Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

768mb eller 1256mb minne i PB12?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-07-24 21:52

Jag har nyligen köpt en PB12". Köpte med endast 256mb ram eftersom Apple är snordyra. OSX flyter ju inte helt perfekt om man säger så, och bl.a. tunga websidor är slöa att scrolla i m.m. Märker även att datorn segar ner en del när jag kör t.ex photoshop, irc, IM och surfar samtidigt.

Kommer 768mb minne att räcka? Flyter osx bra då? Att websidor är sega är nästan oacceptabelt tycker jag (t.ex aftonbladets scrollar inte helt bra). Eller ska jag slå till på en 1gb-modul direkt?

undrar samma sak.....anyone?!

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-07-25 00:27

Det kommer bli skildnad, 768 mb räcker nog om du använder den till vardagliga sysslor som surfning, e-mail och ordbehandling, Jag har en 1 ghz emac med 640 mb ram, och på den flyter allt på bra, även Photoshop.
Så släng i en 512 till, så kommer din dator att vara snabbare en min!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-25 01:04

Har man bara pengarna, så ska man köpa så mycket minne som möjligt - det gör alltid stor skillnad på Mac OS X!
Glöm inte att välja "Högsta" i Systeminställningar/Strömsparare/Alternativ/Processorhastighet också, så går tex rullning av webbsidor mjukare (och naturligtvis måste kryssrutan "Mjuk rullning" i Utseende-panelen vara ikryssad också).

Det här programmet kan ge en liten hjälp med hur mycket minne man behöver. Stirra dig inte blind på resultatet bara! Kan vara lite opålitligt.

/K

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-26 10:46
Ursprungligen av Rajje:

Glöm inte att välja "Högsta" i Systeminställningar/Strömsparare/Alternativ/Processorhastighet också...

Vad har du för system, den inställningen har jag aldrig hört talas om??? (Nåt som har med bärbara att göra kanske??)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-07-26 19:23
Ursprungligen av Earth:

Vad har du för system, den inställningen har jag aldrig hört talas om??? (Nåt som har med bärbara att göra kanske??)

Fast jag har ju bärbart och jag hittar inte den inställningen.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-08-18 20:11
Ursprungligen av Earth:

Vad har du för system, den inställningen har jag aldrig hört talas om??? (Nåt som har med bärbara att göra kanske??)

Finns bara på vissa maskiner, min PowerMac G5 t.ex.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-26 10:32

Jag tror inte att Safari behöver mer än 768 mb RAM för att visa aftonbladet.se... Enklare i så fall är nog att lägga in PithHelmet så du slipper alla reklambanners.

Vill du däremot öra mycket samtidigt är det alltid bra med minne, the more the merrier.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-26 12:42

Earth: Jepps gäller bara bärbara.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-26 12:50

Vill du ha vettig scrolling, lägg in USB Overdrive och stäng av scrollaccellerationen...

  • Oregistrerad
  • 2004-07-26 18:19
Ursprungligen av xerent:

Vill du ha vettig scrolling, lägg in USB Overdrive och stäng av scrollaccellerationen...

Var hittar jag inställningen för scrollacceleration? Jag hittar inställningen för musen men inte scrollen.

EDIT: hittade

  • Oregistrerad
  • 2004-07-26 20:45

Klicka på batterisymbolen längst upp och gå in i inställningar eller vad det heter. Finns där nånstans. (sitter inte vid macen nu så jag kan inte förklara bättre hehe)

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-08-17 01:45

HAL9083 & co:

Hur går det med minnesköpartankarna? Eftersom jag ska fylla på min iBook med mera minne också, så funderar jag på om jag ska nöja mig med 512 MB eller om man ska köra med en groteskt stor 1 GB-modul (vilket skulle betyda lite drygt det dubbla i pengaväg). Då är det naturligtvis intressant med åsikter från folk som funderat på samma sak tidigare.

Fick min nya PB 12" i veckan och ska också köpa mer minne. Jag hade 640 i min iBook tidigare och det räckte långt tyckter jag.Men det blir nog en 512Mb, men vart ska jag köpa den? Några tips?

/Stefan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-17 10:33

Sitter det inte två 128:or från fabrik i datorn? Dvs, om du vill ha 768 MB så måste du köpa både en 256:a och en 512:a? Yidigare så har Apple använt sig av denna sniklösning såvitt jag vet.

Från fabrik sitter det en 256mb fast på logikkortet samt en ledig plats för extraminne. Jag kör med 1,25GB i min dvs 256+1024mb och det flyter fint, vågade inte chansa med att ha 768mb så det fick bli det dyrare alternativet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-17 11:06

OK, det är ju bättre än förut, när det satt två 128:or då. Upplever du att det är stor skillnad på 1,25GB och 768MB? Tänkte om du har någon polare som har mindre minne eller så. Eller någon annan som har testat?

Jag har ej testat med 768, däremot har en kompis en iBook 1,25Ghz med 512 ram och jag tycker det känns lite magert med minne. Skall du jobba med videoredigering eller mycket tunga InDesign eller Photoshopdokument så maximera minnet, men för vanligt bruk, surfa, ordbehandla, keynote, lite spel mm så tror jag att du klarar dig med 768. Det är ju trots allt halva priset.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-17 11:26

Har ju en Rev A maxad med 640 MB, och det rullar på hyfsat IMHO. Är mest intresserad av att veta tills jag byter denna någon gång. Men det blir nog max minne, man brukar sällan ångra sig…

"Nej, varför tog jag inte mindre minne?"

Har aldrig hänt mig i alla fall.

Ursprungligen av rasta:

Men det blir nog max minne, man brukar sällan ångra sig…

"Nej, varför tog jag inte mindre minne?"

