Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera iMac?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har nyss fått tag på en fullt fungerande iMac Rev B för 400:- via nätet. Mkt prisvärt enligt min mening men dess konfiguration på tok för lite för MacOS X kan jag tänka... frågorna är då:

- Hur mkt RAM kan jag stoppa i burken totalt? (Har hört om någon "hemlig" slot undertill)

- Fungerar vilket SO-DIMM som helst oavsett om det är 100/133 MHz? Mao. kan man köpa det i vilken PC-butik som helst?

- Vart får man tag på en IDE ATA-33 disk i dessa dagar? För jag antar att den inte klarar senare ATAs?

Mkt tacksam för hjälp

  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2004-08-23 20:06
Ursprungligen av robin.z:

Har nyss fått tag på en fullt fungerande iMac Rev B för 400:- via nätet. Mkt prisvärt enligt min mening men dess konfiguration på tok för lite för MacOS X kan jag tänka... frågorna är då:

- Vart får man tag på en IDE ATA-33 disk i dessa dagar? För jag antar att den inte klarar senare ATAs?

Jodå, så länge det är en IDE / ATA disk, ska det fungera bra (vet däremot inte hur lätt det är byta ut den), när det gäller minnen, har jag ingen koll...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-23 20:45

Officiellt är Max RAM 256 MB, emn egentlgien går det att sätta i 512 MB, Att sätta i minne i iMacar före slotloading är dock så enkelt som att skruva isär hela datorn. Exakt hur man gör vet jag inte...

Sålännge minnet är "144 pin SO-DIMM 100 MHz", så kan det komma från varsomhelst. Det finns inga Mac-minnen eller PC-minnen, utan minne är minne. Dock är Mac OS X 10.3 extra känsligt för att minnet är bra och många har upplevt krånglande datorer efter att de satt i billiga minnen, så det är rekommenderat att köpa minnen av kvalitet, som Kingston, gärna i en Mac-butik för att vara på den säkra sidan.

Att byta HD är ännu värre än att byta minne. Man måste skruva isär moderkortet och ta loss processorn och en massa annat. Något man kanske bör ta en dag ledigt för att försöka genomföra. Datorn klarar upp till 127 GB-diskar och de får vara högst 5400 rpm, eftersom iMacen inte är byggd för mer värme än vad de alstrar (orginal sitter det en 4200 i, men dagens HDar avger mindre värme vid högre varvtal, så 5400 är OK).
Här är en tråd med några anvädbara länkar: http://99mac.se/forum/showthread.php?t=33032

Vet inget om det du undrar... Men du kan juh ladda ner MacTracker och kola lite där... där står alla specs. om alla macar...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-24 07:51

Förmodliogen har du hittat dessa redan (länkar finns bl.a. på 99mac), men om inte så är det bra ställen att besöka:
Data om datorn: http://everymac.com/systems/apple/imac/stats/imac_ab.html
Guide med bilder om att uppgradera RAM o HD: http://www.macworld.com/2001/10/bc/howtoimac/

  • Oregistrerad
  • 2004-08-24 08:18

Det är ganska lätt att byta:

Ram :
PC66 SO-DIM men PC100 och PC133 bör funka (jag har PC100 i min)
I botten finns ett plastsjok som sitter med en skruv och lite "snäppfästen". Under detta sitter en plåtlåda för moderkort m.m. som sitter i två skruv i bakkant och där det sitter några sladdar man får ta dän (kontakter). På moderkortet är två "sim-moduler" synliga, det i bakkant är RAM och det på sidan är VRAM. Under processorkortet (två skruv) sitter ytterligare en RAM-modul och denna måste vara 1-1/4" eller mindre (vill jag minnas). Ser man bara upp med statisk elektrisitet så är det enkelt.
128MB rammoduler skall funka (tänk dock på bygghöjden på den undre), men vissa iMac:ar funkar bra med 256-moduler. Så vitt jag förstått så är det lite svårt att veta på förhand vilka som klarar och vilka som inte...

HD:
I framkanten på "moderkortslådan sitter CD-drev ("2.5" anslutning") och under detta sitter en vanlig 3.5" HD. Kontakterna till sladdarna sitter utefter kanten på moderkortet (om man vill ta dän dom). CD-driven sitter med lite "ståltråd" och min rekomendation är att kika lite på hur denna sitter eftersom det kan vara lite knöligt att lista ut efteråt. Under CD-driven sitter sedan HDn skruvad i sin vagga.
Som HD funkar vilken 3.5" som helst som är hyfsat bakåtkompatibel (ej WD då skulle jag tro). Tänk på att OSX skall in på de första 8GB:en så partitionera med en 7.5GB för sys och resten till annat (lite fippel i 'netinfo manager' eventuellt för att få users där...)

Som komplement till bilderna på länkarna ovan.

Tackar för all hjälp! Länken med bilderna var verkligen mumma... nu gäller det bara att investera i nya minnen och hårddisk då

1
Bevaka tråden