Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får inte stilmallen att fungera

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-08-21 14:08

Jag förstår inte varför min stilmall inte fungerar.

Här är adressen:: http://www.gunnarhahnmusik.se

När jag öppnar filerna på min egen dator med webbläsare (Firefox, Safari) så fungerar stilmallen. Men när jag laddar upp dem så fungerar det inte.

Så här ser en del av koden ut <META NAME="Gunnar Hahn Musikfšrlag"
CONTENT="Gunnar Hahn Musikförlag folkmusik arrangemang fiol
stråkar stråkkvartett brass sång intrument kör
dragspel accordeon orgel kammarorkester violin viola cello flöjt
oboe klarinett gitarr konstabas bas blandad kör"><LINK REL="Stylesheet" HREF="stylesheet.css" TYPE="text/css">
</HEAD>

Var kan felet finnas? Min kodning? Webbhotellet (Aleborg) ?

ligger css filen i samma mapp som index?

Så här skriver jag mina länknigar till ccs filer:
<link href="css/fil.css" REL="stylesheet" TYPE="text/css">

  • Oregistrerad
  • 2004-08-21 14:33
Ursprungligen av Mattias Hedman:

ligger css filen i samma mapp som index?

Så här skriver jag mina länknigar till ccs filer:
<link href="css/fil.css" REL="stylesheet" TYPE="text/css">

Ja, den ligger i samma mapp som index,

Jag lade in din länkning i index (tog bort "css/"), det fungerade på min dator, men när jag lade upp det på Internet så fungerade det inte.

Det verkar som om felet finns på webbhotellet.(?)

Konstigt då att min andra sajt, på samma webbhotell, fungerar bra.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-08-21 16:11
Ursprungligen av Sverker Hahn:

Det verkar som om felet finns på webbhotellet.(?)

Konstigt då att min andra sajt, på samma webbhotell, fungerar bra.

Det har absolut ingenting med webbhotellet att göra, den tanken kan du slå ur dig på en gång.

CSS-filen ser ut att vara lagrad som unicode-format på din dator, men har förts upp som något annat format, vilket brukar resultera i skräp mellan varje tecken.

Exakt hur eller vad som har resulterat i problemet är svårt att säga, men när man som du använder hemsideprogram som automatiskt genererar kod så kan väldigt konstiga saker uppstå.

Pröva att öppna CSS-filen lokalt på din dator och spara ned den igen i vanligt text-format, se om det hjälper.

låter otroligt konstigt. mig veterligen går det inte att spärra css inladdning. särskilt om du har en annna sajt och det fungerar...

Hoppa in på min iDisk och dra ner test.zip.
Det är en mapp med en html fil och css fil. Som fungerar som den ska hos mig i alla webbläsare och från min server.

Ladda upp den och se om det fungerar.
Måste bara få veta.

  • Medlem
  • 2004-08-21 14:53

Ditt css verkar skadat - därför visas ingenting. Öppna den i firefox på nätet och kolla.
Ladda upp den igen - och kolla extra noga att du laddar upp RÄTT fil. Har hänt mig ett par gånger att man lattjat runt med en lokal kopia som inte var 100%...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-08-21 14:56

Det verkar som du laddat upp ditt css som binärdata. Ändra i din ftp-klient till text istället så blir det nog bra.

Lite andra synpunkter: Kan du inte skriva hur långa styckena är? Det är bra information om man sätter ihop ett konsertprogram. Jag kollade på stycken för stråkkvartett och noterade att längden inte är angiven.

I övrigt en informativ sida om en legendar bland musiker/arrangörer/tonsättare!

MVH

Erik

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-21 17:11

W3C hittar bara fel och säger att du skall ha giltig html för att CSS ska funka.
http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?profile=css2&warning=2&uri=http%3A//www.gunnarhahnmusik.se/
Dom säger också att du inte har korrekt (eller någon) encoding:
http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A//www.gunnarhahnmusik.se/

EDIT: Efter lite bättre koll: Du har laddat upp CSS som en binärfil istäälet för en textfil. Det är troligen enda kruxet.

EDIT igen: Jag ser att Kalle redan noterat detta....

