Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kompilerar jag Java?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Säg att jag skriver ett Java program i t.ex. Subethaedit eller helt enkelt textredigeraren. Hur gör jag då för att kompilera programmet? Jag är så mycket nybörjare att jag inte vill ha en massa avancerade inställningar, jag vill helt enkelt bara kompilera programmet!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-24 21:02
Ursprungligen av Gustaf Haag:

Säg att jag skriver ett Java program i t.ex. Subethaedit eller helt enkelt textredigeraren. Hur gör jag då för att kompilera programmet? Jag är så mycket nybörjare att jag inte vill ha en massa avancerade inställningar, jag vill helt enkelt bara kompilera programmet!

1) Starta terminalen (/Applications/Utilities).

2) Skriv: javac mittprg.java och verkställ med enter. (Byt först ut mittprg.java till din egen programkodsfil.)

3. Starta sedan samma program med kommandot java mittprg (nu utan ändelsen .java).

ahhh... då uppstår genast ett mycket större problem.... jag kommer inte åt Terminalen. NÄr jag öppnar den är fönstret så minimerat att bara den röda "stäng"-knappen syns... Och jag lyckas inte förstora fönstret eller använda programmet alls. Någon som råkat ut för samma problem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-24 21:14
Ursprungligen av Gustaf Haag:

ahhh... då uppstår genast ett mycket större problem.... jag kommer inte åt Terminalen. NÄr jag öppnar den är fönstret så minimerat att bara den röda "stäng"-knappen syns... Och jag lyckas inte förstora fönstret eller använda programmet alls. Någon som råkat ut för samma problem?

Testa ta bort terminalens inställningsfil (plist) som ligger i din hemmapp/Library/Preferences. Filen heter com.apple.Terminal.plist.

  • Medlem
  • 2004-08-24 21:27
Ursprungligen av Gustaf Haag:

ahhh... då uppstår genast ett mycket större problem.... jag kommer inte åt Terminalen. NÄr jag öppnar den är fönstret så minimerat att bara den röda "stäng"-knappen syns... Och jag lyckas inte förstora fönstret eller använda programmet alls. Någon som råkat ut för samma problem?

Se till att typsnittet Monaco är aktiverat i Font Book. Ett avaktiverat Monaco gör att terminalen beter sig enligt din beskrivning.

Det var Monaco som var avaktiverat! Stort tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-25 08:51

Om du ska kompilera java program så rekommenderar jag att du kikar på ANT (ant.apache.org eller www.apache.org/ant). Lite knöligt med första build filen, men sedan är den grymt trevlig...

1
Bevaka tråden