Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad Tusan är Detta För Os ?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-19 20:49

Hej

Är ny på Mac och hört att det ska vara SÅÅÅÅ stabilt och bra. Har en en 12" PB med 10.3.5.
Ställt in allt och inst. allt som jag ville. Efter ett tag nu så gick jag hem till mina föräldrar och kopplade in mig på deras BBB modem.
Allt såg ut som det skulle men ICQ´n började fråga efter om jag ville ha ett nytt nummer och aMSN ändrade alla namnen.

När jag sen kom hem och kopplade in mig igen var ALLT ändrat !! Alla inställningar som rörde färger, mappar, storlekar, docken m.m vad ändrat.

Finns det en bra förklaring till detta "fel" eller vad det nu är?
för mig verkar det var en MEGABUGG eller ett otroligt korkat konstuktionsfel.

Tacksam för svar

  • Oregistrerad
  • 2004-08-19 20:55

Hm… …låter meget skumt, inget annat än att du bytt "modem" (dyn.IP) 2 ggr???

Låter som du inte är inloggad med samma användare

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-08-19 21:21

Det där låter helskumt. Har inte hört talas om liknande problem.

Se till att få tråden flyttad till rätt forum och håll tummarna på att någon überguru kan lösa det.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-19 21:25
Ursprungligen av kryddsill:

Låter som du inte är inloggad med samma användare

Faktiskt - men så kan det ju inte bli utan att man märker att man gör det…

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-19 21:32

Samma användare är det, alla mina saker ligger på skrivbordet men dock inte så som jag sorterat dem.
Märkte att min bild ändrats på aMSN med.
Verkar helskumt....

  • Oregistrerad
  • 2004-08-19 21:33

Du har inte kört tvärslut på hårddiskutrymme?
(tvärslut innebär mindre än 5-10% kvar…)

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-19 21:54
Ursprungligen av Pär:

Du har inte kört tvärslut på hårddiskutrymme?
(tvärslut innebär mindre än 5-10% kvar…)

Ska kolla hur mycket där e kvar på disken, skulle göra det i iPulse men då upptäckte jag att den ställt in sig på tyska språket

  • Oregistrerad
  • 2004-08-19 22:09
Ursprungligen av basic:

Ska kolla hur mycket där e kvar på disken, skulle göra det i iPulse men då upptäckte jag att den ställt in sig på tyska språket

När diskutrymmet blir knalt så offras oviktiga filer för att systemet alltjämt skall vara stabilt…
Trashfiler och preffiler är sådana typer av filer.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-19 22:24
Ursprungligen av Pär:

När diskutrymmet blir knalt så offras oviktiga filer för att systemet alltjämt skall vara stabilt…
Trashfiler och preffiler är sådana typer av filer.

Har 15G ledig 75% använt.
Felet med att det stod på Tyska i iPuse åtgärdades med en omstart

  • Oregistrerad
  • 2004-08-19 22:27

Ändrat namnet på hemmamappen?
Jag får ofta höra om liknande problem och det är i 10 fall av 10 namnbyte (varför?) på hemmamappen. Det skall vara samma som kortnamnet och går TYVÄRR att ändra sedan 10.3.0

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-20 08:21
Ursprungligen av Schuckert:

Ändrat namnet på hemmamappen?
Jag får ofta höra om liknande problem och det är i 10 fall av 10 namnbyte (varför?) på hemmamappen. Det skall vara samma som kortnamnet och går TYVÄRR att ändra sedan 10.3.0

Nja..nått namnbyte ska inte ha skett. Vilken är hemmappen? Det lilla huset man får upp eller?

Japp - det lilla "huset"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-20 09:30

Japp, gå till det lilla huset och titta runt bland filerna. Där ligger alla dina personliga inställningar, epost, dokument osv. Jag kom att tänka på...

http://www.imdb.com/title/tt0071007/

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-20 10:18
Ursprungligen av Mondo:

Japp, gå till det lilla huset och titta runt bland filerna. Där ligger alla dina personliga inställningar, epost, dokument osv. Jag kom att tänka på...

http://www.imdb.com/title/tt0071007/

haha...ja kanske inte den vanligaste förkklaringen på sin hemmapp. Håller på att lära mig den här djungelen av nya saker å det blir snart bättre

  • Oregistrerad
  • 2004-08-20 09:38

Kolla om du har en mapp i "Användare" som heter som din gamla gjorde. Ändrar du namnet (avsiktligt eller misstag) skapas obönhörligt en ny med det gamal namnet. Den felaktigt omdöpta hemmappen innehåller alla dina
tidigare inställningar.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-20 09:44
Ursprungligen av Schuckert:

Den felaktigt omdöpta hemmappen innehåller alla dina
tidigare inställningar.

Och har då inte "ett litet hur på prärien" som ikon utan vanlig mappikon i mappen användare...
...som förtydligande utifallomatt...

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-20 10:19
Ursprungligen av Schuckert:

Kolla om du har en mapp i "Användare" som heter som din gamla gjorde. Ändrar du namnet (avsiktligt eller misstag) skapas obönhörligt en ny med det gamal namnet. Den felaktigt omdöpta hemmappen innehåller alla dina
tidigare inställningar.

OK, ska kolla upp det då. TACK

1
Bevaka tråden