Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Comhem - vart e mina 8mbit?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-16 09:08

Jag är lite fundersam. Brukar ladda ner med 100-250kb/s. Visst kan uppkopplingen någon gång vara uppe o nosa på 750kb/s men väldigt sällan. Denna fart är mot en 10mbit lina som inte är särskillt trafikerad. Har kört tp-test några gånger men har svårt att tolka svaren:

Testresultat:
-------------

Server: referens.sth.ip-performance.se:1641
Test: 302 (Auto)
Tid : 5 s Maxtid: 15 s
Test startad : 2004-08-16 08:53:45
Test avslutad: 2004-08-16 08:56:05

Sändning:

Högsta hastighet TCP: 967.35 kbit/s
Högsta hastighet UDP: 1.02 Mbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 94.8 %

Mottagning:

Högsta hastighet TCP: 2.42 Mbit/s
Högsta hastighet UDP: 8.03 Mbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 30.2 %

Sen verkar jag ha en packetloss på 40%. Är det vanligt?

Kanske ere en nätverksinställning jag måste göra för att få bättre prestanda? Eller så kanske problemet ligger hos Comhem. Jag har alltså 8mbit ner och 1mbit upp.

Hars samma uppkoppling som dig hos comhem och får själv ungefär samma resultat. Har dock inte orkat ta tag i det. Har haft massa strul med andra "tekniska" prylar så man är lite trött :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-16 10:06

jag har heller inte orkat ta tag i det men så tänkte jag "varför betalar jag för 8mbit om jag bara får 2mbit?". comhem hade ingen aning om varför jag fick dålig fart. suck

  • Oregistrerad
  • 2004-08-16 22:10

mitt comhem går enligt tp test i 8 mbit
men aldrig annars.
Så jag byter till telia nu

Hur ser eran konfiguration ut?
Har ni någon router mellan modem och dator?
Och i så fall vilken modell?

Om ni kör med någon gammal hårdvara med linux-dist på, testa att koppla modemet direkt till en maskin ist.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-16 10:48

NIC -> kabel -> modem -> comhems specialkabel. Inget emellan alltså. G5 med osx panther.

Har ComHem 8 Mb. Två datorer kopplade till internet, router D-link 804.
Kör Mac OS 10.3.5

Resultatet ser ut att vara dåligt!

Testresultat:
-------------

Server: referens.sth.ip-performance.se:1641
Test: 302 (Auto)
Tid : 5 s Maxtid: 15 s
Test startad : 2004-08-16 10:54:38
Test avslutad: 2004-08-16 10:56:40

Sändning:

Högsta hastighet TCP: 960.45 kbit/s
Högsta hastighet UDP: 1.02 Mbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 94.1 %

Mottagning:

Högsta hastighet TCP: 1.79 Mbit/s
Högsta hastighet UDP: 4.97 Mbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 36.1 %

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-16 11:23

Testa att ställa om till 100mbit/fullduplex (systeminställningar, nätverk, ethernet, konfigurera: avancerat).

Fortfarande ingen skillnad? Boota om modemet (dra ur strömmen några sekunder) så att modemet laddar ner en fräsch konfigurationsfil från servern.

Den vanligaste orsaken till sådant här är nätverkskort där autosensingen inte riktigt fungerar som den ska. Näst vanligaste orsaken är slöa routrar.

Fortfarande fel? Kontakta com hem för att lägga en felanmälan - ni bör ligga på 7-8 mbps nedströms. Kryper det ner mot 5 mbps så "måste" det utredas. Det _kan_ handla om taskig signal i din del av antennätet (packetlossen hintar om det), men det framkomemr isåfall när com hem utreder ditt fall.

Ursprungligen av tei:

Testa att ställa om till 100mbit/fullduplex (systeminställningar, nätverk, ethernet, konfigurera: avancerat).

Fortfarande ingen skillnad? Boota om modemet (dra ur strömmen några sekunder) så att modemet laddar ner en fräsch konfigurationsfil från servern.

Den vanligaste orsaken till sådant här är nätverkskort där autosensingen inte riktigt fungerar som den ska. Näst vanligaste orsaken är slöa routrar.

Fortfarande fel? Kontakta com hem för att lägga en felanmälan - ni bör ligga på 7-8 mbps nedströms. Kryper det ner mot 5 mbps så "måste" det utredas. Det _kan_ handla om taskig signal i din del av antennätet (packetlossen hintar om det), men det framkomemr isåfall när com hem utreder ditt fall.

Ändrade till fullduplex. Resultat ingen skillnad.

Boota om modemet hjälper inte heller.

Är D-link 804 en slö router?

Vilken roter rekommenderar du?

