Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Visa DVD på TV via PowerBook

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, här har jag suttit och skrutit över hur bra det är med Mac och värdelöst med PC. Nu ska jag upp till bevis och visa en dvd-film på TVn och det vill sig inte riktigt. Ljudet finns där, så småningom också bildskärmen. Men att få upp filmen i fullformat på TVn, det vill sig inte. Något skamsen drar jag mig tillbaks och undrar här vem som vet hur detta görs på ett enkelt och självklart Mac-sätt.

Finns ett par trådar i detta ämne redan. Gör en sökning på Powerbook och TV så kommer du att få träff.

Snabb-guide
1. Sätt PowerBooken i vila
2. Kolla in s-video-kabeln i PowrBooken och i TV:n
3. Väck datorn
4. Hittar datorn inte TV:n, så in under systeminställningar -> bildskärm och välj "Sök bildskärmar" eller vad det står på svenska.
5. Välj att menyraden skall vara på TV:n genom Bildskärmsinställningarna.
6. I med en skiva. DVD Player startar. Välj helskärm.
7. Gnäller Mac OS X på upplösningen? Ställ ner den. Testa igen.

Ännu enklare

1. Köp en dvd-spelare och ställ undan Macen

Kan ju också vara så att TVn inte fixar svhs. Det är därför iBook är så trevlig. Bara i med sladden och vips så är bilden på TVn. Inga inställningar eller någonting. Nyckelordet är komposit.

Ursprungligen av Pelleman:

Kan ju också vara så att TVn inte fixar svhs. Det är därför iBook är så trevlig. Bara i med sladden och vips så är bilden på TVn. Inga inställningar eller någonting. Nyckelordet är komposit.

Finns i PowerBook också. Följer med en adapter för det till PowerBook. Det två eller tre stiften i mitten som inte sitter i en vanlig S-VHS-konakt (Mini-DIN-4) är Compositsignal mig veterligen.

Vad jag däremot märkt är att man får sorgkanter på TV:n när man sätter upplösningen till PAL-upplösning. Upptäckte att det var bättre att köra med VGA-kabel till projektorn när jag skulle kolla på DVD än att köra S-VHS trots att jag trodde PAL-upplösningen som bara är tillgänglig med S-VHS-kabel skulle vara det bästa. Men det kanske beror på projektorn?

  • Medlem
  • 2004-08-20 00:14

Vad är det för PowerBook du använder? Kör du med Mac OS 10.3?

Det funkar finemang hos mig. Jag brukar "flytta över DVD-fönstret" till TV:n och dra ner skärmstyrkan på PB:n till noll för att slippa se filmen på PB:n. Fullskärm på TV:n så klart.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-20 07:12

För att vara exakt helt rätt så heter det S-VIDEO och INTE S-VHS... S-VHS är nämligen en standard på lagring och inte en videosignal... bara det att några ovetande personer på något företag som tillverkar kablage för det första säkert bara blandade ihop det och sedan så har dom totalt skitit i att det är fel och ändå skriver ut det.

Så, nu har jag fått whina tillräckligt för en morgon

Helt riktigt. Rätt ska vara rätt. Får väl skylla på att jag var trött....

Jag hade sjuhelsikes problem med att få bild på min TV via min PB (särskilt surt eftersom ett av mina köpargument visavi frugan var att datorn också funkade som DVD-spelare...)

Det visade sig att jag hade blivit pålurad fel scart-kontakt i affären. Med rätt scart gick allt som på räls. Se alltså till att du har rätt kablage!

och som tidigare frågats, vad är det för PB, vad är det för TV och vilka ut/ingångar har du på tv:n, och hur gör du nu, när det inte funkar.

Varför inte helt enkelt dra visningsrutan över till rätt "skärm" och dubbelklicka på den? Funkar perfekt!

1
Bevaka tråden