Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur hittar man första telejacket?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-08-17 21:40

Jag funderar på att byta ISP från com hem till någon ADSL-leverantör. Jag har ett antal telejack i min lägenhet och vlll undersöka vilket jack som är det första ingående jacket. Hur går man till väga för att hitta det?

Det första jacket kännetecknas av att en telefon som sitter i det kan bryta kopplingstonen till alla andra. Alltså, om du har en telefon i ett annat än det första, och lyfter luren, så hör du signalen. Men lyfter du sedan vid det första jacket så tystnar den tidigare. Hoppas jag formulerade mig vettigt nog.

  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2004-08-17 21:49

Här kan du läsa lite om hur du hittar första jacket (Kjellfakta )

  • Medlem
  • 2004-08-18 08:19

Tack för tipsen.

Hoppas att första jacket inte är det som sitter i hallen. I så fall går DSL bort .

Ursprungligen av MP:

Tack för tipsen.

Hoppas att första jacket inte är det som sitter i hallen. I så fall går DSL bort .

Oftast är det just det, men det är ju inte särskilt svårt att bara förlänga de kablar som kommer till det första jacket. Köp lite tvåpars-kabel, ett par "sockerbitar" och förläng så långt du vill, det gjorde jag.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-08-18 09:04

Det år som sagt ofta jacket i hallen som är det första. Dessutom är det rätt vanligt att första jacket är märkt med en röd prick eller siffran 1 på insidan (om man skruvar av locket alltså).

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-08-18 08:46

Det går ju att flytta första jacket. Det gjorde vi här hemma, tog typ 15 min för fader.

Inkl gå upp för två trappor

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-08-18 09:19

Alltså, du MÅSTE inte använda första jacket. Du kan lika gäna använda andra eller tredje. Så länge som det INTE finns någon annan telefon/svarere/numpresentatör FÖRE det jacket som du kopplar in DSL på.
Hade mitt första i hallen och det andra i köket. Satt en tejpbit över det i hallen så jag inte skulle råka använda det och kopplade in allt i köket istället.

Ursprungligen av Creops:

Satt en tejpbit över det i hallen så jag inte skulle råka använda det

Alltså typ halka med en teleplugg i handen och ramla med alla piggarna rakt in i hålen. Tur att du sejfade med tejp!

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-18 15:06
Ursprungligen av sjovall:

Alltså typ halka med en teleplugg i handen och ramla med alla piggarna rakt in i hålen. Tur att du sejfade med tejp!

HAHA...gud vad jag skrattade när jag läste detta, ja man vet aldrig hur man trillar

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-08-18 09:33

Snarast att jag är så jäkla glömsk.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-18 10:31

Kolla vilka ledningar som går mellan de olika jacken. Är det en kabel (oftast av grå plast)med två (koppar-)ledningar eller är det en vit med många småledningar inuti?
Om du har fyra tåtar (eller fler) mellan jacken kan du koppla om så att du får första jacket där du vill ha det. Det tidigare första jacket (eller jacken i pluralis) kopplar du sedan in med "returledningen".

Edit: stavfel

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-18 10:54

Jag har gjort för två år sedan och det är mycket bra sätt att koppla om sina telefonuttag.
Alltså parallellkoppla alla telefonuttag.
På detta sätt kan man ha ADSL modem i vilken rum som helst utan att råka bli bortkopplad när någon lyfter luren
Kolla länken ovan Kjellfakta och klicka på länk "Kjellfakta om teleuttag" som bobo skrev

Har jag fattat rätt om parallellkoppling?

Ursprungligen av REP:

Jag har gjort för två år sedan och det är mycket bra sätt att koppla om sina telefonuttag.
Alltså parallellkoppla alla telefonuttag.
På detta sätt kan man ha ADSL modem i vilken rum som helst utan att råka bli bortkopplad när någon lyfter luren
Kolla länken ovan Kjellfakta och klicka på länk "Kjellfakta om teleuttag" som bobo skrev

Jag har fyra jack hemma där första jacket sitter därnere i köket och ADSL sitter på kontoret däruppe. När det ringer i telefonen och någon svarar så bryts ADSL-uppkopplingen. Om jag sälunda parallellkopplar jacken enligt nedre skissen på Kjellfakta (KjellFakta om teleuttag) http://www.kjell.com/?page=http://www.kjell.com/kjellfakta/adsl/ så skulle det fungera lika bra som om jag flyttar på första jacket till mitt kontor. Eller har jag fattat det hela fel?

