Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FTP-klient som stöder ident och SSL någon??

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Slöinge
  • 2004-08-20 12:30

Jag söker en ftp-klient (helst terminal-baserad) som stöder ident och SSL anslutningar.

Flashfxp till windoze tycker jag fungera ypperligt, men finns det något liknande till Mac os X ?

Jag har inte kunnat hitta något, jag har provat Captain FTP, Transmit, Ncftp, Yafc men ingen som jag fått att fungera bra med ident och SSL, nån som har något annat förslag på ftp-klient?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-20 12:36

Haru provat Fetch?

  • Medlem
  • Slöinge
  • 2004-08-20 13:05
Ursprungligen av Danne V:

Haru provat Fetch?

Vad jag vet så stöder inte fetch SSL och ident....

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-20 14:42
Ursprungligen av Gomer:

Vad jag vet så stöder inte fetch SSL och ident....

kolla Transmit, andvänder ssh.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-08-20 12:45

Tror faktiskt inte det finns någon speciellt till Macen.
Troligen blir det nog en unixportning, terminalbaserad.
kolla på http://sourceforge.net/

  • Oregistrerad
  • 2004-08-20 15:37

GlubTech

Ursprungligen av Gomer:

Jag söker en ftp-klient (helst terminal-baserad) som stöder ident och SSL anslutningar.

GlubTech har Secure FTP som är teminalbaserad och stödjer SSL/TLS. Funkar perfekt för mig.

http://www.glub.com/products/secureftp/download.shtml

Du kan själv välja om du vill ha ett GUI eller inte. Plus att det är gratis.

  • Medlem
  • Slöinge
  • 2004-08-20 21:12
Ursprungligen av NoBody:

GlubTech har Secure FTP som är teminalbaserad och stödjer SSL/TLS. Funkar perfekt för mig.

http://www.glub.com/products/secureftp/download.shtml

Du kan själv välja om du vill ha ett GUI eller inte. Plus att det är gratis.

Fasen vad nice, det ska jag testa!
Tack för tipset! Det var precis sådant här jag var ute efter...thanx alot!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-20 17:50

pftp-mew. ncursesbaserad stödjer ident, fxp, säkert login med "TSL".
http://pftpmew.tanesha.net/

Du får själv roa dig med att konfa, kompilera och installera

Klarar allt dom flashfxp klarar av.

  • Medlem
  • Slöinge
  • 2004-08-20 22:31
Ursprungligen av snutte:

pftp-mew. ncursesbaserad stödjer ident, fxp, säkert login med "TSL".
http://pftpmew.tanesha.net/

Du får själv roa dig med att konfa, kompilera och installera

Klarar allt dom flashfxp klarar av.

Jag är inte världens bästa på att installera icke-binära filer, du har möjligtvis inte lust att snabbt skriva ihop en HOWTOpå hur jag installerar och använder programmet, eller kanske en länk där jag kan hitta en?

Hade vart jättesnällt...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-21 10:52

Tanka hem källkoden från http://pftpmew.tanesha.net/content/pftpfxp-v0.11.4mew6.tgz
Packa upp på valfritt sätt.
Starta en terminal och gå in i den nu uppackade katalogen.
Gå in i pft-mew dirren.
Skriv:

./configure --openssldir /System/Library/OpenSSL/ bsd

Då får vi stöd för TLS och vi säger att vi ska bygga för bsd. Annars flippar den.
Nu är den konfad och om allt går väl ska du få upp ett val av make static eller make dynamic.
dra en

make static 

eller en

make dynamic 

Make dynamic är det enda som funkar för mig...

Nu är den kompilerad. Försök starta den med ett

./pftp 

Den kommer gnälla över nätverkskortet. Editera filen config i .pftp dirren.

nano -w .pftp/config

Två saker vi ska ändra i denna. Första är nätverkskortet. I OS X har vi inte eth0 utan en0. leta upp den raden.

DEVICE=en0

Efter detta ska vi sätta en "OKAYDIR". Detta är en katalog där den loggar lite saker.

