Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

THX, Dolby, i vilket jack?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-08-17 17:25

Skall köpa ett högtalarsett till min dator. Har kollat in detta:

http://www.logitech.com/index.cfm/products/details/SE/SV,crid=2,contentid=6851,detail=2

Undrar nu hur det funkar med THX och Dolby? Kör man det genom 3.5" stereojacket också? Klarar det verkligen surround ljud?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-17 17:27

Vad har du för dator? Mig veterligen har ingen mac inbyggt stöd för surroundljud. Du får nog nöja dig med stereoljud, eller köpa ett ljudkort som stöder surround.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-17 17:37

ok.. men det är alltså optisk kabel som detta systemet använder då?

jag skall använda dom till en G5a med optiskt ljud in/ut.. funkar det tro?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2004-08-17 17:52
Ursprungligen av Philip:

ok.. men det är alltså optisk kabel som detta systemet använder då?

jag skall använda dom till en G5a med optiskt ljud in/ut.. funkar det tro?

Jag använder Logitech Z-680 med min G5:a. Kör optisk toslink från datorn till förstärkaren. Fungerar alldeles utmärkt med 5.1-ljud från exempelvis DVD-spelaren. När man kör iTunes och filmer utan AC3-ljud switchar den automatiskt över till stereo via den optiska kabeln. Tror att filmer med AC3-kodat ljud ska gå att spela upp me 5.1-ljud men har inte hunnit testa ännu...

Det system du kikade på har inga inbyggda dekoders för Dolby®
Digital- och DTS®, så du behöver koppla in en förstärkare med dessa funktionerna för att det ska fungera...

Glöm inte att kika på Z-680 också innan du bestämmer dig, helt otroligt bra ljud för pengarna, jag är hur nöjd som helst...

  • Oregistrerad
  • 2004-08-17 17:58
Ursprungligen av akesson:

Jag använder Logitech Z-680 med min G5:a. Kör optisk toslink från datorn till förstärkaren. Fungerar alldeles utmärkt med 5.1-ljud från exempelvis DVD-spelaren. När man kör iTunes och filmer utan AC3-ljud switchar den automatiskt över till stereo via den optiska kabeln. Tror att filmer med AC3-kodat ljud ska gå att spela upp me 5.1-ljud men har inte hunnit testa ännu. Stöder systemet du tittade på 5.1-ljud via optisk kabel borde det fungera utmärkt tillsammans med din G5:a.

Glöm inte att kika på Z-680 också innan du bestämmer dig, helt otroligt bra ljud för pengarna, jag är hur nöjd som helst...

ok, skumt att inte apple skriver ut att det stödjer 5.1 surround på infon om G5an.. menmen.. det kanske är standard vid optiska ljudkontakter.. jag e inte så insatt i detta...

finns det annars nått sätt att kontrollera att surroundljudet verkligen är på när du t.ex tittar på en film? hur vet du?

ja, z-680 ser ju inte helt fel ut.. lite för dyrt för mig dock!

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2004-08-17 18:08
Ursprungligen av Philip:

ja, z-680 ser ju inte helt fel ut.. lite för dyrt för mig dock!

Ett tips är att kolla upp priserna på blocket, jag köpte mina Z-680 för 2000 kr helt sprillans nytt i låda!

En riktigt bra deal tycker jag!

  • Oregistrerad
  • 2004-08-18 19:26
Ursprungligen av akesson:

Ett tips är att kolla upp priserna på blocket, jag köpte mina Z-680 för 2000 kr helt sprillans nytt i låda!

En riktigt bra deal tycker jag!

hur stor är chansen???? Jag hittade precis samma system för 2000kr i PITEÅ dit ajg precis flyttade.. en på miljonen?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-08-17 18:02

Med Dolby Prologic så kan man få ut analog signal med surround ljud som är nermixat i två kanaler d v s det räcker med en vanlig stereokontakt till förstärkaren/avkodaren för att uppleva surroundljud. (höger+vänster+center-surround)

Men givetvis blir det bäst med digitalt 5.1-ljud typ Dolby Digital(AC-3) eller DTS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-17 18:29

Har faktiskt testat att koppla Z-680 direkt till min Powerbook, visserligen inget 5.1-ljud, men jäklar vad det lät bra ändå… Testade att köra Lord of the Rings, och det var så det skakade i golvet. Mycket bra för att vara datorhögtalare.

Ursprungligen av rasta:

Har faktiskt testat att koppla Z-680 direkt till min Powerbook, visserligen inget 5.1-ljud, men jäklar vad det lät bra ändå… Testade att köra Lord of the Rings, och det var så det skakade i golvet. Mycket bra för att vara datorhögtalare.

Vad har det systemet för anslutning? Eller behövs ngn adapter? Jag trodde det fanns avkodning för flerkanalsljud i det systemet om bara källan, dvs dvd skiva tex, ger signal om det...

THX är ett biografklassificerings system.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2004-08-17 20:14
Ursprungligen av Christopher Anderton:

THX är ett biografklassificerings system.

Stämmer bra, men det är även ett certifieringssystem för hemmabioprodukter. Flera av Logitechs hemmabiohögtalare är sålunda THX-certifierade. Den som vill lära sig mer kan ju alltid surfa vidare till http://www.thx.com/

1
Bevaka tråden