Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blåbär ska installera Linux!

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-08-20 17:35

Hej.
I vanlig ordning börjar jag mitt inlägg med att be om ursäkt för att jag frågar. Det går säkert att läsa långa inlägg och manualer, men det är så lätt att fråga er här på 99mac. Ni kan ju allt redan.

Så här ligger det till:
Jag har en hårddisk med tre partitioner. Tidigare låg osx på en partition, os9 på en partition och en massa annat på en tredje.
Nu vill jag installera Linux (YDL, tror jag) på osx-partitionen. Disken sitter nu i ett externt firewirekabinett. Det bästa vore om det går att göra följande:
• Dela upp den gamla osx-partitionen till två - linux-system och swap.
• Installera os9 på den gamla os9-partitionen (disken ska sitta i en 4400)
• Behålla alla mp3or som ligger på den tredje partitionen.

Är det genomförbart? Kan man installera när disken sitter i firewirekabinettet? Kan man dela upp partitionen utan att röra mp3orna? Kan man flytta över disken rätt in i 4400:n och sedan bara köra? Kan man mounta partitionen med mina mp3or i linux? Vad har jag glömt att fråga?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-20 22:03

Nu är jag lite otålig, men är det någon som orkar?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-20 22:26

Tja, vad är det för filsystem idag på disken…
…är inte hundra på linux, men jag tror inte det går göra om en tredjedel till rfs2 (eller så) samtidigt som man behåller hfs på sista…
…fast vad vet jag

mvh /Polarn i Blåbärsskogen

Linux

Hej

När det gäller att lära sig linux så får du nog finna dig i att läsa "långa inlägg och manualer". Det finns ingen enkel väg att lära sig linux. Hårt arbete är det som gäller.

Tyvärr.

/Martin

  • Medlem
  • 2004-08-20 23:59

Går det inte bara att i OS 9 ta bort den gamla OS X partitionen och sedan lämna det som tomt utrymme som du formaterar vid Linuxinstallationen?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2004-08-21 00:14

Eller skit i alltihop

Klart det går att installera linux. Och självklart på det sättet du säger.... MEN om du gör detta för första gången så kommer du mest troligt att råka ut för samma sak som jag. Dvs att du tar och partitionerar fel och vips är all info borta och det slutar med att du får ominstallera allt. Iofs var detta på en pc... men förfarandet har inte förändrats nämnvärt på några år.
Men Yakumo här kör gentoo linux så passa på att fråga honom.

Du måste formatera en partion till unused med OS 9 installations skivan, YDL hittar sen den partionen när du installerar, och så delar den upp partionen för swap och vanlig.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-23 11:01
Ursprungligen av Isbiten:

Du måste formatera en partion till unused med OS 9 installations skivan, YDL hittar sen den partionen när du installerar, och så delar den upp partionen för swap och vanlig.

Så YDL partitionerar själv den partition som jag vill lägga det på?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-23 11:00

Självklart måste jag läsa en massa. Och det kommer jag att göra, men jag tänkte att det var lätt att fråga er först, så att jag kan läsa de sakerna som handlar om generellt nyttjande, och inte specialfall, som det här är.
Men om jag har förstått er rätt, så borde det gå att göra som jag vill. Men samtidigt undrar jag det som Pär påpekar: Går det att ha olika filsystem på de olika partitionerna? Jag vet att det går att mounta en hfs-disk i linux, men går det att ha olika?

Problemet är att jag inte har någonstans att lägga mitt mp3-bibliotek under tiden jag installerar linux på disken. Men det är väl troligen enklast att formatera om rubbet, så jag får försöka lösa det.

Och onnyt: Den attityden saknas på 99mac. Det gör 99mac till det bäst fungerande forumet jag har sett. Tack.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-23 11:32

Kör inte YDL, kör Debian. YDL suger.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-23 11:44

Är det så? Då kanske man ska köra Debian i stället. Varför suger YDL?