Ursprungligen av Thomas Magnusson:

Ändrade till fullduplex. Resultat ingen skillnad.

Boota om modemet hjälper inte heller.

Är D-link 804 en slö router?

Vilken roter rekommenderar du?

D-link har ett fel som gör att den inte alls funkar med 8 mbit. Den har också tendens att tappa IP nummer.
Netgear är däremot bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-16 11:40

Jag hade 100baseTX inställt på full-duplex. Och har bootat om modemet många gånger :/ Paketstorlek satt till 1500. Kanske borde dra ner det om jag har så hög packetloss? 1500 verkar ju vara max så.

Jag har en Netgear 624 och kör med Aiport extreme kortet 54Mbit, dock har jag inte ställt om till full duplex. Testar! Tack för tipset!

Jag har för tillfället comhem 2Mbit, men ska få 8 Mbit, antagligen från och med imorgon. Hur som hellst har jag med min nuvarande hastighet aldrig fått 2Mbit på något annat än på mottagning UDP när jag testar med TPTest. Ska den hastighet man har gälla både TCP och UDP, eller är det vanligt att TCP går långsammare?

---> durre - är du säker på att hastigheten du nämner för dina nedladdningar är i Kbit/, inte KB/s? Det är nog rätt vanligt att man tar fel.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-08-16 15:34

Det går långsammare med TCP ( jämfört med UDP ) eftersom det protokollet innehåller handskakning som kollar att förbindelsen inte är bruten samt garanterar att paketen kommer fram i rätt ordning.

Oki Fick detta nyss typ!

Testresultat:
-------------

Server: tptest.skanova.com:1641
Test: 302 (Auto)
Tid : 5 s Maxtid: 15 s
Test startad : 2004-08-16 14:15:07
Test avslutad: 2004-08-16 14:16:51

Sändning:

Högsta hastighet TCP: 972.55 kbit/s
Högsta hastighet UDP: 1.02 Mbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 95.6 %

Mottagning:

Högsta hastighet TCP: 7.69 Mbit/s
Högsta hastighet UDP: 7.92 Mbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 97.1 %

Helt ok faktiskt!

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Jag har för tillfället comhem 2Mbit, men ska få 8 Mbit, antagligen från och med imorgon. Hur som hellst har jag med min nuvarande hastighet aldrig fått 2Mbit på något annat än på mottagning UDP när jag testar med TPTest. Ska den hastighet man har gälla både TCP och UDP, eller är det vanligt att TCP går långsammare?

---> durre - är du säker på att hastigheten du nämner för dina nedladdningar är i Kbit/, inte KB/s? Det är nog rätt vanligt att man tar fel.

"TCP är vad man kallar "connection oriented", vilket innebär att när du
ansluter dig någonstans med hjälp av TCP så skapar du en anslutning mot den
punkten. TCP kontrollerar under anslutningens gång att all data som skickas
och tas emot kommer fram ordentligt, samt skickar om denna om något fel
inträffar på vägen.
UDP är "connection less", vilket innebär att ingen anslutning sker på samma
sätt som för TCP. Ingen felkontroll finnes heller, utan den data som
överförs pressas på så snabbt det bara går, mer eller mindre. Av just denna
anledning använder vi UDP som referensvärde när vi bedömer om man har dålig
hastighet eller inte, för det ger ett mer rättvist värde.
TCP är beroende av iställningar i Windows, men det är inte UDP. Därför
märker man oftast att UDP får bättre värden än TCP."

Saxat från ett svarsmail från en segsurfanmälan från bredbandsbolaget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-16 22:26
Ursprungligen av mandrake:

"T Ingen felkontroll finnes heller, utan den data som
överförs pressas på så snabbt det bara går, mer eller mindre. Av just denna
anledning använder vi UDP som referensvärde när vi bedömer om man har dålig
hastighet eller inte, för det ger ett mer rättvist värde."

Saxat från ett svarsmail från en segsurfanmälan från bredbandsbolaget.

Illa att BBB bara ser till UDP, det är ju TCP som är intressant för mig som "vanlig" användare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-16 20:52

TIll skillnad från tex Bredbandsbolaget bryr sig com hem faktiskt om de värden man får för tcp (hurra!). Ring supporten om ni inte är nöjda med de värden ni får för tcp!

Testade nu att ställa om till full-duplex (100baseTX) och fick genast bättre värden på tcp. (Nästan lika högt som udp nu.)

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Testade nu att ställa om till full-duplex (100baseTX) och fick genast bättre värden på tcp. (Nästan lika högt som udp nu.)

Vad har du för router om du har någon?

Ursprungligen av Thomas Magnusson:

Vad har du för router om du har någon?

En Netgear RP614v2.

