Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

stängt lock utan vila.

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det ngt sätt att stänga locket utan att min powerbook 12 alu går i vila när jag exempelvis åker buss o bara vill lyssna på musik eller vandrar och vill detsamma?
Vore mkt tacksam om ngn vet ngt bra sätt.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-19 15:21

finns ett program som heter Sleepless. Det fungerar (oftast) har inte provat nya versionen.
Men jag andvände det till att warwalka lite innan i stan
VARNING OM DU KÖR DATORN MED STÄNGT LÄGE FINNS DET EN STOR RISK FÖR ÖVERHETTNING
eller iaf står det så i programmet.

så svaret blir Googla för sleepless + mac eller nått

Hmm... blir som att ha en 2 kilos iPod i fickan... hur ofta och kul kan det bli... vore jag du så skulle jag istället satsa på en iPod mini istället för att chansa på att garantin ryker lika mycket som själva datorn kan komma att råka ut för.

Ursprungligen av [email protected]:

Hmm... blir som att ha en 2 kilos iPod i fickan... hur ofta och kul kan det bli... vore jag du så skulle jag istället satsa på en iPod mini istället för att chansa på att garantin ryker lika mycket som själva datorn kan komma att råka ut för.

Det är ju det att jag åker mkt och ofta ute flera dagar eller på vandring med kamera. vill kunna arbeta med macen då så den vikten har jag ju likafullt.
Men som du skriver så är ju inte garanti att leka med.
Men vad jag då inte begriper är varför det går bra att ansluta extern skärm o DÅ köra med stängt lock?!

  • Medlem
  • 2004-08-19 17:14

Man ska absolut inte gå runt med en dator medan den är igång. Hårddisken är inte gjord för det, vilket kan leda till att den krashar. Om du kollar en iPod så har den ett skakminne och skriver dessutom inte till disken.

Ursprungligen av stfm:

Man ska absolut inte gå runt med en dator medan den är igång. Hårddisken är inte gjord för det, vilket kan leda till att den krashar. Om du kollar en iPod så har den ett skakminne och skriver dessutom inte till disken.

Nja de flesta 2.5" diskar har rätt sinnrika skyddsmekanismer för att tåla hårda tag. Men det är klart att det är större risk att skada en bärbar dator än en stationär.

Men mjuk GÅNG i terräng tror jag är betydligt mildare än i en bil för att inte tala om en swebuss! Fast min fråga kvarstår och det är hur man kan kringgå det med stängt lock och vila. Förstår fortfarande inte hur det kan vara gjort för att fungera när man har annan skärm men inte om man vill bara ha tex ljud. Värme argumentet kan jag förstå och det skulle ju inte vara ngt problem att fixera den med liten öppning för den sakens skull. Men blir det inte värma när man kör mot annan skärm?

Ursprungligen av stfm:

Man ska absolut inte gå runt med en dator medan den är igång. Hårddisken är inte gjord för det, vilket kan leda till att den krashar. Om du kollar en iPod så har den ett skakminne och skriver dessutom inte till disken.

1. Skriver iTunes till disken?

2. Skakminnet hjälper väl inte disken på ngt sätt, det bara fixar så de inte blir tyst om disken skulle stanna till.

Ursprungligen av ill_chrill:

2. Skakminnet hjälper väl inte disken på ngt sätt, det bara fixar så de inte blir tyst om disken skulle stanna till.

iPoden läser en bit framåt och laddar in låtarna i det inbyggda minnet, därefter går hårddisken i vila, något som du kan höra om du håller iPoden mot örat när du startar en låt, och även när du manuellt byter låt. När låtarna i minnet spelats så laddar den nästa "block" av låtar.

jo, det blir nog lika mycket värme. jag skulle tro att man kan få överhettningsproblem om man har datorn igång i väskan eller liknande. Och att man inte får gå med en laptop låter juh ganska löjligt. På vad baserar du dina uppgifter stfm, eller är det sånt man bara borde fatta själv? Visst har disken lösa delar och så men det vore ganska pointless med en laptop men inte kan bära runt.

Förstår att du gärna chansar på att din PB blir överhettad men som ett allternativ för att åtmindstonde lagra alla dina bilder så kan kombinationen iPod och Belkin iPod Media Reader hjälpa dig - fast OM du vill bearbeta och kolla bilderna så är detta knappast till någon hjälp.

Belkin iPod Media Reader

"Förstår att du gärna chansar på att din PB blir överhettad" ???

Med risk för att bli tjatig.
Skillnaden med riskerna av att ha stängt i ena läget men inte i det andra?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-21 10:34
Ursprungligen av sisyfos62:

Med risk för att bli tjatig.
Skillnaden med riskerna av att ha stängt i ena läget men inte i det andra?

Stängs bara inbyggda backliten av så är det väl ingen skillnad… …gör den inte det så…

  • Oregistrerad
  • 2004-08-21 10:33

Hur väl kollar PBn extern skärm? Räcker det med adapter i?

Ursprungligen av Pär:

Hur väl kollar PBn extern skärm? Räcker det med adapter i?

