Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beige G3 300mhz - Jaguar Server?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-08-25 11:23

Jag har installerat Jaguar server på min Beige G3, använde XPostFacto och installern funkade felfritt (tror jag iallafall, körde den över natten). När jag nu försöker boota upp datorn i OSX så dyker det gråa äpplet upp. Sedan kommer det så täta vita ränder tvärs över skärmen och allt stannar. Ungefär som om grafikkortet inte duger till. Men det skall göra det. (Och eftersom installern gick igång borde väl inte grafikkortet vara problemet?)

  • Oregistrerad
  • 2004-08-25 12:37

Varför Xpostfacto???

Jag är ganska säker på att systemkravet för Jaguar är inbyggd USB. Det saknar väl beige G3?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2004-08-25 15:19
Ursprungligen av ace4711:

Jag är ganska säker på att systemkravet för Jaguar är inbyggd USB. Det saknar väl beige G3?

Jaguar går att installera på Beige G3 utan XpostFacto. Håller på med det precis nu faktiskt.
Panther är det värre med. Fick aldrig det att fungera med XpostFacto, så därför blir det Jaguar istället.

Men, som sagt. Apple lovar inget för en maskin utan inbyggd USB. Dvs, bara för att det råkar funka på en behöver inte betyda att det är något handhavandefel för att det inte fungerar på nästa.

  • Medlem
  • Lycksele
  • 2004-08-25 16:06
Ursprungligen av ace4711:

Men, som sagt. Apple lovar inget för en maskin utan inbyggd USB. Dvs, bara för att det råkar funka på en behöver inte betyda att det är något handhavandefel för att det inte fungerar på nästa.

Jag satte in Panther i en Wallstreet 233 (bara med usb via PC-card) med hjälp av xpostfacto. Men den blev seg och dessutom hade jag konfigurerat Panther-disken för liten. Så satte jag in Sonnet crescendo 500 mHz i datorn och får då inte in Panther... På sidorna om xpostfacto sägs ju att ATI-programmen kan störa, så dom hade jag bort under båda installationerna. Det hjälpte inte andra gången. Nu har jag köpt en disk som innehöll Jaguar så jag nöjer mej så. Men jag har inte förstått varför det inte gick andra gången. Om det inte är minnena, nu har jag 512 mb inne.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-25 16:07

kan vi hålla oss till mitt problem?

har nu prövat att plocka ut RAM så att det är original och att resetta PRAM... samma resultat.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-08-25 17:47
Ursprungligen av ace4711:

Men, som sagt. Apple lovar inget för en maskin utan inbyggd USB. Dvs, bara för att det råkar funka på en behöver inte betyda att det är något handhavandefel för att det inte fungerar på nästa.

Jag är nästan helt säker på att det står på kartongen till Jaguar att man kan köra det på en beige G3.
Jag har gjort det utan problem iallafall...

  • Oregistrerad
  • 2004-08-25 19:18

Har redan provat utan XPostFacto, då går installern inte ens igång. Ingen som har nån lösning på problemet med de vita ränderna rätt över skärmen?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-25 19:33
Ursprungligen av Davan:

Har redan provat utan XPostFacto, då går installern inte ens igång. Ingen som har nån lösning på problemet med de vita ränderna rätt över skärmen?

Låter ju onekligen som något i hårdvaruchecken hittar något fel…
(Xpostfact kan ju mycket väl, eller bör väl snarare, göra så det hoppar den biten.)
Prova med att ta loss och sätta dit kontakter och minnen, starta i verbose mode (cmd V - läs på först) eller "force OS X " (X)…

  • Oregistrerad
  • 2004-08-25 20:45
Ursprungligen av Pär:

Låter ju onekligen som något i hårdvaruchecken hittar något fel…
(Xpostfact kan ju mycket väl, eller bör väl snarare, göra så det hoppar den biten.)
Prova med att ta loss och sätta dit kontakter och minnen, starta i verbose mode (cmd V - läs på först) eller "force OS X " (X)…

det går inte att starta upp med "X" när man har partitions.
Fast jag är inte riktigt säker, såg bara en länk hos apple som ståd "boot up os x with x on single part paritions" nåt sånt.

Ursprungligen av Davan:

Har redan provat utan XPostFacto, då går installern inte ens igång. Ingen som har nån lösning på problemet med de vita ränderna rätt över skärmen?

det liknar mitt problem jag hade när installerade jaguar på min beige g3 desktop.

så, installerade jaguar med xpostfacto, hade ingen aning om att det ick ändå på den tiden. startade om datorn och det fungerade fint. Men efter att jag stängt av en gång och satt på den igen så blev det vitt flimmer/streck över skärmen.
Så jag bootade från extern hårddisk med OS 9 igen, blåste hårddisken, installerade clean system utan xpostfacto, och sen dess har det fungerat utan minsta problem. nästan. utan vitt flimmer ivarjefall.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-25 21:08
Ursprungligen av abens:

det liknar mitt problem jag hade när installerade jaguar på min beige g3 desktop.

så, installerade jaguar med xpostfacto, hade ingen aning om att det ick ändå på den tiden. startade om datorn och det fungerade fint. Men efter att jag stängt av en gång och satt på den igen så blev det vitt flimmer/streck över skärmen.
Så jag bootade från extern hårddisk med OS 9 igen, blåste hårddisken, installerade clean system utan xpostfacto, och sen dess har det fungerat utan minsta problem. nästan. utan vitt flimmer ivarjefall.

det är bara det att jag inte kan boota up på CD om jag skulle göra detta (när jag installerar om)... :/

  • Oregistrerad
  • 2004-08-25 16:21

Prova att installera utan Xpostfact...
< http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75389 >
USB-krav gäller Panther (10.3) - glöm inte resetta FW:n

1
Bevaka tråden