Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internetdelning via Airport funkar inte...

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en PB12'' och en iBook G3. Jag vill dela nätverket från Powerbooken till iBooken via aiport och jag har gjort standardinställningar för airport, både med och utan lösenord. Men när jag ansluter till nätverket får jag jämt ett felmeddelande ungefär:

"Ett fel uppstod vid anslutning till det trådlösa nätverket xxx"

Extremt irriterande. Vad kan vara fel!?

/JO

  • Oregistrerad
  • 2004-08-24 12:41

Hm...
Kör du kabel in till PB:n och vill slå på "dela ut internet" via airport till iBooken?
Har du slått på "webdelning" och talat om vilket kort (TP-anslutningen) som skall delas ut till vilket (airport) och ställt in airportkortet för om det är vidöppet eller kräver aut... aut... legimitation
Har inget airport hemma så där kan jag och verkligheten skilja sig en smula, men jag böjer mig och erkänner att verkligheten nog har rätt (i just det fallet).

Varför ska jag slå på Webdelning? Det alternativ jag slagit på är Internetdelning under Fildelning->internet.

Jag får in internet via Ethernet och har valt "Dela anslutning via 'Ethernet'" till datorer som använder 'Airport'. Sen har jag klickat på starta.

Grejjen är den att jag har en gammal iMac DV från stenåldern som fram tills igår har agerat trådlös hubb. Den kör samma operativ (Panther) och när jag delar ut Ethernet till Airport så går det finfint, men av någon anledning funkar det inte när jag delar från Powerbooken...

Airport känns som den mest struliga av Apples inbakade tjänster. Har haft en del problem förut, och min spontana känsla är att Airport inte alls är så Plug-and-Play som jag skulle vilja att det var.

Fortfarande oerhört tacksam för hjälp!

/Jont Olof

  • Oregistrerad
  • 2004-08-24 20:05
Ursprungligen av Jont Olof:

Varför ska jag slå på Webdelning? Det alternativ jag slagit på är Internetdelning under Fildelning->internet.

Menade det

Citat:

Jag får in internet via Ethernet och har valt "Dela anslutning via 'Ethernet'" till datorer som använder 'Airport'. Sen har jag klickat på starta.

…är precis som det skall…

Citat:

Grejjen är den att jag har en gammal iMac DV från stenåldern som fram tills igår har agerat trådlös hubb. Den kör samma operativ (Panther) och när jag delar ut Ethernet till Airport så går det finfint, men av någon anledning funkar det inte när jag delar från Powerbooken...

Mysko, för det borde ju det…
…och du har gett airportkortet på ett IP (169.168.1.1 eller så) och ställt det andra på DHCP (så det får 169.168.1.2)?

Citat:

Airport känns som den mest struliga av Apples inbakade tjänster. Har haft en del problem förut, och min spontana känsla är att Airport inte alls är så Plug-and-Play som jag skulle vilja att det var.
Fortfarande oerhört tacksam för hjälp!
/Jont Olof

Är typ femton med mycket smink och hippa käder : ie. clueless

Ursprungligen av Pär:

Menade det

…är precis som det skall…

Mmm...

Ursprungligen av Pär:

Mysko, för det borde ju det…
…och du har gett airportkortet på ett IP (169.168.1.1 eller så) och ställt det andra på DHCP (så det får 169.168.1.2)?

Nja, jag har kört med DHCP för det har funkat förut. Grejjen är ju att jag inte ens kan ansluta till Airport-nätverket som min PB delar ut. Den klagar ju på att ett fel har uppstått redan innan något IP-nummer har tilldelats.

Ursprungligen av Pär:

Är typ femton med mycket smink och hippa käder : ie. clueless

Öhh..?

Tack för dina tappra försök till felsökning i alla fall! Inget annat som kan vara fel?

/JO

Ursprungligen av Jont Olof:

Airport känns som den mest struliga av Apples inbakade tjänster. Har haft en del problem förut, och min spontana känsla är att Airport inte alls är så Plug-and-Play som jag skulle vilja att det var.

/Jont Olof

Airport är extremt ostruligt det som strular är i 99.9 fall av 100 kablar routers modem och internetleverantörer.

Ursprungligen av Errol Garner:

Airport är extremt ostruligt det som strular är i 99.9 fall av 100 kablar routers modem och internetleverantörer.

Kan du då komma med någon vettig förklaring till mina problem? Samma kabel gick igår till iMaccen och då funkade internetdelningen. Idag går det till Powerbooken och då funkar det inte. Byter jag tillbaka till iMaccen så funkar det. Knappast fel i kabeln!?!

Undanber mig fler korkade inlägg!

/Jont Olof

Ursprungligen av Jont Olof:

Kan du då komma med någon vettig förklaring till mina problem? Samma kabel gick igår till iMaccen och då funkade internetdelningen. Idag går det till Powerbooken och då funkar det inte. Byter jag tillbaka till iMaccen så funkar det. Knappast fel i kabeln!?!

Undanber mig fler korkade inlägg!

/Jont Olof

Undrar vem det är som är korkad ? Lösningen på ditt simpla problem stod ju i mitt inlägg!

  • Oregistrerad
  • 2004-08-24 20:40
Ursprungligen av Errol Garner:

Undrar vem det är som är korkad ? Lösningen på ditt simpla problem stod ju i mitt inlägg!

Varför inte hjälpa till då och vara extra tydlig istället för att dumma dig???

iMacen ska flyttas, så därför måste dess tjänster pensioneras.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-24 20:06
Ursprungligen av Jont Olof:

iMacen ska flyttas, så därför måste dess tjänster pensioneras.

Du kan inte dela till båda "bookarna" via iMac:en???
En liten ide bara

Ursprungligen av Pär:

Du kan inte dela till båda "bookarna" via iMac:en???
En liten ide bara

Det är det som är problemet. iMaccen får inte plats i min lilla lägenhet längre...

  • Oregistrerad
  • 2004-08-24 20:39
Ursprungligen av Jont Olof:

Det är det som är problemet. iMaccen får inte plats i min lilla lägenhet längre...

Tänke mest på om båda får kontakt med den via airport så är det ju inget fel på det hårdvarumässigt i vart fall… …för att ringa in problemet typ… (…brukar vara mycket bra om man skall lösa problem…)

1
Bevaka tråden