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-18 16:03

[QUOTE="Ian Curtis"]Jag har fyra jack hemma där första jacket sitter därnere i köket och ADSL sitter på kontoret däruppe. När det ringer i telefonen och någon svarar så bryts ADSL-uppkopplingen. Om jag sälunda parallellkopplar jacken enligt nedre skissen på Kjellfakta (KjellFakta om teleuttag) http://www.kjell.com/?page=http://www.kjell.com/kjellfakta/adsl/ så skulle det fungera lika bra som om jag flyttar på första jacket till mitt kontor. Eller har jag fattat det hela fel?[/QUOTE

tja.....alltså parallellkopplar du jacken kan du komma att få störningar på de telefoner som sitter inkopplade före modemet. Det bästa är ju om du kan koppla om så att det första jacket blir det du har till modemet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-18 16:14

Nu har också jag kollat på Kjellfakta och vad jag menade var att har man minst fyra trådar så kopplar man två trådar utan avbrott till det jack man vill ha först, t ex det på kontoret, alltså vad som heter Kaskadkoppling på Kjellfakta. De andra två trådarna (av de fyra) kopplar man sedan på de övre stiften på det "första" jacket till nästa jack, därefter man kan koppla lite hur som helst, störningen för ASDL är borta... (Det funkade i alla fall så för mig när jag hade ASDL)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-18 16:16

Ah, du hann före, Basic...

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-18 16:21
Ursprungligen av rk:

Ah, du hann före, Basic...

Japp...det är jag och Blixtgordon

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-18 16:36
Ursprungligen av Ian Curtis:

Jag har fyra jack hemma där första jacket sitter därnere i köket och ADSL sitter på kontoret däruppe. När det ringer i telefonen och någon svarar så bryts ADSL-uppkopplingen. Om jag sälunda parallellkopplar jacken enligt nedre skissen på Kjellfakta (KjellFakta om teleuttag) http://www.kjell.com/?page=http://www.kjell.com/kjellfakta/adsl/ så skulle det fungera lika bra som om jag flyttar på första jacket till mitt kontor. Eller har jag fattat det hela fel?

När man parallellkopplar alla telefonuttag enl. ritningen, då är ALLA uttag som första jacket !
Och det kommer inte att störa alls. Det fungerar mycket bra hos mej.
ADSL signal ligger på helt annan spänningsnivå än tonsignalen som telefonsamtal använder !
Därför kan ADSL och samtal aldrig störa varann. FAX kan inte heller störa (använder tonsignal) o.s.v.
Skulle det inte gå vidare, då är det bara koppla om tillbaka till kaskadkoppling

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-18 17:50
Ursprungligen av REP:

När man parallellkopplar alla telefonuttag enl. ritningen, då är ALLA uttag som första jacket !
Och det kommer inte att störa alls. Det fungerar mycket bra hos mej.
ADSL signal ligger på helt annan spänningsnivå än tonsignalen som telefonsamtal använder !
Därför kan ADSL och samtal aldrig störa varann. FAX kan inte heller störa (använder tonsignal) o.s.v.
Skulle det inte gå vidare, då är det bara koppla om tillbaka till kaskadkoppling

Så vad är det som ger störningarna då? För kopplar du det så får man brus i telefonluren.
Men jag kan nog hålla med vid eftertanke att det inte bör ge brus vid parallellkoppling, men vid seriekoppling måste modemet vara först.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2004-08-18 21:22

Som jag skrivit i min fråga i tråden...

http://99mac.se/forum/showthread.php?p=403743&posted=1#post403743

...så brusar mitt parallell- eller som jag skriver det, stjärnkopplade nät.
I tråden kom också svaret på varför... från dig basic.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-18 21:58

Att parallellkoppla alla jack med ADSL är ingen vidare bra lösning.
Om ni bara har 0,5Mbit eller liknande så är det säkert inga problem (förutom att man brukar få brus i telefonerna och att nummerupplysare kan sluta att fungera) men om ni har tex 8Mbit så brukar man märka av hastighetsproblem.
För att ADSL ska fungera optimalt så måste det sitta i ett seriekopplat huvudjack.
Om första jacket som exempel sitter i hallen så kan man låta bli att använda det och seriekoppla andra jacket så blir det som ett första jack istället.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-18 22:48
Ursprungligen av Pepe:

Som jag skrivit i min fråga i tråden...

http://99mac.se/forum/showthread.php?p=403743&posted=1#post403743

...så brusar mitt parallell- eller som jag skriver det, stjärnkopplade nät.
I tråden kom också svaret på varför... från dig basic.

Ja jag blev faktiskt lite osäker där ett tag därför att jag har erfarenheter av att det KAN fungera men det tror jag iof är med lyckosamma förhållanden än att jag har helt fel.
De olika trafikerna går i olika frekvensband och om man får problem eller ej kan ha att göra med hastigheten man har på sitt *DSL. Man har ju SNR (Signal to Nois Ratio) Signalförhållande jämfört med störningar. Snabbare hastighet desto högre frekvens antar jag samt större styrka i internettrafiken och således lättare att det stör telefontrafiken.

Men att koppla om jacke hemma är enkelt ! och det ska sitta i serie med modemet på FÖRSTA jacket eller på nummer n´te jack bara där inte sitter nån telefon i ett jack INNAN nummer n.

typ skulle jag tro...

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-08-19 00:16
1
Bevaka tråden