Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk inne & utanför powerbook

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-25 11:27

Jag ska idag köpa en powerbook 15" men vill gärna byta ut den interna hårddisken mot en 7200varvare om det finns!? eller finns det bara 5400?

Vad kostar det?
Kan jag göra det själv utan att garantin ryker?

tack.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-08-25 12:28

7K60: 7200-varvs 60GB
5K80: 5400-varvs 80GB

Båda är från Hitachi, kostar cirkus 2000 kronor inkl. moms, fås med 8MB cache och finns hos välsorterade återförsäljare. Seagate, Samsung, Fujitsu, Toshiba är alternativa tillverkare, men Hitachi säljer överlägset mest i laptopsegmentet.

Du kan göra det själv, men garantin ryker.

olov

Jag har gjort det i min 12" PB. Det var inga problem men det tog rätt lång tid och jag skulle inte rekomendera det utan att titta i servicemanualerna.

Vem kan göra det utan att garantin ryker?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-25 12:32

ok, datorn är ju helt ny så garantin vill jag ju gärna ha kvar, vad tar de för ett sånt ingrepp, någon som vet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-25 12:36

Finns väl endel återförsäljare som har mandat att utföra sånt?

Ursprungligen av Elias:

Finns väl endel återförsäljare som har mandat att utföra sånt?

Jag är skeptisk men osäker. Sätter de inte bara i de diskar som Apple levererar isf?

  • Medlem
  • 2004-08-25 13:39

Varför vill du prompt ha en så snabb disk internt? Skillnaden är nog inte direkt avgörande mot en 5400rpm. Köp en snabb extern disk istället. Det blir enklare och kanske billigare. Dessutom kan 7200rpm låta betydligt mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-25 13:47

stfm: för att jag vill ha en snabb dator, däremot har jag ju en IDE hd på 120gb som man kanske kan köpa ett FW chassi till, men går det snabbt då?

ill_chrill: vet inte, ska höra runt....

Ursprungligen av Elias:

stfm: för att jag vill ha en snabb dator, däremot har jag ju en IDE hd på 120gb som man kanske kan köpa ett FW chassi till, men går det snabbt då?

ill_chrill: vet inte, ska höra runt....

Om du har den externa 7200 varvs disken som startskiva så går det oftast rejält mycket snabbare vid disk intensiva uppgifter.

  • Medlem
  • 2004-08-25 13:56
Ursprungligen av Errol Garner:

Om du har den externa 7200 varvs disken som startskiva så blir det oftast rejält mycket snabbare.

Jag har också märkt att det går snabbare mot FireWire än den interna. Även när det är samma typ av diskar. Det är ju lite märkligt. Kanske någon strömspararfunktion?

Ursprungligen av stfm:

Jag har också märkt att det går snabbare mot FireWire än den interna. Även när det är samma typ av diskar. Det är ju lite märkligt. Kanske någon strömspararfunktion?

Med exakt samma disk så ska det nog gå marginellt snabbare med en intern. Skillnaden kan bero på diskfragmentering. En ny disk och relativt ofylld är ju alltid snabbare.

Ursprungligen av stfm:

Jag har också märkt att det går snabbare mot FireWire än den interna. Även när det är samma typ av diskar. Det är ju lite märkligt. Kanske någon strömspararfunktion?

Samma typ av diskar? Det är skillnad på en 7200rpm 2,5" och en 3,5".

Dessutom är det inte alltid man kan använda en FW-låda. Om man stoppar i en 7200 kan den ej strömförsörjas via FW-kabeln.

  • Medlem
  • 2004-08-25 13:54
Ursprungligen av Elias:

stfm: för att jag vill ha en snabb dator, däremot har jag ju en IDE hd på 120gb som man kanske kan köpa ett FW chassi till, men går det snabbt då?

ill_chrill: vet inte, ska höra runt....

Alltså... jag tror att du max sparar millisekunder på skillnaden mellan 5400 och 7200... För systemet tror jag att det spelar ganska liten roll faktiskt, det kanske går att mäta men jag tror inte att man direkt märker det. FireWire funkar utmärkt om du vill ha en snabb disk att köra t ex video mot. Du kan få ut runt 20-30MB/s.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-25 14:10

ok, då kanske det är bättre att köpa en FW 800 låda till min externa & starta upp från den när man jobbar hemifrån?
och bara använda den interna ute på fältet?

vart hittar man lådor till bra pris, ska jag satsa på FW 400 eller 800? min ipod kommer ju sitta i 400an ganska ofta.

Ursprungligen av Elias:

ok, då kanske det är bättre att köpa en FW 800 låda till min externa & starta upp från den när man jobbar hemifrån?
och bara använda den interna ute på fältet?

vart hittar man lådor till bra pris, ska jag satsa på FW 400 eller 800? min ipod kommer ju sitta i 400an ganska ofta.

Köp en låda som klarar både och , FW400 verkar lite tillförlitligare. Billiga firewire lådor har de flesta återförsäljare även PC firmor.

  • Medlem
  • 2004-08-30 11:55

Varför skall det vara så svårt att byta hårddiskar? PC-nissarna brukar ju bara ha en slags liten släde där man sätter disken i och sedan petar in den. Mycket smidigt ju.

  • Medlem
  • 2004-08-30 12:05
Ursprungligen av Frans:

Varför skall det vara så svårt att byta hårddiskar? PC-nissarna brukar ju bara ha en slags liten släde där man sätter disken i och sedan petar in den. Mycket smidigt ju.

Jepp. Det kostar att ligga på topp. Det man inte får i smidighet, får man igen i design.

På en HP/Compaq kan man byta hårddisk på två minuter. Fast inte är den snygg.

  • Medlem
  • 2004-08-30 13:02
Ursprungligen av stfm:

Jepp. Det kostar att ligga på topp. Det man inte får i smidighet, får man igen i design.

På en HP/Compaq kan man byta hårddisk på två minuter. Fast inte är den snygg.

Känns ju faktiskt lite korkat. Visst sjutton skall man kunna kombinera snygg OCH funktionellt/praktiskt.

Hårddiskar är ju något som man rätt ofta behöver byta, peta in en större etc. Helt logiskt att göra den enkelt utbytbar. Kan tom vara värt några extra gram i vikt. Eller hur?

Visst kostar det att ligga på topp, men om det kostar för mycket, då ligger man snart inte på topp längre.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-08-30 12:07
Ursprungligen av Frans:

Varför skall det vara så svårt att byta hårddiskar? PC-nissarna brukar ju bara ha en slags liten släde där man sätter disken i och sedan petar in den. Mycket smidigt ju.

Då får du köpa en Wallstreet-Lombard eller Pismo Skillnaden är väl att nya Mac bärbara är så slimmade som möjligt kolla tjockleken mellan en ny Powerbook och en Wintel-Notebook "som du kan det med".

Jag har bytat till en 7200 på min pb 17" 1ghz.den blev både tystare och mycke snabbare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-09 21:26

EIIIXP, precis vad jag vill göra, känns som att hårddisken slöar upp min dator, vart köpte du den? pris? ryker garantin?

Jag köpte den på Dustin,vet inte om garantin ryker?

Jag kör med Logic nu kan jag köra nästan dubbelt så många spår :0)

1
Bevaka tråden