OKAYDIR=/Volumes/stuff/temp/pftp-OK

till exempel.

Nu ska allt vara klart.

./pftp

Den kommer begära ett lösenord. Det är nu du själv anger lösenordet du vill ska vara till programmet. Detta lösenordet skyddar dina bokmärken med kryptering så välj nått du själv kommer komma ihåg men som är svårt.
Nu är du inne i programmet.
Tryck på O för att öppna bookmärkesrutan. Tryck på A för att lägga till. När du lagt till och vill logga in på ftpn trycker du L eller R beroende på om du vill öppna upp ftpn på den högra eller vänstra sidan av fönstret.

  • Medlem
  • Slöinge
  • 2004-08-22 09:23
Ursprungligen av snutte:

Tanka hem källkoden från http://pftpmew.tanesha.net/content/pftpfxp-v0.11.4mew6.tgz
Packa upp på valfritt sätt.
Starta en terminal och gå in i den nu uppackade katalogen.
Gå in i pft-mew dirren.
Skriv:

./configure --openssldir /System/Library/OpenSSL/ bsd

Då får vi stöd för TLS och vi säger att vi ska bygga för bsd. Annars flippar den.
Nu är den konfad och om allt går väl ska du få upp ett val av make static eller make dynamic.
dra en

make static 

eller en

make dynamic 

Make dynamic är det enda som funkar för mig...

Nu är den kompilerad. Försök starta den med ett

./pftp 

Den kommer gnälla över nätverkskortet. Editera filen config i .pftp dirren.

nano -w .pftp/config

Två saker vi ska ändra i denna. Första är nätverkskortet. I OS X har vi inte eth0 utan en0. leta upp den raden.

DEVICE=en0

Efter detta ska vi sätta en "OKAYDIR". Detta är en katalog där den loggar lite saker.

OKAYDIR=/Volumes/stuff/temp/pftp-OK

till exempel.

Nu ska allt vara klart.

./pftp

Den kommer begära ett lösenord. Det är nu du själv anger lösenordet du vill ska vara till programmet. Detta lösenordet skyddar dina bokmärken med kryptering så välj nått du själv kommer komma ihåg men som är svårt.
Nu är du inne i programmet.
Tryck på O för att öppna bookmärkesrutan. Tryck på A för att lägga till. När du lagt till och vill logga in på ftpn trycker du L eller R beroende på om du vill öppna upp ftpn på den högra eller vänstra sidan av fönstret.

Tackar!!!
Vilken bra HOWTO, stående ovationer. Jag gjorde precis som du skrivit och det har fungerat bra, är inne i programmet men har problem med att ansluta. Den stannar på Logging in... (TLS mode)

Den siten jag försöker ansluta till användare sig utav 256 kbits kryptering och när jag ansluter i FlashFXP så använder den "AUTH SSL". Man kanske kunde ställa in pftp så att den oxå använder sig utav SSL som auth? Eller är jag helt ute och cyklar?

Verkligen snällt av dig att ta dig tid att skriva ihop en sådan bra beskrivning. Tack för den...

  • Oregistrerad
  • 2004-08-22 10:14
Ursprungligen av Gomer:

Tackar!!!
Vilken bra HOWTO, stående ovationer. Jag gjorde precis som du skrivit och det har fungerat bra, är inne i programmet men har problem med att ansluta. Den stannar på Logging in... (TLS mode)

Den siten jag försöker ansluta till användare sig utav 256 kbits kryptering och när jag ansluter i FlashFXP så använder den "AUTH SSL". Man kanske kunde ställa in pftp så att den oxå använder sig utav SSL som auth? Eller är jag helt ute och cyklar?

Verkligen snällt av dig att ta dig tid att skriva ihop en sådan bra beskrivning. Tack för den...