Ursprungligen av Pelle Gustavsson:

Är det så? Då kanske man ska köra Debian i stället. Varför suger YDL?

Både YDL och Debian är trevliga.. testa dig fram till vad du själv gillar.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-25 23:46
Ursprungligen av Pelle Gustavsson:

Är det så? Då kanske man ska köra Debian i stället. Varför suger YDL?

Jag installerade YDL på en iMac DV och tyckte att det funkade sådär. Debian är inte särskilt komplicerat alls, dessutom finns det miljarder nördar som kör det så sökningar i Google groups lönar sig om man har problem.
Du vill nog inte köra KDE på en så gammal burk heller, så då finns det ingen poäng alls med YDL.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-23 15:27

Jag har fått för mig att YDL är enklare att installera och konfigurera, men att Debian är bättre när man väl lyckats fixa det. Stämmer det eller?

Ursprungligen av Pelle Gustavsson:

Jag har fått för mig att YDL är enklare att installera och konfigurera, men att Debian är bättre när man väl lyckats fixa det. Stämmer det eller?

YDL slutar väl vara kul ungefär när installationen är klar och man inser att det är en ganska beige redhat-aktig windowswannabe-distro. Debian kan vara lite besvärligare att få igång, men med nya installeraren (som har hårdvarudetektering) är det betydligt enklare än det var förut. Efter fullgjord installation tycker jag inte det är någon tvekan om vilken av de distributionerna som är bäst, apt-get i Debian regerar! Skulle nog rekommendera Debian framför YDL, men smaken är ju som baken...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-23 22:53

Om du är ny på Linux så rekommenderar jag YDL, den är rätt lik RedHat/Fedora i och med att den är .rpm baserad.
Dessutom är installationen ganska rättfram, vilket jag tror kommer att uppskattas av en nybörjare..

Är personligen ingen fan av Debian, tycker att den är lite väl råddig att sätta upp.

Blir det sedan Linux på PC så kan du alltid gå över till Fedora Core eller någon annan .rpm baserad dist och du kommer att känna igen dig.

  • Medlem
  • London
  • 2004-08-24 11:46

Linux på Mac är som att stoppa en VW-motor i en Porsche, det går men det är roligare att låta orginalet sitta kvar... Köp en gammal PC-häck och lira linux på den istället. Alla mina försök med Linux på Mac har resulterat i mååånga timmars slit och inte mycket belöning. Frågan du ska ställa dig är VARFÖR du ska installera Linux.

Dessutom är det lättast om hårddisken sitter i datorn som ska köra linux, då kan den ibland automagiskt hitta hårdvara. Att installera linux på en hårddisk med prylar du vill ha kvar är inte heller att rekommendera, speciellt om du är ovan vid linux. Och självklart kan man ha olika filsystem på olika partitioner, det är en del av det fina med partitioner...

  • Oregistrerad
  • 2004-08-24 11:49

Okaj. Tackar.
Anledningen att jag ska installera Linux är att jag ska ha en gammal sleten dator till server. Och att jag är lite sugen på att testa. Mest för skojs skull.
Självklart kör jag hellre macos, men på en 4400 är det ändå inte så kul. Därför ska jag installera Linux.

  • Medlem
  • London
  • 2004-08-24 11:58

Jag undrar då om det verkligen är någon mening att köra linux på en 4400? Du får leta reda på en asgammal version av någon dist, annars kommer det att gå otroligt långsamt. Du kan inte heller räkna med automagisk konfiguration, det fanns inte då. Fast det är klart, du kan ju göra en supersimpel installation av någon ny dist... Jag skulle nog försöka köra OS 8 el 9 på den ändå. Vilka funktioner vill du ha?

Installera Linux tycker jag är tråkigt när man inte kan ha alla fina GUI som finns i dom nya distrona, typ KDE och Gnome. Annars är det ju som att köra OS X i Single User-mode. Det är inte kul, helt enkelt...

