Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

problem med att updatera firmwire

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-08-17 18:23

Alltså jag blir lite snurrig.
Har nu under en längre tid inte kunnat uppdatera firmwire på några äldre G4 400. Det "dyker upp" ett meddelande efter installation om att det behövs en uppdatering. Jag följer beskrivningen men då slutar det med att datorn står och växlar mellan en diskett och frågetecken. (den hittar inte systemet)

Jag följer beskrivingen men jag blir lite konfunderad då jag efter omstart kommer till "terminalstart" och skall skriva in "mac-boot", dator ger inga pling eller annan signal som jag har för mig att den skall göra när man uppdaterar firmwiren, utan går i gång men står du och blinkar utan att passera (?) frågetecknet.
Jag kan inte få igång datorn alls om jag inte zappar pramet. Då startar datorn igen men talar om för mig att firmwiren inte har uppdaterats. (jag har installerat Panther, men problemet har jag för mig uppstod redan i Jaguar)

Förra gången slängde jag utt uppdateringen och struntade i den, men jag förmodar att jag bör göra den där uppdateringen snart annars lär jag väl ha problem framöver. Någon som vet hur jag skall göra eller vad jag gör för fel.

Tacksam för hjälp.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-17 19:25

Du behöver inte OS9 för att göra uppdateringen?
Kolla så det inte står något om det…

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-08-17 20:34

finns det ingen programmeringsknapp på gamla G4or man måste trycka på först för att datorn ska få lov att ändra firmwaren?
Anti-virus-pajjar-firmware typ

  • Oregistrerad
  • 2004-08-17 21:48
Ursprungligen av Ricky:

finns det ingen programmeringsknapp på gamla G4or man måste trycka på först för att datorn ska få lov att ändra firmwaren?
Anti-virus-pajjar-firmware typ

Jo på framsidan men den "lyder" som inte.
När jag klickar igång updateringen av firmwire så stänger datorn av sig som de skall göra. Sen skall man normalt hålla in knappen och vänta på tre pip (har jag för mig) (det står inte att jag behöver det i den beskrivning som jag kan läsa innan) Dessa 3 pip kommer dessutom aldrig. Utan datorn blir då avstängd (eller skall jag hålla in den högra knappen typ i en minut?) Vad jag minns så skall det räcka med några sekunder.
Om jag släpper upp knappen eller låter bli att trycka alls så kommer jag till "dosläge" där det står att jag skall skriva "mac-boot" om jag vill uppdatera firmwire. Här tar allt stopp. Om jag skrivar mac-boot kommer datorn stå och visa frågetecken i all oändlighet efter omstart. om jag skriver att jag skall avbryta firmwire uppdateringen kommer jag tilbaka till "dosläget" varje gång jag startar om datorn. För att kunna använda eller få igång den över huvudtaget krävs att jag zappar pramet. Det skall tilläggas att problemet är identiskt på minst två datorer.

1
Bevaka tråden