Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slött nätverk, Mac+Mac+router

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Sitter med två Macar och en Netgear 10/100-router. Vanligtvis använder jag den ena Macen uteslutande till trådlöst surfande mot Netgearen. Den andra macen är kopplad via 10/100-tråd till Netgearen.

Nu skulle jag koppla in båda Macarna via tråd för att försöka överföra filer i 100 Mbit (=12,5 MByte) per sekund. Men hallå! Varför blir det bara ca 1-2 MB/s???

Vad ska jag göra och tänka på? Nån inställning nånstans?

Utrustning:
Powerbook G4, 10.3.5, original/inbyggt Gigabit-nätverkskort
Power Mac G3 300, 9.2.2, 10/100-pci-nätverkskort
Netgear WGR614, 4 st 10/100-portar + 54 Mbps trådlöst (Airport Extreme på Applespråk)

(I Powerbooken sitter ett gammalt Airport-kort (11 Mbit?) och det är inte att tänka på när man vill flytta filer på ca 30 GB.)

Hjälp en stackars nätverksanalfabet (nätfabet? ).

mvh/A

(För oinsatta läsare: 1 Byte = 8 bit)

ps. Airport-kortet är avstängt i Powerbooken eftersom jag vill tvinga datorn att använda kabel. ds

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-08-20 22:27

Eftersom du kör OS 9 på G3an så blir det Appletalk som överföringsprotokoll eftersom 9an inte klara filöverföring med TCP/IP (det är en förklaring jag fått). Jag har nämligen lite samma problem fast mellan en G1 med 9.1 och en G4 med 10.3.4 via en D-link 604.

Sedan vet jag inte om det hela kan påverkas av om nätverkskorten går i halv eller full duplex och vad det nu är som styr detta. Jag vet bara att ibland får jag c:a 250 kB/s (2 Mbit) och ibland 650.
Ett annat problem kan vara att korten på gamla maskiner bara går i 10 Mbps och aldrig switchar till 100.

Jag vet att detta inte löser ditt problem men du kanske hittar någon ände att börja nysta i.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-08-21 00:12
Ursprungligen av Gunnar B:

Eftersom du kör OS 9 på G3an så blir det Appletalk som överföringsprotokoll eftersom 9an inte klara filöverföring med TCP/IP (det är en förklaring jag fått). Jag har nämligen lite samma problem fast mellan en G1 med 9.1 och en G4 med 10.3.4 via en D-link 604.

Sedan vet jag inte om det hela kan påverkas av om nätverkskorten går i halv eller full duplex och vad det nu är som styr detta. Jag vet bara att ibland får jag c:a 250 kB/s (2 Mbit) och ibland 650.
Ett annat problem kan vara att korten på gamla maskiner bara går i 10 Mbps och aldrig switchar till 100.

Jag vet att detta inte löser ditt problem men du kanske hittar någon ände att börja nysta i.

9:an stöder väl TCP/IP? Tror 9.2.2 ska göra det åtminstone, såvitt jag minns från vår gamla G3:a på jobbet (kör Jagga på den nu ). Däremot är nog AppleTalk förvalsinställningen vill jag minnas. Så om det inte är gjort, slå över till TCP/IP så ska det nog gå raskare.

Nja, man kan välja TCP/IP i inställningarna, och det har jag gjort. Däremot måste Appletalk vara på iallafall för att kunna fildela 9-datorn.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-08-21 11:02

Förlåt om jag var otydlig.
Vad jag har fått förklara för mig är att fildelning över TCP/IP inte fungerar i 9an utan att detta kom med OS X.

9an kan ju naturligtvis köra TCP/IP. Hela Internet bygger ju på det. Men fildelning fungerar inte.
Jag är därför på jakt efter en ersättare till min gamla G1 så att jag kan köra OS X även på servern.

Ok, jag får väl försök få igång det OS X som ligger på en av diskarna i den burken...

1
Bevaka tråden