Vad jag testat så räcker det inte med bara adaptern ikopplad, man måste även ha skärmen kopplad i adaptern. Jag har glömt att fälla upp skärmen ibland när jag sitter hemma med extern skärm och datorn blir som en kolgrill.. inte att rekommendera. Kör alltid med skärmen uppfälld då datorn är igång. Men det är nog skillnad beroende på vilken PB man har, själv har jag senaste PB12" med 1,33Ghz vilken blir rätt varm vid belastning.

Så jag skulle inte rekommendera att köra det där programmet för att ha datorn igång i väskan...

Ursprungligen av mrsandin:

Vad jag testat så räcker det inte med bara adaptern ikopplad, man måste även ha skärmen kopplad i adaptern. Jag har glömt att fälla upp skärmen ibland när jag sitter hemma med extern skärm och datorn blir som en kolgrill.. inte att rekommendera. Kör alltid med skärmen uppfälld då datorn är igång. Men det är nog skillnad beroende på vilken PB man har, själv har jag senaste PB12" med 1,33Ghz vilken blir rätt varm vid belastning.

Så jag skulle inte rekommendera att köra det där programmet för att ha datorn igång i väskan...

Ok! där satt den.=) Har likadan och nog kan det bli varmt alltid...
Lite synd att man inte kan använda den som portabel musikspelare ibland när man ändå bär på den...Skulle finnas ngn intern liten grej som bara fungerade för musik. och intern telefon och playstation på fjället och...etc etc...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-23 15:11

Finns det ingen inbyggd grej som stänger av datorn om den blir för varm? Har för mig det... Så är det iaf på min kompis Dell

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-23 16:51

Jag använder sleepless när jag tex sitter på ett cafe och tankar ner saker...känns dumt å ha en stor skärm när man inte använder den!

Då är det bara att slänga ihop den och flytta den ner till väskan så bryts inte nätverket!
Men glöm somsagt inte att stänga ner backligthen helt!

dels övberhettning och 1a batteritiden!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-27 10:06

Väcker den här igen!

Har tankat ner Sleepless, men får den inte att funka med min PB 1,5 Ghz 15" med 10.3.5?La det i applicationsmappen, men även om jag dubbleklickar igång det så händer inget...

Nån som fått det att fungera med min dator eller 10.3.5?

/ Lasse

Ursprungligen av atomlab:

Jag använder sleepless när jag tex sitter på ett cafe och tankar ner saker...känns dumt å ha en stor skärm när man inte använder den!

Då är det bara att slänga ihop den och flytta den ner till väskan så bryts inte nätverket!
Men glöm somsagt inte att stänga ner backligthen helt!

dels övberhettning och 1a batteritiden!

Senast redigerat 2004-09-28 11:35
Ursprungligen av sisyfos62:

Finns det ngt sätt att stänga locket utan att min powerbook 12 alu går i vila när jag exempelvis åker buss o bara vill lyssna på musik eller vandrar och vill detsamma?
Vore mkt tacksam om ngn vet ngt bra sätt.

Kor foljande kommando:

sudo pmset lidwake 0

for att ga tillbaka tillbaka till automatiskt vakna/somna nar skarmen falls upp/ned, ge samma kommand men ersatt nollan med en etta.

Lycka till.

Jesper

  • Oregistrerad
  • 2004-10-01 09:57

Ska alltså skärmen inte gå i vila efter man skrivit det i terminalen? Fungerar inte här i alla fall...

Ursprungligen av ReSign:

Ska alltså skärmen inte gå i vila efter man skrivit det i terminalen? Fungerar inte här i alla fall...

Skriv 'man pmset' eller bara 'pmset' for att se vilka egenskaper som kan stallas in. Jag tror inte at lidwake kom forran 10.3, sa om om ni kor jaguar finns antagligen endast: dim, sleep, spindown, reduce, dps, womp, ring och autorestart.

Anledningen till att jag borjade experimentera med detta ar att min revision A AluBook 12" har en tendens att vakna av sig sjalv (speciellt nar jag bar den med mig), vilket gor att batteriet ibland ar tomt nar jag hoppas kunna jobba ett par timmar. Programmen som gor att datorn inte stangs av nar man stanger den fungerar alltsa pa motsatt hall.

Lycka till.

Jesper

Suveränt Jesper!
Tack ska du ha.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-01 19:17

Jesper -- vad jag förstår så vaknar inte datorn från sömn med lidwake 0, och det fungerar det ju för. Men det sisyfos62 och jag är ute efter är väl ett där det inte går i vila när man stänger.

Antar att det är samma för sisyfos (eller fick du det att fungera annorlunda?) som för mig?

Jo Resign det var det jag också var ute efter.

Litet extremt, men kanske av intresse:
http://home.earthlink.net/~mrob/pub/ibook.html

  • Oregistrerad
  • 2004-10-05 10:42

Jo - hade redan försökt det när jag skrev här, även om det kändes lite meckigt med en hårdvarulösning, eftersom man kan tappa bort det man ska lägga emellan. Men sen lyckades jag ändå inte. Magnetenvar så stark, så det måste vara nåt jättetjockt som ska hindra den frånatt reagera...

1
Bevaka tråden