Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradering av PowerMac 7600 till g3-g4?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har hört talas om att man kan uppgradera en 7600 PowerPC till G3 eller rent av G4..
Har en sån som står som jag skulle kunna komma att använda om det inte är för kostsamt ller besvärligt.

Finns någon upplyst själ som vill lysa upp mig?

  • Medlem
  • 2004-08-17 23:39

Här kommer ljus: Strunta i det. Den blir aldrig lika snabb, och du riskerar att lägga ned mer pengar än vad du kan köpa en begagnad för. En begagnad G4 kostar från drygt 3.000:- En gammal G3:a kan du få billigt.

Ursprungligen av MaickeMac:

Har hört talas om att man kan uppgradera en 7600 PowerPC till G3 eller rent av G4..
Har en sån som står som jag skulle kunna komma att använda om det inte är för kostsamt ller besvärligt.

Finns någon upplyst själ som vill lysa upp mig?

Behöver inte bli alltför dyrt och boostar prestandan rejält kolla på www.sonnettech.com www.powerlogix.com eller macoteket.se. Du behöver antagligen sätta in mer minne också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-18 00:49

Det lönar sig inte att hotta upp en sån gammal häck som en 7600. Alla komponenter (hårddisken, systembussen, minnena, grafikkortet osv) är så slöa att en processoruppgradering inte gör datorn särskilt mycket snabbare. Det är som att sätta en V12-motor från Ferrari i en Fiat 500. För samma pris får du en begagnad G4, och den kan du fiffa till lite grann med mer minne, nytt grafikkort, ny professor osv.

Ursprungligen av Mondo:

Det lönar sig inte att hotta upp en sån gammal häck som en 7600. Alla komponenter (hårddisken, systembussen, minnena, grafikkortet osv) är så slöa att en processoruppgradering inte gör datorn särskilt mycket snabbare. Det är som att sätta en V12-motor från Ferrari i en Fiat 500. För samma pris får du en begagnad G4, och den kan du fiffa till lite grann med mer minne, nytt grafikkort, ny professor osv.

Fast det kanske inte handlar så mycket om det lönar sig utan just att han hade en 7600 stående. Förövrigt är väl inte hårddisken speciellt slö i en 7600 det var väl relativt snabba SCSI hårddiskar i den.
Och systembussen och minnena är inte farligt slöa.Jämfört med tidiga G4or
Ett G3 400 Mhz kort för runt en tusing inkl. moms ger helt klart mer sprutt i 7600an och möliggör OSX körning på den burken även om OS9 nog är att rekommendera.

  • Medlem
  • 2004-08-18 01:27
Ursprungligen av Errol Garner:

Fast det kanske inte handlar så mycket om det lönar sig utan just att han hade en 7600 stående. Förövrigt är väl inte hårddisken speciellt slö i en 7600 det var väl relativt snabba SCSI hårddiskar i den.
Och systembussen och minnena är inte farligt slöa.Jämfört med tidiga G4or
Ett G3 400 Mhz kort för runt en tusing inkl. moms ger helt klart mer sprutt i 7600an och möliggör OSX körning på den burken även om OS9 nog är att rekommendera.

I ljuset av att man helt säkert kan köpa en G3:a med hyfsat med minne för samma pengar så är det en dålig investering. Med lite kontakter kan man få en G3:a... fast det har ju inte alla förstås.

EDIT: För övrigt är diskarna väldigt långsamma jämfört med de nyare ATA-diskarna.

Ursprungligen av stfm:

I ljuset av att man helt säkert kan köpa en G3:a med hyfsat med minne för samma pengar så är det en dålig investering. Med lite kontakter kan man få en G3:a... fast det har ju inte alla förstås.

EDIT: För övrigt är diskarna väldigt långsamma jämfört med de nyare ATA-diskarna.

I teorin ja , men i praktiken så är äldre SCSI hårddiskar i bra skick genomsnittligt sett marginellt långsammare än nyare IDE diskar. Provade själv häromdagen en ca 4 år gammal 9GB SCSI hårddisk i en G3:a som definitivt inte var slö.

