Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BankID hos Handelsbanken

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu idag finns det inget stöd för Mac vad gäller BankID hos Handelsbanken.

Det är ju inte bara PC-användare som ska gynnas. Vad sägs om att dra igång för en påskuyndad utveckling av ID-tänsten för oss Mac-användare?

För er som inte kanske vet vad det är eller bara hört talas om det så har jag ett utdrag ifrån Handelsbankens info-sida om BankID.

Citat:

Bankernas ID-tjänst är ett sätt att elektroniskt kunna legitimera sig över nätet.

Myndigheterna i Sverige har myntat begreppet e-legitimation för att beskriva en digital legitimation för användning på Internet. Handelsbankens version av e-legitimation heter BankID.

Med ett BankID – din e-legitimation – kan du identifiera dig på Internet hos företag och myndigheter som är anslutna till Bankernas ID-tjänst.

I stället för att sitta i telefonkö eller besöka myndigheter gör du dina ärenden direkt från din PC.

En e-legitimation kan liknas vid en vanlig legitimation och är en värdehandling.

Med hjälp av din e-legitimation kan du:
Legitimera dig och få åtkomst till uppgifter som finns om dig i webbplatsens system.
Skriva under en försäkran/begäran och skicka den till webbplatsen i form av ett elektroniskt dokument.

Utdrag ifrån: Handelsbanken

Mvh
Thomaz Berggren, Uppsala

Senast redigerat 2004-08-18 14:18

Ehhhh? Jag har reggat ett BankID på Sparbanken Finn (www.finn.se) som jag använder hos forsäkringskassan. Så visst finns BankIDF för Macen?

/CX

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-18 14:37
Ursprungligen av Charles Xavier:

Ehhhh? Jag har reggat ett BankID på Sparbanken Finn (www.finn.se) som jag använder hos forsäkringskassan. Så visst finns BankIDF för Macen?

/CX

Behöver man inte vara kund hos Sparbanken Finn för att göra det? (Bra bank verkar det som förresten!) Har inte hört att det finns hos andra banker.

Sant - alla banker har det inte. Sparbanken Finn är en egen regional bank, och dom har ofta visat framfötterna med det tekniska stödet. Från och med november så måste jag som datorbankskund i Finn använda BankID för inloggning.

Min poäng är att det iom Finns stöd är bevisat att BankID fungerar på OSX 10.3 och uppåt, vilket innebär att banker och myndigheter inte kan skylla på bristande stöd i Operativet för Macen.

/CX

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-18 16:52
Ursprungligen av Charles Xavier:

Sant - alla banker har det inte. Sparbanken Finn är en egen regional bank, och dom har ofta visat framfötterna med det tekniska stödet. Från och med november så måste jag som datorbankskund i Finn använda BankID för inloggning.

Min poäng är att det iom Finns stöd är bevisat att BankID fungerar på OSX 10.3 och uppåt, vilket innebär att banker och myndigheter inte kan skylla på bristande stöd i Operativet för Macen.

/CX

Alldeles riktigt! Och framförallt är det märkvärdigt att en mindre regional bank klarar av det som storbankerna står och yrar om att det inte går pga diverese trams de blivit itutade av trötta win-it-snubbar. Så Uppsalabo jag är måste jag här erkänna Lunds primat i detta fallet. Kanske spb Finn borde öppna kontor norröver?

Enligt MacWorld så funkar nyligen släppta Netscape 7.2 med handelsbanken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-18 17:45
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Enligt MacWorld så funkar nyligen släppta Netscape 7.2 med handelsbanken.

Jo men det är väl bara handelsbankens egen internetbank som lirar och inte bankid?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-08-26 00:03
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Enligt MacWorld så funkar nyligen släppta Netscape 7.2 med handelsbanken.

Då har dom inte testat att göra överföringar eller något annat som kräver signering, för det fungerar inte i 7.2 utan bara i 7.1. Dessutom säger SHB:s egna kontroller när dom testar på browser att det bara är 7.1 som är supportat.

Dock verkar Java 1.4.2 Update 1 ha ställt till det med BankID, så man måste höra av sig till banken i allafall. Suck.

Jag kör foreningssparbanken och BankID har kollat in skattekontot mm har inte testat försäkringskassan än. hittills funkar allt...

1
Bevaka tråden