Har aldrig hänt mig i alla fall.

Det stämmer bra, tror det är svårt att ångra för mycke minne, det man ångrar kan ju vara ett stort hål i plånboken

Hur är det med en annan måttstock. Spel. påverkas det märkbart av hur mkt minne man har eller gäller det i huvudsak program?

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-08-17 21:25

Tidigare har det suttit 128 fastlött och 128 i minnesslotten (och då gick det inte att få 768 alls - bara 128+512 eller möjligtvis 128+1024), men iom senaste revisionen så är det 256 fastlött och ingen i slotten. Mycket trevligare för oss som uppgraderar...

Jag sitter med en PB12" på 1 GHz. Jag har 768 MB ram. Jag tycker att datorn går alldeles för långsamt, men är vet inte om det beror på ramminnet. På jobbet har jag en 2x1GHz med 1,25 GB ram, och den går inte långsamt alls. Panther på bägge.

Vet inte hur mycket långsammare hårddiskar etc i bärbara spelar in här, men det är hur som helst en betydligt långsammare maskin jag har här hemma. Så har du degen: KÖP MASSOR AV MINNE!

köper du nytt så se till att köpa med 5400varvs hårddisk, det gjorde inte jag och det ångrar jag idag.. Känns segt att arbeta mot en 4200varvare med tunga dokument ibland. Så de blir en uppgradering framöver.

Undrar...

Ursprungligen av mrsandin:

köper du nytt så se till att köpa med 5400varvs hårddisk, det gjorde inte jag och det ångrar jag idag.. Känns segt att arbeta mot en 4200varvare med tunga dokument ibland. Så de blir en uppgradering framöver.

Har precis köpt en powerbook 1,25GHz med 512Mb internminne. Om man exempelvis spelar de flash spel som finns på aftonbladets hemsida så hackar det!? Går jag in system inställningar och sätter processor performance till highest så gå det bättre att spela, men datorn blir högljud, och detta är riktigt störande. För 23000 ska man inte behöva tänka på sånt här. Hjälper det att köpa mer internminne? Får väl göra det, men jag tycker inte man ska behöva köpa till mer internminne för att kunna spela små flash spel. Hade en betydligt billigare laptop innan, en Dell. Den fungerade utmärkt.

Andra problem:
Datorn blir riktigt varm. MPG filmer slutar mitt i uppspelning. Musen har strulat en del gånger (vid användning av musplattan). Markören sticker upp i en hörna på skärmen och det är omöjligt att styra den. Vid uppspelning av DVD filmer får jag ränder i bilden då något rör sig snabbt. hmm.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-18 19:47

Hampus L,
det där beror nog mer på Flash än på att din dator är långsam. Macromedia har inte direkt prioriterat Macen de senaste åren.

Ursprungligen av Hampus L:

Har precis köpt en powerbook 1,25GHz med 512Mb internminne. Om man exempelvis spelar de flash spel som finns på aftonbladets hemsida så hackar det!? Går jag in system inställningar och sätter processor performance till highest så gå det bättre att spela, men datorn blir högljud, och detta är riktigt störande. För 23000 ska man inte behöva tänka på sånt här. Hjälper det att köpa mer internminne? Får väl göra det, men jag tycker inte man ska behöva köpa till mer internminne för att kunna spela små flash spel. Hade en betydligt billigare laptop innan, en Dell. Den fungerade utmärkt.

Andra problem:
Datorn blir riktigt varm. MPG filmer slutar mitt i uppspelning. Musen har strulat en del gånger (vid användning av musplattan). Markören sticker upp i en hörna på skärmen och det är omöjligt att styra den. Vid uppspelning av DVD filmer får jag ränder i bilden då något rör sig snabbt. hmm.....

Är mycket besviken över den urusla prestandan i flash på macen. Det går till och med snabbare på en gammal P2 450 Mhz PC än på min iBook G4 800. Totalt oandvändbart är vad det är. Gissar att en G5 2x2.5 GHz skulle matcha en PC på 800 Mhz med lika mycket minne...

Ursprungligen av Kristian B:

Är mycket besviken över den urusla prestandan i flash på macen. Det går till och med snabbare på en gammal P2 450 Mhz PC än på min iBook G4 800. Totalt oandvändbart är vad det är. Gissar att en G5 2x2.5 GHz skulle matcha en PC på 800 Mhz med lika mycket minne...

Som nämnt tidigare så är det nog Macromedia som inte optimerat flash för mac lika bra som för pc. Eftersom det mesta flyter på lika bra eller bättre så måste det bero på programvaran, Jag körde före min mac en PC Intel P4 1,8GHz med 1gb ram, jag upplever min Powerbook 12 1,33Ghz med 1,25gb ram som vassare än min förra PC.

Det skulle nog behövas en förklaring från någon ansvarig på Macromedia varför det fungerar sämre med OS X än med winXP

  • Medlem
  • Enköping
  • 2004-08-18 13:42
Ursprungligen av sjovall:

Jag sitter med en PB12" på 1 GHz. Jag har 768 MB ram. Jag tycker att datorn går alldeles för långsamt, men är vet inte om det beror på ramminnet. På jobbet har jag en 2x1GHz med 1,25 GB ram, och den går inte långsamt alls. Panther på bägge.

Vet inte hur mycket långsammare hårddiskar etc i bärbara spelar in här, men det är hur som helst en betydligt långsammare maskin jag har här hemma. Så har du degen: KÖP MASSOR AV MINNE!

Min kollega har en med 768 Mb, jobbar i flash, och är inte nöjd. Jag har 1,25 Gb, jobbar i Indesign, Photoshop och Illustrator, tycker att det funkar bra.

Bevaka tråden