Naversten:

Ojojoj. Den här tråden har så många felaktiga påståenden och felaktiga procenträkningar att man blir mörkrädd. Ovanstående inlägg var närmast sanningen, fast värdet är 5000 kronor. För större företag är det ännu inte avgjort om de har rätt att skruva upp gränsen ytterligare eller inte. Ej avgjort ännu.

Hehe, det var ett par år sedan jag tenterade skatterätten...

  • Oregistrerad
  • 2004-07-16 10:49

Obs att värdegränsen är olika för företag av olika storlek, upp till 10 000 kr för större företag.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-07-17 09:10

Sitter på landet nu, men hemma har jag papper ifrån Lokalaskatt där står det då att datorer är direkt avdrag.

Bevaka tråden