Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Webläsare till OS9

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-08-22 09:45

Finns det någon modern webläsare till OS9 som är bättre en Explorer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-22 09:48
Ursprungligen av Ovsing:

Finns det någon modern webläsare till OS9 som är bättre en Explorer?

Netscape 7.1 gillar jag bättre än Explorer. Annars så har du ju iCab som du kan testa (www.icab.de)

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-08-22 09:50

Tack för det snabba svaret, ska genast prova iCab och Netscape!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-22 12:24

Netscape skulle jag avråda ifrån, iaf på Mac OS 9. Det kraschar och är jättesegt och har onödigt stort gränssnitt - inte mycket bättre än IE.
Det finns inte så stort utbud av webläsare till OS 9 tyvärr och IE är nog ändå en av de bästa. Men du kan ju också testa Mozilla, som är som Netscape, fast snabbare tror jag.

  • Medlem
  • 2004-08-22 14:00

Mozilla 1.2.1 är den senaste versionen som funkar till OS 9. den är rätt snabb, och kraschfri. Jag undrar varför det inte går att bygga senare släpp till OS 9. Är det någon teknisk begränsning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-22 15:08

Internet Explorer är bäst för Mac OS 9 tycker jag.

Netscape 7.02 finns för OS 9. Funkar bra, tycker jag.

http://wp.netscape.com/download/archive.html

Tyvärr måste jag säga att både Netscape och Mozilla inte är att rekommendera under OS9. Allt efter Netscape 4 dras med en tråkig bugg som gör att tangentbordsevents ibland dirigeras fel mellan program. Hur larvigt som helst. Netscape 6 fungerar någorlunda, Mozilla och Netscape 7 är direkt oanvändbara. Man växlar till en ordbehandlare och så går texten man skriver till Mozilla... Hemskt.

Ännu hemskare var att denna bugg klassades som mindre viktig av utvecklarna! En bugg som gör programmet näst intill oanvändbart! Men de menade nog att de skiter i OS9, och OS9-versionen lades ju ned sedan. Tyvärr är källkoden ett sådant härke att jag inte orkat försöka räkna ut hur man ens kompilerar om den.

Jag använder ändå inte Explorer, men på grund av detta använder jag allt mer OSX för surfning. Här funkar ju Mozilla!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-23 01:10
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Tyvärr måste jag säga att både Netscape och Mozilla inte är att rekommendera under OS9. Allt efter Netscape 4 dras med en tråkig bugg som gör att tangentbordsevents ibland dirigeras fel mellan program. Hur larvigt som helst. Netscape 6 fungerar någorlunda, Mozilla och Netscape 7 är direkt oanvändbara. Man växlar till en ordbehandlare och så går texten man skriver till Mozilla... Hemskt.

Ännu hemskare var att denna bugg klassades som mindre viktig av utvecklarna! En bugg som gör programmet näst intill oanvändbart! Men de menade nog att de skiter i OS9, och OS9-versionen lades ju ned sedan. Tyvärr är källkoden ett sådant härke att jag inte orkat försöka räkna ut hur man ens kompilerar om den.

Jag använder ändå inte Explorer, men på grund av detta använder jag allt mer OSX för surfning. Här funkar ju Mozilla!

Du har inte förklarat varför du anser att Internet Explorer inte är att rekommendera för Mac OS 9. Jag tyckte att den funkade riktigt bra på den tiden när jag använder OS 9 (skrotade det för ett år sedan). Apple har lagt ner OS 9, det är lika stendött som System 7 eller Windows 3.1, så det kommer som bekant inga fler program till det systemet.

Ursprungligen av Mondo:

Du har inte förklarat varför du anser att Internet Explorer inte är att rekommendera för Mac OS 9.

Rent känslomässiga skäl, eller ideologiska, anti-monopoltankar eller icke-konformism. Det fungerar helt klart bättre än Netscape på OS9, men jag vill inte använda det om jag kan slippa. Dvs jag använder det då och då, när inget annat funkar.

Men då är det trist att det kommer flera versioner av Mozilla för OS9 men ingen av dem är acceptabel! Och hela problemet är den där idiotiska event-buggen! Var det inte för den så skulle Mozilla för OS9 vara riktigt bra!

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Tyvärr måste jag säga att både Netscape och Mozilla inte är att rekommendera under OS9. Allt efter Netscape 4 dras med en tråkig bugg som gör att tangentbordsevents ibland dirigeras fel mellan program. Hur larvigt som helst. Netscape 6 fungerar någorlunda, Mozilla och Netscape 7 är direkt oanvändbara. Man växlar till en ordbehandlare och så går texten man skriver till Mozilla... Hemskt.

Ännu hemskare var att denna bugg klassades som mindre viktig av utvecklarna! En bugg som gör programmet näst intill oanvändbart!

Det har jag missat, men jag använder aldrig ordbehandlare samtidigt som Netscape 7.02 på min (barnens) OS 9-maskin...

1
Bevaka tråden