Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dual 1 GHz PowerPC G4

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-16 16:53

Det verkar som om fläktarna i min "Dual 1 GHz PowerPC G4" nästan alltid går på högvarv.
Tycker detta fenomen kommit till på senare tid.

Bytte fläktarna till den tystare versionen för nåt år sedan, och fick då tystare fläktljud.
Nån som vet någon åtgärd, eller är det en hörvilla?

Jag fick ner fläkthastigheten från konstant fullvarv till nästan tyst genom att rensa damm på min 2*867:a.

Den suger in vid de fyra stora lufthålen, men framförallt även på undersidan (rakt nedanför lufthålen). Jag hade rejäla dammråttor i gallerfiltret där och en rensning gav resultat över förväntan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-16 18:58

Låter troligt, skall testa. Våran katt lämnar ifrån sig katthår överallt! Lätta som fjun!

Tänk på att inte använda vanlig damsugare! Den statiska elektricitet som bildas i slangen kan förstöra mycket.
Använd tryckluft eller speciella datordamsugare.

/K

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-19 10:12

Luftintagen var helt rena.
Märker nu vid närmare undersökning att fläkten hörs behagligt svagt vid uppstart efter vila,
samt när jag skriver detta.
Men när jag skall sända texten ökar varvet för att sedan inte återgå till det behagliga surr jag har just nu.
Redan nu ökar ljudet. Finns det nån åtgärd?

Ursprungligen av gert:

Luftintagen var helt rena.
Märker nu vid närmare undersökning att fläkten hörs behagligt svagt vid uppstart efter vila,
samt när jag skriver detta.
Men när jag skall sända texten ökar varvet för att sedan inte återgå till det behagliga surr jag har just nu.
Redan nu ökar ljudet. Finns det nån åtgärd?

Jag har också det där problemet. Men det tror jag har med att jag hårdkör mina processorer. Då får man verkligen höra på surr. Har du bra med utrymme och sval luft till burken? Att sätta den i en hylla eller datorbord med trånga utrymmen brukar tillverka detta problem. Just nu har jag burken "off ground" så att säga. Bra med utrymme och ventilationshålen har gott om luft.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-20 15:03

Datorn står fritt på golvet. Just nu är det förstås varmt i rummet. men det är det ju på sommaren.
Aktiviteten är inte hög enligt "Processorkontrollen", och gott om utrymme på disken finns det!

Ursprungligen av gert:

Datorn står fritt på golvet. Just nu är det förstås varmt i rummet. men det är det ju på sommaren.
Aktiviteten är inte hög enligt "Processorkontrollen", och gott om utrymme på disken finns det!

Tänkte mest på utrymme runtom datorn och inte själva hårddiskutrymmet. Men jag vet inte vad som kan vara felet... Min surrade ganska bra nu i somras pga värmen... men nu när hösten kommer så har den tystnat.

1
Bevaka tråden