Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur stor håddisk kan man ha i en G3 desktop?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en G3 desktop med 266 mhz (tror jag i alla fall) om jag vill sätta in en ny hårddisk i den hur stor kan jag då sätta in i den?? Finns det någon begränsnig? Jag kör Mac OS 9.2 nu men hade tänkt uppgradera till OS X… och har bara 4 gb så därför vill jag uppgradera...

  • Oregistrerad
  • 2004-08-23 08:23

Finns massor i arkiven men i korta drag 40GB och sys på en partition på de första 7.5gb (OSX)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-08-23 08:24

Startpartitionen med Mac OS X får inte vara större än 8 GB. Du kan inte installera senare version än Mac OS X 10.2.x Jaguar.

okej tack bara undrade...

Varför skaffa ATA kort? Jag trodde att det var ATA hårddisk redan... Men det e IDE då? Jag bara snabbkollade i programmet MacTracker. Det står Hard Drive Bus: ATA or SCSI

ATAkortet kommer till pass om man vill klämma dit fler diskar eller om man vill ha stärre en de 120 GB som ATA 33 & 66 stödjer.

Ursprungligen av Tcompuser:

Varför skaffa ATA kort? Jag trodde att det var ATA hårddisk redan... Men det e IDE då? Jag bara snabbkollade i programmet MacTracker. Det står Hard Drive Bus: ATA or SCSI

IDE och ATA är samma sak. Cd- och dvd-enheter brukar kallas ATAPI, men de passar i datorns ATA-bussar.

Det finns även en intern, gammal 50-pin SCSI-buss om du vill ta en gammal SCSI-disk o klämma in. Finns även en (annan) SCSI-buss för externa enheter om man vill det.

Ursprungligen av Macus:

Startpartitionen med Mac OS X får inte vara större än 8 GB. Du kan inte installera senare version än Mac OS X 10.2.x Jaguar.

Jodå, om man använder Xpostfacto. Jag kör 10.3 i en G3/300, men fort går det inte. Lagom för surf och lite filflyttande.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-23 18:25
Ursprungligen av Alphonze:

Jodå, om man använder Xpostfacto. Jag kör 10.3 i en G3/300, men fort går det inte. Lagom för surf och lite filflyttande.

Blev 10.3 slöare? För på datorer som klarar 10.3 utan Xpostfacto så brukar de väl kännas rappare… Fast alltjämt i "surf och lite filbytar" -regionen av fart och kläm

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-23 08:25

Jag _tror_ att det är så här (expertisen får gärna korrigera/komplettera):
Om du skaffar ett ATA-kort kan du ha vilken disk som helst. Utan ett sådant hittar datorn max 127 GB.
Ska du ha disken som startskiva bör du ha systempartition på max 8 GB.

Så här gjorde jag i vintras: http://99mac.se/forum/showthread.php?t=37466

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-23 09:41

Jodå, det är nog ATA redan, men en gammal sådan.
När datorn kom fanns inte så stora o snabba diskar som man kan köpa idag, så den inbyggda bussen är inte riktigt gjord för dem. Därför rekommenderar många ett nytt kort, men min erfarenhet är att det funkar att bara stoppa i ett kort och köra - förutsatt att man klarar sig med lite långsammare överföring och max 127 GB.

Ursprungligen av Tcompuser:

Jag har en G3 desktop med 266 mhz (tror jag i alla fall) om jag vill sätta in en ny hårddisk i den hur stor kan jag då sätta in i den?? Finns det någon begränsnig? Jag kör Mac OS 9.2 nu men hade tänkt uppgradera till OS X… och har bara 4 gb så därför vill jag uppgradera...

Av egen erfarenhet: Power Mac G3 klarar av 127 GB max per disk (oavsett om disken egentligen är större). Ska du ha OS X måste disken partitioneras i minst två delar och den första delan ska vara 8 GB max där OS X ska ligga.

Stoppar du i en större disk, t.ex. 160 GB, kommer inte Skivverktyg att kunna kännas vid mer än 127 GB iallafall.

Men måste jag köpa hårddisken på en Macaffär??? Kan jag köpa den på en Pc Affär istället om det är billigare där??

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-08-23 16:02
Ursprungligen av tcompuser:

Men måste jag köpa hårddisken på en Macaffär??? Kan jag köpa den på en Pc Affär istället om det är billigare där??

Det är samma grejer. Köp den där den är billigast.

Kan jag sätta in en SATA hårddisk utan att sätta in ett kort??? De finns inte så många ATA hårdiskar

  • Oregistrerad
  • 2004-08-23 16:17
Ursprungligen av tcompuser:

Kan jag sätta in en SATA hårddisk utan att sätta in ett kort??? De finns inte så många ATA hårdiskar

Låter mycket konstigt, på vägen hem skulle jag kunna köpa ett helt gäng 40GB-120GB ATA
Prova hos näste handlare i kvarteret...

Ursprungligen av Tcompuser:

Kan jag sätta in en SATA hårddisk utan att sätta in ett kort??? De finns inte så många ATA hårdiskar

Nej!

S(seriell)-ATA-diskar är inte helt ovanliga nu för tiden, men vanliga (parallell-)ATA-diskar är absolut vanligast i dator-handeln

S-ATA och vanliga ATA är alltså helt olika saker, förutom att själva diskchassit ser likadana ut.

10.3 är slöare än 9 var vad jag tänkte på...

1
Bevaka tråden