Ursprungligen av jb:

Jag undrar då om det verkligen är någon mening att köra linux på en 4400? Du får leta reda på en asgammal version av någon dist, annars kommer det att gå otroligt långsamt. Du kan inte heller räkna med automagisk konfiguration, det fanns inte då. Fast det är klart, du kan ju göra en supersimpel installation av någon ny dist... Jag skulle nog försöka köra OS 8 el 9 på den ändå. Vilka funktioner vill du ha?

Tycker snarare att det låter som en riktigt bra idé att lägga in Linux. Pelle har ju sagt att han vill ha datorn som server, och han verkar dessutom ha ett ganska stort intresse av att lära sig Linux/*nix. Då är han inte alls hjälpt av att köra ett utdaterat OS som ingen utvecklar program för längre. Visst, det kan vara lite småbökigt, men samtidigt väldigt givande.

Gammal hårdvara är inget större problem egentligen, den stöds för det mesta precis lika bra som nyare hårdvara. Man behöver inte heller köra några asgamla versioner, en bra dist (läs: Debian) går lika bra att installera på äldre hårdvara som på ny. Debian-folket lägger dessutom väldigt stora ansträngningar på att göra installationen lika enkel på alla de 11 hårdvaruplattformar de stödjer, och hårdvarudetekteringen bör fungera bara fint på en 4400. Däremot är det en bra idé att skippa överambitiösa skrivbordsmiljöer på en så gammal maskin, bättre då att köra NeXT-inspirerade windowmaker eller något annat elegant och avskalat.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-24 23:19

Tack Samuel. Jag höll nästan på att tappa tron på mig själv och mina idéer.

Ursprungligen av Pelle Hedeblom:

Tack Samuel. Jag höll nästan på att tappa tron på mig själv och mina idéer.

Självklart ska vartenda ide prövas! om alla förstådigpåare fick sista ordet hade hjulets uppfinnare inte varit det. Tray and error är slagordet! Sen kommer förhoppningsvis belöningen i form av nya upptäckter.
Kör hårt Pelle Och tänk på att; "När geniet/visionären pekar på månen stirrar fånen på fingret"...

På jobbet har ja bla. 2st 8200 (tror ja de är) som tuggar på.. en körs som dnscache till en mailserver och den andra kör webproxy + labburk för www-LAMP-utveckling. Fungerar alldelens utmärkt.

Så att köra linux på maccar som inte orkar med OSX är ett perfekt sätt att sätta dom i arbete.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-25 09:49

Det där var precis vad jag trodde. Nu är ni snälla. Och jag får väl helt enkelt ta och läsa in mig på debian, som verkar vara det som gäller.

YDL stoder officielt inte Airport Extreme vilket gjorde att jag totalt tappade intresset nastan omedelbart efter installationen (jag var inte medveten om att den funktionen saknades). Nagon som har lyckats med att fa WiFi att fungera i YDL? Debian?

Tack,

Jesper

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-10-01 13:23
Ursprungligen av jesperlarsson:

YDL stoder officielt inte Airport Extreme vilket gjorde att jag totalt tappade intresset nastan omedelbart efter installationen (jag var inte medveten om att den funktionen saknades). Nagon som har lyckats med att fa WiFi att fungera i YDL? Debian?

Airport Extreme stöds inte av Linuxkärnan, oavsett vilken distrubition du väljer. Broadcom (tillverkaren av chipset:et till AE) har tyvärr valt att inte lämna ut specifikationerna.

olov

  • Oregistrerad
  • 2004-10-01 13:09

Underbara ord, sisyfos62. Med tanke på ditt namn får du nog jobba mycket för att driva igenom dina visioner!

Ursprungligen av Pelle Hedeblom:

Underbara ord, sisyfos62. Med tanke på ditt namn får du nog jobba mycket för att driva igenom dina visioner!

:rolleyes: så sant...

tack olav. darfor ar det tyvarr dags att partitionera om for min del...

Bevaka tråden