Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vanlig mikrofon till G5:an. Skarente va de?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-23 15:48

Har en vanlig bonn-mikrofon i PC:n som fungerar där, men inte i G5:an. Ska inte den funka, eller har dom hittat på nåt eget special ännu en gång?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-23 17:32

Ingen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-23 17:42

Kan vara så att ingången på PCn har en mikrofonförstärkare av den enklare varianten (man brukar kunna bocka i +20 dB i windows ljudinställningar på ingången i fråga), och att en dylik inte finns på G5an.

Jag misstänker att G5an, liksom G4 MDD, kräver att mikrofonen har egen strömförsörjning, till exempel batteri eller liknande.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-23 17:49

xevve, marcus,

Tack!
Era båda svar hänger ihop.
Bonn-miken jag har har ju ingen för-förstärkning, vilket troligen PC klarar, men inte Macen.
Suvve!

D

PS: Vad dumt det såg ut med "har har".....

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-23 17:57

Men var får man tag på en batteridriven mik, då?
Eller har nån nån till salu?

(Det var fasen vikka meningar..."har har" och "nån nån"...visst har jag DejaVu installerad, men ändå....)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-23 18:04

Äh, strunt i det.
Det ordnar sig. Jag ska utforska sortimenten hos lokala näringsidkare.

Ursprungligen av Danne V:

Äh, strunt i det.
Det ordnar sig. Jag ska utforska sortimenten hos lokala näringsidkare.

USB micar funkar.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-23 18:21

Jäpp… Kolla så du får "line level" (0.7Vrms) för det är det på ingången på G5:an enligt dokumentationen…

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-23 18:24
Ursprungligen av Pär:

Jäpp… Kolla så du får "line level" (0.7Vrms) för det är det på ingången på G5:an enligt dokumentationen…

I min manual står det:

Analog ljudingång (line in):
Maximal inspänning: 2Vrms (+8dbu)

Vart hittaru 7?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-23 18:55
Ursprungligen av Danne V:

I min manual står det:

Analog ljudingång (line in):
Maximal inspänning: 2Vrms (+8dbu)

Vart hittaru 7?

0.7Vrms är normal line level…
Sen brukar det ju finnas lite marginal innan det klipper…
+9db blir väl 2.1Vrms - så +8db låter ju vettigt

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-23 18:59

Jag använder iMic för mikofon. Fungerar för vanliga mikrofoner.
http://www.griffintechnology.com/products/imic/

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-23 19:10
Ursprungligen av REP:

Jag använder iMic för mikofon. Fungerar för vanliga mikrofoner.
http://www.griffintechnology.com/products/imic/

Jo, en USB-mik kanske skulle vart fint. Bra tips.
Men jag tänkte använda den då & då som extern mik till viddjokamran åxå, så de e nog e 3,5mm miniplugg den ska ha.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-23 20:52
Ursprungligen av Danne V:

Jo, en USB-mik kanske skulle vart fint. Bra tips.
Men jag tänkte använda den då & då som extern mik till viddjokamran åxå, så de e nog e 3,5mm miniplugg den ska ha.

iMic är ingen mic, utan en adapter som gör om USB-porten till en förstärkt (?) mikrofoningång och line out, med 3,5 mm-kontakter.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-23 21:23
Ursprungligen av Rajje:

iMic är ingen mic, utan en adapter som gör om USB-porten till en förstärkt (?) mikrofoningång och line out, med 3,5 mm-kontakter.

Jodå, såg det, även om jag tydligen skrev "USB-mik". Lessen för det.
Jag vill alltså inte ha en USB in i maskinen, utan an vanlig 3,5mm plugg.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-23 19:22
Ursprungligen av Pär:

0.7Vrms är normal line level…
Sen brukar det ju finnas lite marginal innan det klipper…
+9db blir väl 2.1Vrms - så +8db låter ju vettigt

Jo....det stämmer.
</låssas ha susning>

  • Oregistrerad
  • 2004-08-23 19:41
Ursprungligen av Danne V:

Jo....det stämmer.
</låssas ha susning>

d:o

Danne. Om du hittar någon bra mic så posta gärna i den här tråden senare.

Jag hamnade i samma sits som dig för ett år sen och har fortfarande inte bestämt om jag ska ha en mic, ett blåtandsheadset eller en iSight (med inbyggd mic).

  • Oregistrerad
  • 2004-08-23 21:46
Ursprungligen av Anders Täpp:

Danne. Om du hittar någon bra mic så posta gärna i den här tråden senare.

Jag hamnade i samma sits som dig för ett år sen och har fortfarande inte bestämt om jag ska ha en mic, ett blåtandsheadset eller en iSight (med inbyggd mic).

Köp en 22201 på kjell och company så länge då

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-23 21:57
Ursprungligen av Pär:

Köp en 22201 på kjell och company så länge då

Jag har lånat ut krypteringmaskinen till grannen, så om du kunde ta det där i klartext...?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-23 22:05
Ursprungligen av Danne V:

Jag har lånat ut krypteringmaskinen till grannen, så om du kunde ta det där i klartext...?