Apropå äldre G3or så är de beiga inte mycket raskare än en G3 uppgraderad 7600 , så det är minst en Blå Vit G3 400 Mhz han bör satsa på och en sådan får han nog inte för en tusing i bra skick.

  • Medlem
  • 2004-08-18 13:26
Ursprungligen av Errol Garner:

I teorin ja , men i praktiken så är äldre SCSI hårddiskar i bra skick genomsnittligt sett marginellt långsammare än nyare IDE diskar. Provade själv häromdagen en ca 4 år gammal 9GB SCSI hårddisk i en G3:a som definitivt inte var slö.

Apropå äldre G3or så är de beiga inte mycket raskare än en G3 uppgraderad 7600 , så det är minst en Blå Vit G3 400 Mhz han bör satsa på och en sådan får han nog inte för en tusing i bra skick.

Det finns ju olika typer av SCSI. De diskar som sitter i de här burkarna toppar på mellan 4-5MB/s, vilket ger att det finns bredband som är dubbelt så snabbt som de interna diskarna.

Jag har själv en 8600, som jag använder precis just nu, och den funkar helt smärtfritt i OS 9. Så det är ju inte där skon klämmer, jag tror visst att en uppgradering tveklöst gör datorn snabbare. Däremot är det inte ekonomiskt försvarbart att lägga ut några pengar på det. Datorn ökar knappast i värde av uppgraderingen heller. Den är fortfarande värd cirkus 0 kr.

Ursprungligen av stfm:

Det finns ju olika typer av SCSI. De diskar som sitter i de här burkarna toppar på mellan 4-5MB/s, vilket ger att det finns bredband som är dubbelt så snabbt som de interna diskarna.

Jag har själv en 8600, som jag använder precis just nu, och den funkar helt smärtfritt i OS 9. Så det är ju inte där skon klämmer, jag tror visst att en uppgradering tveklöst gör datorn snabbare. Däremot är det inte ekonomiskt försvarbart att lägga ut några pengar på det. Datorn ökar knappast i värde av uppgraderingen heller. Den är fortfarande värd cirkus 0 kr.

Nja , Självklart ökar värdet om den uppgraderas , fast det var ju inte det som det handlade om här.

Angående hårddiskarna så är 5MB/s betydligt snabbare än 0.5-10Mbps som de flesta bredbandsnät håller.

Powermac 8600 som du har är i princip samma som 7600 förutom formen.

  • Medlem
  • 2004-08-18 14:56
Ursprungligen av Errol Garner:

Nja , Självklart ökar värdet om den uppgraderas , fast det var ju inte det som det handlade om här.

Angående hårddiskarna så är 5MB/s betydligt snabbare än 0.5-10Mbps som de flesta bredbandsnät håller.

Powermac 8600 som du har är i princip samma som 7600 förutom formen.

Jag skrev lite fel, men diskarna toppar på mellan 4-5MB/s. Det normala är mellan 0.8-2MB/s... en modern hårddisk har upp till 40MB/s i realiteten. Det är förmodligen snabbare än RAM-minnet i de gamla PCI-Macarna.

Ursprungligen av stfm:

Jag skrev lite fel, men diskarna toppar på mellan 4-5MB/s. Det normala är mellan 0.8-2MB/s... en modern hårddisk har upp till 40MB/s i realiteten. Det är förmodligen snabbare än RAM-minnet i de gamla PCI-Macarna.

Inga hårddiskar kommer i närheten av RAM minnens hastighet. Inräknat även äldre RAM minnen. Och inga moderna hårddiskar kommer upp i 40MB i sekunden i realiteten fakta är att äldre SCSI hårddiskar oftast fortfarande hänger med rätt bra. Hårddiskar har inte blivit så mycket snabbare de senaste åren ,däremot större och billigare vilket iofs inte är helt fel.

Ursprungligen av Errol Garner:

Och systembussen och minnena är inte farligt slöa.