Senast redigerat 2004-08-21 18:34
  • Oregistrerad
  • 2004-08-21 19:07

Tack för alla bra synpunkter. Men det funkar fortfarande inte.

Det kom några fåniga tecken i början på css-filen. Jag laddade upp "stylesheet.css" som "text" istället för "automatiskt" (med Fetch) och tecknen försvann, men Validator säger fortfarande att det inte är någon CSS-fil.

Encoding - ja, inte vet jag hur jag gör rätt där. Får erkänna att jag är rätt okunnig på webbfixande, men det här är är första gången det inte alls går som jag vill.

Och efter lite försök med att få en bättre stylesheet, så fungerar det inte ens lokalt. Suck.

Nu tar jag lite paus med detta kosmetiska problem. Tack ialla fall. Bör kanske lära mig lite mer ...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-21 20:31

Eftersom jag umgicks för massa år sen med Lotta Ramel och träffade Povel en del, och din pappa jobbade mycket med honom (t.o.m. omnämnd i en text... "se goddag, Gunnar Hahn"), så är vi ju så gott som gamla bekanta. Jag kan kolla igenom sajten idag/imorron/måndag om du vill?

PS. Har redan laddat ner den...

D

  • Oregistrerad
  • 2004-08-21 21:35
Ursprungligen av Danne V:

Eftersom jag umgicks för massa år sen med Lotta Ramel och träffade Povel en del, och din pappa jobbade mycket med honom (t.o.m. omnämnd i en text... "se goddag, Gunnar Hahn"), så är vi ju så gott som gamla bekanta. Jag kan kolla igenom sajten idag/imorron/måndag om du vill?

PS. Har redan laddat ner den...

D

Kul att höra, jag tar gärna, gärna emot lite extra hjälp.

OT: Förresten blev jag själv (i alla fall mitt förnamn) omnämnd i en av Povels texter - "hästen heter Sverker" - inte så roligt dock för en 7- åring.... DS.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-21 21:58
Ursprungligen av Sverker Hahn:

Kul att höra, jag tar gärna, gärna emot lite extra hjälp.

OT: Förresten blev jag själv (i alla fall mitt förnamn) omnämnd i en av Povels texter - "hästen heter Sverker" - inte så roligt dock för en 7- åring.... DS.

Jasså, det var SÅ den strofen kom!!?? Den sjöng man ju som barn, och grälade om vad "Lingonben" var för nåt! Du är ju en institution!

Men nu ser jag att Kalle W har pysslat med sajten så att den funkar. Men hör av dig om det blir mer strul...

  • Oregistrerad
  • 2004-08-22 16:19
Ursprungligen av Danne V:

Jasså, det var SÅ den strofen kom!!?? Den sjöng man ju som barn, och grälade om vad "Lingonben" var för nåt! Du är ju en institution!

Men nu ser jag att Kalle W har pysslat med sajten så att den funkar. Men hör av dig om det blir mer strul...

Allvarligt talat, jag har ingen aning om varför Povel valde mitt vackra namn till Lingonben-hästen. "Sverker" förekommer också i en Povel-Martinsketch som jag dock bara hört en gång.

Tack Kalle för din omkodning. Jag ser ändringar och skall studera det lite närmare. Nu ser det ut som jag tänkt - och som det sett ut tidigare.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-08-21 21:48

Jag städade upp lite i koden och kodade om stilmallen och html-dokumentet till iso-8859-1. Nu ska det fungera.

Kolla på sidan jag lagt upp här och ladda ned dokumenten här.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-21 22:01
Ursprungligen av Kalle W:

Jag städade upp lite i koden och kodade om stilmallen och html-dokumentet till iso-8859-1. Nu ska det fungera.

Kolla på sidan jag lagt upp här och ladda ned dokumenten här.

Kalle, jag tror det skulle va en bra idé om du körde sidan genom W3C:s validator......

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-08-21 22:51
Ursprungligen av Danne V:

Kalle, jag tror det skulle va en bra idé om du körde sidan genom W3C:s validator......

Har gjort det redan. Det är Claris specialuppmärkningskod som den klagar på. Men jag lät den vara kvar ifall Claris ska användas igen.

Jag bara gjorde så stilmallen funkade...

1
Bevaka tråden