Är det bara jag som får problem när jag försöker köra "make dynamic" ? Jag får följande fel..

tcp.cc: In member function `bool CTCP::OpenData(char*, bool)':
tcp.cc:883: `socklen_t' undeclared (first use this function)
tcp.cc:883: (Each undeclared identifier is reported only once for each function
it appears in.)
tcp.cc:883: parse error before `=' token
tcp.cc:926: `sockaddr_len' undeclared (first use this function)
tcp.cc: In member function `bool CTCP::AcceptData()':
tcp.cc:967: parse error before `=' token
make[1]: *** [tcp.o] Error 1

någon som varit med om detta? gjorde exakt samma som HOWTOn sa.

mvh Slick

testa fugu annars, har för mig den stödjer det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-22 11:34

Bara av intresse, testa att köra en static och se vad den säger. Ditt problem har jag aldrig varit med om.

Glömde nämna att shift+q avslutar programmet i min lilla howto. Nog rätt bra att veta.

  • Medlem
  • Slöinge
  • 2004-08-22 11:37
Ursprungligen av snutte:

Bara av intresse, testa att köra en static och se vad den säger. Ditt problem har jag aldrig varit med om.

Glömde nämna att shift+q avslutar programmet i min lilla howto. Nog rätt bra att veta.

När man väl kommit in på en ftp, hur laddar jag ner mappar så den behåller den mapp-struktur som finns på ftp-servern?

Vilken tangent? e eller t ?

Har inte kunnat förstå skillnaden...

  • Oregistrerad
  • 2004-08-22 11:41
Ursprungligen av snutte:

Bara av intresse, testa att köra en static och se vad den säger. Ditt problem har jag aldrig varit med om.

Glömde nämna att shift+q avslutar programmet i min lilla howto. Nog rätt bra att veta.

make dynamic
cd src;make dynamic;cd ..
g++ -c -Wall -D_REENTRANT -I../include -O2 -I/System/Library/OpenSSL//include -DTLS tcp.cc
tcp.cc: In member function `bool CTCP::OpenData(char*, bool)':
tcp.cc:883: `socklen_t' undeclared (first use this function)
tcp.cc:883: (Each undeclared identifier is reported only once for each function
it appears in.)
tcp.cc:883: parse error before `=' token
tcp.cc:926: `sockaddr_len' undeclared (first use this function)
tcp.cc: In member function `bool CTCP::AcceptData()':
tcp.cc:967: parse error before `=' token
make[1]: *** [tcp.o] Error 1

make static
cd src;make static;cd ..
g++ -c -Wall -D_REENTRANT -I../include -O2 -I/System/Library/OpenSSL//include -DTLS tcp.cc
tcp.cc: In member function `bool CTCP::OpenData(char*, bool)':
tcp.cc:883: `socklen_t' undeclared (first use this function)
tcp.cc:883: (Each undeclared identifier is reported only once for each function
it appears in.)
tcp.cc:883: parse error before `=' token
tcp.cc:926: `sockaddr_len' undeclared (first use this function)
tcp.cc: In member function `bool CTCP::AcceptData()':
tcp.cc:967: parse error before `=' token
make[1]: *** [tcp.o] Error 1

sådär blir det..

mvh Slick

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-22 11:36

En sak till, för att fxpa mellan ftper så "markerar" du katalogerna du vill föra över med mellanslag. Dom blir då gula. Och för att skicka över trycker du på "t".

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-22 14:08

Jag kompilerade den och la ut den här för alla er som inte vill kompilera själva. Allt nu behöver göra är att editera configen och köra ./pftp nu och välja lösen.

http://gentoo.linux.se/snutte/pftpfxp-mew.zip

Får hoppas någon annan har nytta av den.

  • Medlem
  • 2005-01-17 14:31
Ursprungligen av Gomer:

Jag söker en ftp-klient (helst terminal-baserad) som stöder ident och SSL anslutningar.

Flashfxp till windoze tycker jag fungera ypperligt, men finns det något liknande till Mac os X ?

Jag har inte kunnat hitta något, jag har provat Captain FTP, Transmit, Ncftp, Yafc men ingen som jag fått att fungera bra med ident och SSL, nån som har något annat förslag på ftp-klient?