Jo, minnena är farligt slöa, helt klart så långsamma att det är meningslöst att gå över ca 250 MHz i processorhastighet. Det känns inte om man går länge, för processorn väntar på minnet hela tiden. Minnet tuffar nämligen i ca 20 MHz! (22.5 tror jag det var.)

När 7600 var någorlunda ny var uppgradering till ca 300 MHz en bra investering (även om 250 som sagt hade räckt). Idag, tveksamt. Om man är så förtjust i sin 7600 att man ändå vill lägga pengarna, så skaffa en accelerator med stösta möjliga cache, vilket typiskt betyder 1M och inte 512k.

Har själv en 7500/G3-350 och en 7600/200 den senare med Vodoo 3 grafikkort. Båda med 2GB Hds och drygt 200 MB RAM.
Goda erfarenheter
En G3 ökar prestanda en hel del på rent CPU arbete
Dåliga erfarenheter
Den skitslöa grafiken på moderkortet segar ner datorn en hel del. Den med snabba grafikortet känns lika "snabb" som en 350 MHz G3 utan grafikkort.

Det går att få en hottroddad 7600 att bli nästan lika snabb som en B&W G3

ATA 66 PCI kort 500 kr
ATA hårdisk minst 600 kr
Sonnet PCI grafikkort 1200 kr (duger ej till spel) Köp ett PC ATI 7000 koret och flash till mac kostar 400 kr
Sonnet 350 G3 800 kr

Så lagliga vägen har du då spenderat drygt 2000 kr och har ändå inte USB och FW eller bra OS X stöd.

Snikar du dig fram med flashat grafikkort och ingen ny HD är det ändå 1200 pix. För några år sedan var det en god affär nu är det meningslöst att uppgradera gamla PCI mac burkar och även G3 generationen börjar falla ifrån.

Låt din 7600 åldras med värdighet och låt den vara ifred. Pajar någon av mina 7500 tänker jag max spendera 100 kr till ett nytt batteri annars slaktas dom på resvdelar och skrotas!

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jo, minnena är farligt slöa, helt klart så långsamma att det är meningslöst att gå över ca 250 MHz i processorhastighet. Det känns inte om man går länge, för processorn väntar på minnet hela tiden. Minnet tuffar nämligen i ca 20 MHz! (22.5 tror jag det var.)

Tycker inte minnena är så slöa som du skriver har använt PM 7600 en del för länge sedan, kanske har att göra med hur minnena installeras.

"I just interleaved my RAM the way xlr8 says to do it. They say thats the way to interleave RAM. My 9600 has a G3 400, and scrolling through documents when I had my RAM installed as A6/B6 was slow. Documents were jumpy. So I read from the xlr8 site, and I installed the RAM as A1/B1 and I started to scroll through long documents very quick. Also, scrolling through websites was a lot faster. So I will just keep my RAM installed as A1/B1, regardless of what the Apple document says"

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-08-18 16:33
Ursprungligen av Errol Garner:

Tycker inte minnena är så slöa som du skriver har använt PM 7600 en del för länge sedan, kanske har att göra med hur minnena installeras.

"I just interleaved my RAM the way xlr8 says to do it. They say thats the way to interleave RAM. My 9600 has a G3 400, and scrolling through documents when I had my RAM installed as A6/B6 was slow. Documents were jumpy. So I read from the xlr8 site, and I installed the RAM as A1/B1 and I started to scroll through long documents very quick. Also, scrolling through websites was a lot faster. So I will just keep my RAM installed as A1/B1, regardless of what the Apple document says"

Ibland kan 7600:an bli instabil om man kör minnena "interleaved" med snabbare G3-processor i burken. Ta även bort det speciella 256 kb cache-minnet som sitter mitt bland DIMM:arna.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-08-18 09:33

PM 7600 har två SCSI-bussar, varav den ena är av typen fast SCSI med 10 Mbit/s överföringshastighet. Det är viktigt att man kopplar hårddisken på rätt intern port m a o. Den andra bussen går till CD-ROM:en och används även externt.