Lite fantasi får du väl ha ändå

Det var ju artikelnummret på < http://www.kjelloco.se/ >

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-23 22:26
Ursprungligen av Pär:

Lite fantasi får du väl ha ändå

Det var ju artikelnummret på < http://www.kjelloco.se/ >

Jaså, jag hade aldrig hört talas om Kjell & Co förut, nämligen. Trodde det var nån fyndig anspelning på nån ägare till nåt annat företag...Tror inte det blir nån sån, men det var en bra sajt som vederbörligen är bokmärkt. Tackar tackar...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-23 21:56
Ursprungligen av Anders Täpp:

Danne. Om du hittar någon bra mic så posta gärna i den här tråden senare.

Jag hamnade i samma sits som dig för ett år sen och har fortfarande inte bestämt om jag ska ha en mic, ett blåtandsheadset eller en iSight (med inbyggd mic).

Ett år!!???
Ja, man ska junte rusa in i affärer utan att tänka sej för....;)
Jovisst, om jag hittar nåt, så meddelar jag. Men det ska helst va nåt simpelt och inte á la inspelningsstudio, så vänta dej inget märkvärdigt, bara ...om jag hittar nått alls....inom ett år.....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-23 21:57
Ursprungligen av Danne V:

Ett år!!???
Ja, man ska junte rusa in i affärer utan att tänka sej för....;)
Jovisst, om jag hittar nåt, så meddelar jag. Men det ska helst va nåt simpelt och inte á la inspelningsstudio, så vänta dej inget märkvärdigt, bara ...om jag hittar nått alls....inom ett år.....

iMic är väldigt simpelt och billigt

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-23 22:35
Ursprungligen av REP:

iMic är väldigt simpelt och billigt

Det var väl ett jäddra tjat...;)
Men åkej då:
1. Vad kostar hela kalaset om man skickar efter från tillverkaren?
2. Finns det svensk återförsäljare?
3. Vaskaruha för din begagnade?

EDIT: Hittade den på AppleStore i Sverige för 450 spänn = bortåt dubbla priset (ca 280 från tillverkaren). Sånt göt mig sur...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-24 09:11
Ursprungligen av Danne V:

Det var väl ett jäddra tjat...;)
Men åkej då:
1. Vad kostar hela kalaset om man skickar efter från tillverkaren?
2. Finns det svensk återförsäljare?
3. Vaskaruha för din begagnade?

EDIT: Hittade den på AppleStore i Sverige för 450 spänn = bortåt dubbla priset (ca 280 från tillverkaren). Sånt göt mig sur...

Macoteket tar 499 kr inkl. moms, så Apple Store är billigare inkl. moms ?
Du kan söka via Google, så får du upp flera försäljare

Jag behåller min, för jag använder den ofta

Njae... behovet var inte så stort så det har stört att vara utan. Handlade mest om att ljudchatta lite då och då.

Men jag är iofs en Hobbex-bläddrare som aldrig köper saker... en timme med katalogen räcker väl?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-23 22:30
Ursprungligen av Anders Täpp:

Njae... behovet var inte så stort så det har stört att vara utan. Handlade mest om att ljudchatta lite då och då.

Men jag är iofs en Hobbex-bläddrare som aldrig köper saker... en timme med katalogen räcker väl?

Anders,

Här är en verkligt phul phan, och visserligen USB (man kan junte få allt...):
http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=Shopping/ProductDetail.asp?PID=5010069822
Duger väl för chat och lite voiceovers i iMovie. 250 spänn....

EDIT: Förlåt, förbannade framesets gör ju att det blir helt fel URL i adressfältet när man bläddrar runt. Här är rätt:
http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=Shopping/ProductDetail.asp?PID=5010057821

Senast redigerat 2004-08-24 11:09
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-25 14:48

USB-miken från Dustin kom för två minuter sedan, är inkopplad (bara att trycka in i ett USB uttag, inget annat strul) och funkar.
Dock:
Den kostade 435 med frakt, visade det sig. Och är lika ful live som på bilden, som alltså finns här:
http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=Shopping/ProductDetail.asp?PID=5010057821

Hej!
Det är inget konstigt med macens ljudingång. Det som är bra är att det är en ljudingång, Line-in, inte en microfoningång. Att Line-in inte brukar ha såna små hörlurskontakter utan såna där stereoapparatskontakter gör att man blir litet överaskad. Det finns mikrofoner som går att koppla på en sådan ingång, men faktiskt så är lilla imic tillsatsen en jättebra grej om man vill stoppa vanliga headsets eller enkla mikrofoner i datorn.
Hade det varit en microfoningång av den typen från början så hade det blivit jobbigt att koppla annan apparatur till burken.
Så det "konstiga" med macen visar sig vara rena kvalitetsgrejen.
Det är det som gör att man tar powerbooken och en keyboard på turne utan extra knas. Till skilnad från andra bärbara datorer där ... nä det går inte ... eller jo ... som alltid ... med extra knas och äh förresten, har du nån gång provat en bärbar PC så vet du att den oftast fryser när den skall gå ur viloläge, en "feature" som gör den litet olämplig i allmänhet.

mr

1
Bevaka tråden