Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägre hastighet med Airport Extreme

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-08-21 13:40

Hej

Jag har 2Mbit från Com Hem och om jag kör med nätverkskabeln direkt till modemet så får jag ca 2Mbit enligt TP-testet. Om jag däremot kopplar in en Airport Extreme så får jag bara 1Mbit. Samma sak om jag drar en sladd från datorn till Airportstationen så det är inte bara det trådlösa det är fel på.

Några tips? Fel på stationen eller någon inställning jag kan ha missat?

Tack
Mikael

Har du någon kryptering påslagen i APE?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-21 14:58
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Har du någon kryptering påslagen i APE?

Hade 40-bitars WEP men har provat utan någon kryptering alls med samma resultat.
Försökte ringa Apple häromdagen men de enda nummer jag hittade var antagligen ett för gratis support första 90 dagarna (har haft den längre än så) och ett annat som var betalsupport.

Försökte hitta en e-postadress på apple.se men det var inte så lätt.

det finns ingen eppost adress.

Hmmm det låter som APE har kvar problemet med förhandling och den bara får halv-duplex tilldelad sig.
Kan du i modemet säga vad ansluta enheter ska få för tilldening?

För mig löste det sig när BBB ändrade i routern att jag alltid skulle få full duplex. Men det var MÅNGA långa samtal innan de gjorde de.t

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-21 15:27
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Hmmm det låter som APE har kvar problemet med förhandling och den bara får halv-duplex tilldelad sig.

I fallet med com hems 2mbit-tjänst _ska_ den köra med halvduplex.

Jag har en AirPort Extreme direkt ansluten till Motorolas SurfBoard-modem (det svarta) som kör Com Hem 8 Mbit. Vet någon vad jag ska ställa basstationen på? Full duplex?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-21 17:44

Med 8mbit bör du ha 100mbit/fullduplex. Om inte det fugnerar, testa med 100/halv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-22 21:39

Jag har en airport extrem som jag surfar på och sen en airport express som är parkopplad till extremen!

Efter jag har installerat det så har min internet blivit mycket långsamare!

Tar jag bort parkoplingen så blir det snabbt igen.

Jag kan tex knappt kolla på bilder...ladda ner uppdateringar från apple går hur långsamt som helst!

Vad är det som kan göra att det är så segt?

Får även sämre mottagning över hela lägenheten!
I köket hade jag 3-4 sträck nu har jag 1, knappt 2.

Mvh tobias

Förlåt en kanske korkad fråga i samband med denna tråd, men vad är hel och halv duplex till för och vilken nytta är dom till för. Med 100baseTX och full duplex så svarade pinget detta:

1 packets transmitted, 1 packets received, 0% packet loss
round-trip min/avg/max = 5.625/5.625/5.625 ms

Ställde jag sedan om till default, dvs. "Automatiskt" så svarar pinget detta:

1 packets transmitted, 1 packets received, 0% packet loss
round-trip min/avg/max = 5.964/5.964/5.964 ms

Ping till 99mac:

1 packets transmitted, 1 packets received, 0% packet loss
round-trip min/avg/max = 20.099/20.099/20.099 ms

Pinget gick via en DLink DSL-300T ( 8MBit/s modem ) och till Bornets gateway 780 meter från huset. Att gå upp till 1000baseTX ville inte fungera alls.

Någon frivillig som vill agera *magister* ???

  • Oregistrerad
  • 2005-04-15 12:55

Full duplex innebär att du kan skicka och ta emot i full hastighet samtidigt. Halv duplex innebär att du kör i full hastighet åt ena hållet i taget och växlar mellan sänd/ta emot. Jämför telefon och walkie-talkie.
Förenklat kan man säga att med exempelvis 100Mbps full duplex kan du skicka i 100Mbps samtidigt som du tar emot i 100Mbps - man alltså teoretiskt överföra i 200Mbps om man räknar datan som går åt båda hållen!

Att du inte fick igång 1000baseTX är inte så konstigt - det är Gigabit Ethernet och den standarden klarar inte din DLink.

Värdena du får när du pingar har inget med duplex att göra, det visar bara tiden det tar för ett litet datapaket att nå nottagaren och tillbaka. Bra att kolla upp om det går segt när man spelar eller IP-telefonen hackar...

Hur ställer man in så att det blir full duplex då?
Jag sitter på ett WLAN nu, men får bara 11Mbit uppkoppling även om jag sitter precis bredvid routern, känns som att det måste vara halv duplex på bara?

Några idéer?

hittade något sudo-kommando som skulle ställa in nu

You can now enable full duplex ethernet in Jaguar. Previously, the ifconfig command would not recognise the mediaopt full-duplex flag, even though ifconfig listed it as an option. It seems to be fixed now in Jaguar, but I have not yet done any speed tests to confirm whether it really is working. Anyways the error message is gone when you try to enable full-duplex. These commands should be entered in the terminal window:

To view the current ethernet settings:

% ifconfig
To change to full duplex:

% sudo ifconfig en0 mediaopt full-duplex
To change back to half duplex:

% sudo ifconfig en0 mediaopt half-duplex
To force a different speed (your network/hub/router/modem must also support this speed!):

% sudo ifconfig en0 media 10baseT/UTP mediaopt full-duplex [or]

% sudo ifconfig en0 media 100baseTX mediaopt full-duplex [etc...]
Check the output of 'ifconfig' to see the supported media types for your ethernet card.

Even if your other network hardware supports full-duplex operation (it probably does) you may not notice a big difference in speed unless you have a lot of two-way traffic. If you do have constant simultaneous upstream and downstream traffic you might see a speed increase up to 12% depending on other network conditions.

Men inget av det hjälpte.
Tankar nu i 10Kbps över nätet och 200kbps lokalt Wlan, supertråkigt.

Ursäkta uppminngen men den är väl befogad...

Jag har köpt en Airport extreme här i dagarna. Den fungerar bra, har kopplat till en disk till den osv, men i alla TP-test jag gör så kommer den bara upp i halva hastigeten mot när jag har kabeln i direkt i väggen. Jag har ingenting emellan, inga modem eller något. Nätverkskabel från väggutag -> Airport extreme -> min dator trådlöst.

Jag fick alltid 24 som jag har också, nu på alla test får jag ca 9. Är det nått man kan ställa in i Airport verktyget?

1
Bevaka tråden