Vill man använda nyare IDE-diskar så går det ju att sätta i ett Acard ATA-kort. Har man ett Radeon-kort i datorn så är det ju inte fel heller. Korten kan man ju flytta med när man byter dator senare.

En PM 7600 är ju lite kul eftersom den har video-in-portar. Kopplar man in en vanlig video så går det utmärkt att använda datorn som extra-TV.

  • Medlem
  • 2004-08-18 22:15

Mina diskar kommer upp i över 30MB/s, och de är knappast de senaste. Enligt benchmark jag sett är RAM-minnet i 8600 inte snabbare än 40MB/s... men om du vet att det är annorlunda, så får jag ju tro på dig.

Ursprungligen av stfm:

Mina diskar kommer upp i över 30MB/s, och de är knappast de senaste. Enligt benchmark jag sett är RAM-minnet i 8600 inte snabbare än 40MB/s... men om du vet att det är annorlunda, så får jag ju tro på dig.

Kolla in på Xbenchs jämförelsesida http://ladd.dyndns.org/xbench/ och studera skillnaden mellan RAMminneshastigheten och mätningen av hårdiskens randomtider så ser du skillnaden i praktiken. Rätt tydligt.

  • Medlem
  • 2004-08-18 23:25
Ursprungligen av Errol Garner:

Kolla in på Xbenchs jämförelsesida http://ladd.dyndns.org/xbench/ och studera skillnaden mellan RAMminneshastigheten och mätningen av hårdiskens randomtider så ser du skillnaden i praktiken. Rätt tydligt.

Du har säkert rätt, och det är inget att diskutera egentligen... Visst kan man få upp en gammal dator i hyfsad hastighet, och du håller ju med om själv att det är tveksamt ur ett ekonomiskt perspektiv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-18 22:50

Power Mac 7600 är en åtta år gammal dator. Det lönar sig definitivt inte att uppgradera den.

Ursprungligen av Mondo:

Power Mac 7600 är en åtta år gammal dator. Det lönar sig definitivt inte att uppgradera den.

Ja vi har förstått att du tycker det , men nu handlade det inte om det lönade sig ( vilket det faktiskt ändå kan göra ) Utan om det gick och hur.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-18 23:10
Ursprungligen av Errol Garner:

Ja vi har förstått att du tycker det , men nu handlade det inte om det lönade sig ( vilket det faktiskt ändå kan göra ) Utan om det gick och hur.

Oh… Det går så bra att uppgradera den och är så lätt…
Man tar den och byter ut den mot en G4-agp så är det klart - mycket lättare att byta ut alla delarna på en gång än en och en…
Så: In med en G4-agp under bordet och ut med 7600 genom fönstret (gick det någon nedanför så titta bara upp i taket, vissla och spela alldeles otroligt oskyldig…)

Ursprungligen av Pär:

Oh… Det går så bra att uppgradera den och är så lätt…
Man tar den och byter ut den mot en G4-agp så är det klart - mycket lättare att byta ut alla delarna på en gång än en och en…
Så: In med en G4-agp under bordet och ut med 7600 genom fönstret (gick det någon nedanför så titta bara upp i taket, vissla och spela alldeles otroligt oskyldig…)

Pär har du en G4 AGP att sälja för 790 kr. inkl. moms som en 350Mhz G3 uppgradering till 7600:an kostar?

Antagligen inte va ? Men Spydiga kommentarer har du iaf gott om.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-18 23:32
Ursprungligen av Errol Garner:

Pär har du en G4 AGP att sälja för 790 kr. inkl. moms som en 350Mhz G3 uppgradering till 7600:an kostar?

Antagligen inte va ? Men Spydiga kommentarer har du iaf gott om.