Captain FTP stödjer SSL, du måste bara kryssa för det när du skapar bokmärket. Kommande Transmit 3 kommer också stödja SSL.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-26 07:36

Jag lyfter den här tråden lite då jag har problem med att ansluta mot en FTP som kör SSL.

Jag har testat med Transmit 3.2 men det fungerar inte att ansluta. Jag får felmeddelandet
att servern inte kan nås och att den inte kan ansluta. Har kollat Trace Route för server-adressen
och den leder fram till rätt IP. Jag sitter ej bakom brandvägg och det gör inte servern heller.

Secure FTP lyckas ansluta till servern men då får jag inte upp filerna istället.

Kan ni rekommendera något FTP-program som har bra SSL stöd? Helst med grafiskt GUI men
terminalbaserat går väl i nödfall.

Tips mottages tacksamt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-26 09:53

Jag har inte min dator framför mig, men jag antar att Fugu klarar detta. Det är ett mycket bra program för SFTP och SSH iaf.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-26 10:16

http://cyberduck.ch/
Klarar ftp över SSL/TLS, sftp och allt annat du kan tänkas behöva.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-26 13:07

Nu har jag testat med cyberduck också men får samma problem där.

Den ansluter först, får upp certifikatet för godkännande men sen står den bara och tuggar
och tuggar tills följande felmeddelande dyker upp.

IO Fel: Operation timed out

Varför går det inte?

Har det dykt upp ngt på fronten som stödjer SSL och PRET?
Har testat cyberduck men det strular.
Finns det ngt annat man kan testa?
Kör PowerBookPro17 och MacOsX10.4.11

Hej, jag är HELT ny på mac. Kommer från pc-världen och har använt flashfxp alla år.

Nu försökte jag hitta en ftp-klient som fixar identd och ssl. Men hittar ingen som fungerar bra.

Provade guiden ovan för pftp-mew, men får bara en massa errors när jag ska komplilera med make static eller make dynamic.

Någon vänlig själ som har lust att hjälpa mig i djungeln att hitta något som fungerar?

edit: Kanske ska skriva vad man använder oxå, vet inte man måste det. Men har imac med i5-processor och mac os x 10.6.4.

MVH
yabbah

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-25 22:17
Ursprungligen av yabbah:

Hej, jag är HELT ny på mac. Kommer från pc-världen och har använt flashfxp alla år.

Nu försökte jag hitta en ftp-klient som fixar identd och ssl. Men hittar ingen som fungerar bra.

Provade guiden ovan för pftp-mew, men får bara en massa errors när jag ska komplilera med make static eller make dynamic.

Någon vänlig själ som har lust att hjälpa mig i djungeln att hitta något som fungerar?

edit: Kanske ska skriva vad man använder oxå, vet inte man måste det. Men har imac med i5-processor och mac os x 10.6.4.

MVH
yabbah

Tjena. pftp-mew är sedan länge utdaterad och funkar inte så bra ihop med nyare kompilatorer. Det finns en fork som heter pftp-shit som funkar prima enligt ovan postade anvisningar. http://www.derijk.org/pftp/pftp-shit.v.1.12.zip

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-11-26 00:11
Ursprungligen av yabbah:

Hej, jag är HELT ny på mac. Kommer från pc-världen och har använt flashfxp alla år.

Nu försökte jag hitta en ftp-klient som fixar identd och ssl. Men hittar ingen som fungerar bra.

Provade guiden ovan för pftp-mew, men får bara en massa errors när jag ska komplilera med make static eller make dynamic.

Någon vänlig själ som har lust att hjälpa mig i djungeln att hitta något som fungerar?

edit: Kanske ska skriva vad man använder oxå, vet inte man måste det. Men har imac med i5-processor och mac os x 10.6.4.

MVH
yabbah

Kolla annars på Crossworld's Crossftp som ser ut & fungerar ungefär som flashfxp, dock är den inte gratis

1
Bevaka tråden