Om det vore så enkelt som att uppgraderingskortet är nog… …det är ju bara början på en tröstlös cirkus.
Bara för att något går innebär det inte att man skall göra det, speciellt inte om någon hoppas på att man kan få en bra billig mac som känns 2000-tal efteråt… …är ju som att trimma en amazon med k-kam och tro att den skall bli snabb…

Ursprungligen av Pär:

Om det vore så enkelt som att uppgraderingskortet är nog… …det är ju bara början på en tröstlös cirkus.
Bara för att något går innebär det inte att man skall göra det, speciellt inte om någon hoppas på att man kan få en bra billig mac som känns 2000-tal efteråt… …är ju som att trimma en amazon med k-kam och tro att den skall bli snabb…

Man kan uppgradera en 7600 till att bli ett trimmat monster men det var nog inte det det handlade om i det här fallet , frågan var om det gick att sätta i en G3 eller G4. Själv tycker jag att om jag hade en 7600 som jag trivdes med men som började kännas seg så skulle jag först kolla om det gick att upgradera och runt 1500 för snabbare processor mer minne och nytt grafikkort är ju inte oöverkomligt. Sett till alternativet att köpa en ny eller begagnad (med potentiella problem) som antagligen också måste extrautrustas. Sen så finns det ju dom som gillar att fixa upp äldre grejor. Inte alltid billigast men ofta lärorikt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-19 00:16
Ursprungligen av Errol Garner:

Man kan uppgradera en 7600 till att bli ett trimmat monster men det var nog inte det det handlade om i det här fallet , frågan var om det gick att sätta i en G3 eller G4. Själv tycker jag att om jag hade en 7600 som jag trivdes med men som började kännas seg så skulle jag först kolla om det gick att upgradera och runt 1500 för snabbare processor mer minne och nytt grafikkort är ju inte oöverkomligt. Sett till alternativet att köpa en ny eller begagnad (med potentiella problem) som antagligen också måste extrautrustas. Sen så finns det ju dom som gillar att fixa upp äldre grejor. Inte alltid billigast men ofta lärorikt.

Nej, man kan verkligen inte uppgradera en 7600 till att bli ett trimmat monster. Ja, det är möjligt att trycka dit en snabbare processor, men det spelar ingen roll. Datorn är fortfarande för seg för dagens behov. Du måste byta allt, och då kan du lika gärna köpa en ny dator, eller en bättre begagnad för samma pris som uppgraderingarna skulle kosta.

Ursprungligen av Mondo:

Nej, man kan verkligen inte uppgradera en 7600 till att bli ett trimmat monster. Ja, det är möjligt att trycka dit en snabbare processor, men det spelar ingen roll. Datorn är fortfarande för seg för dagens behov. Du måste byta allt, och då kan du lika gärna köpa en ny dator, eller en bättre begagnad för samma pris som uppgraderingarna skulle kosta.

Snälla Mondo att uppgradera en PM 7600 med en snabbare processor för 790 kronor ger otvivelaktigt en prestandaboost svårare än så är det inte. Att påstå att man måste byta allt är inte sant men givetvis så får man ytterligare boost av prestandan om man köper mer minne , nytt grafikkort och ny hårddisk med eventuellt PCI kort.

Var nere hos en granne ikväll som har en 7200 (7600ans lillebror) som han uppgraderat till G3 , för honom har prestandan mycket märkbart förbättrats och han kan efter uppgraderingen använda ett flertal tyngre musikprogram som knappt gick att använda innan. Sälvklart skulle iofs han också vilja ha en G5:a men med 4 barn i tonåren så har han inte råd och hans system fungerar ju för det han vill göra. Dessutom så får man ju lägga ned lite tid på att flytta över data/program/pluggar registreringar o.s.v. när man köper ny dator.

Apropå att man inte kan trimma 7600:an till ett monster Jo visst kan man det. Ett monster jämfört med originalversionen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-18 23:08

Visst. Det är dina pengar och din arbetstid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-18 23:26

Errol, en G3-processor på 350 MHz gör inte datorn särskillt mycket snabbare eftersom busshastigheten är blygsamma 50 MHz.

Ursprungligen av Mondo:

Errol, en G3-processor på 350 MHz gör inte datorn särskillt mycket snabbare eftersom busshastigheten är blygsamma 50 MHz.

Nog blir den ordentligt snabbare iaf. Dubbla cachehastigheten mot standard spelar ju viss roll.

Bevaka tråden