Edit: Kan tillägga att den fungerat helt problemfritt efter senaste uppgraderingen av firmware.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-16 22:19

Nicklas: Bra! Det normala i com hems nät är att man får i stort sett samma resultat föär tcp som udp (udp är förstås ofta ett litet snäpp snabbare)

Thomas Magnusson: Netgear brukar fungera mycket bra. Vissa Dlink-routrar - främst 604 och 804 - kommer ofta inte upp i mer än 5 mbit/s.

call3: Eh, om TPTest ger dig utmärkta värden så lär ju problemet ligga någon annanstans än i själva uppkopplingen, således är sannolikheten hög att problemet kvarstår efter att du bytt ISP...

Ursprungligen av tei:

Nicklas: Bra! Det normala i com hems nät är att man får i stort sett samma resultat föär tcp som udp (udp är förstås ofta ett litet snäpp snabbare)

Thomas Magnusson: Netgear brukar fungera mycket bra. Vissa Dlink-routrar - främst 604 och 804 - kommer ofta inte upp i mer än 5 mbit/s.

call3: Eh, om TPTest ger dig utmärkta värden så lär ju problemet ligga någon annanstans än i själva uppkopplingen, således är sannolikheten hög att problemet kvarstår efter att du bytt ISP...

Finns det ingen router som fungerar klockrent med Mac? Netgear? Asante? Linkys? 3Com? etc? Åven APPLE missar ju grundläggande funktioner såsom att man ska kunna köra med tråd resp. utan.
D-link är ju vad jag förstår sämst då de inte tillhandahåller Mac-support över huvudtaget.
Därför är det märkligt att Macsupport rekommenderade D-link då jag kontaktade dem! Efter att ha undersökt marknaden för bredbandsroutrar verkar Asante vara mycket Mac-vänliga men de har ingen återförsäljare i Sverige.

MacWorld kommer med en test i nr 7 som kommer i slutet av september.

ÄR NETGEAR BÄST?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-16 23:29

Jag har en Netgear WGR614, den har fungerat klockrent under de snart åtta månader som jag har använt den. Jag har använt den med Telia ADSL 512, com hem BB8000 samt den BBB 10mbit-lina som jag har härhemma.

Jag tror inte att det finns något specifikt problem macintosh-Dlink. Däremot verkar det ibland som att D-Link har koncentrerat sin tillverkning till måndagar, jag har stött på många som har problem med sina D-Linkroutrar och majoriteten av de strulande routrar som läser om i fora som detta är just från Dlink. Det är dock mycket viktigt att komma ihåg att D-Link säljer som smör, så man ska nog inte dra alltför långtgående slutsatser utifrån detta.

Ursprungligen av tei:

Jag har en Netgear WGR614, den har fungerat klockrent under de snart åtta månader som jag har använt den. Jag har använt den med Telia ADSL 512, com hem BB8000 samt den BBB 10mbit-lina som jag har härhemma.

Jag tror inte att det finns något specifikt problem macintosh-Dlink. Däremot verkar det ibland som att D-Link har koncentrerat sin tillverkning till måndagar, jag har stött på många som har problem med sina D-Linkroutrar och majoriteten av de strulande routrar som läser om i fora som detta är just från Dlink. Det är dock mycket viktigt att komma ihåg att D-Link säljer som smör, så man ska nog inte dra alltför långtgående slutsatser utifrån detta.

På Macoteket får vi bara in folk som har strul med Netgear.. Så det är väl lite olika beroende på vem du frågar.. Netgears prylar verkar dessutom vara extremt struliga med BBB av någon anledning.. Någon på BBB kom med någon teknisk förklaring varför det inte fungerade...

  • Oregistrerad
  • 2004-08-18 09:18

Tei: jo det var också min tanke, Så jag åkte till en polare o rykte allt vad datorer han har.
Satte i min egna utrustning.
och provade tanka.
Wow 8 megabit, med min routher.
Så well, det kan ju inte bli värre

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-18 09:43

cell3: men du hade ju 8mbit hemma också? vad är problemet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-18 20:01

suck. nu e uppkopplingen nere på 300kbit/s och 50% packetloss. Uploaden och UDPn är dock intakt. Bara TCP download som strular.

Jag har också ett sånt ilands-problem. Kör telia adsl (enligt telia 8 mb) med min ibook, airport extreme-kort, netgear wgr614 och ett alcatel speedtouch home.

Det har trasslat sedan det blev inkopplat i förrgår, tappar uppkopplingen och dessutom ser det ut så här;

Sändning:
Bästa TCP 299.82 kbit/s
Bästa UDP 512.35 kbit/s

Mottagning:
Bästa TCP 478.94 kbit/s
Bästa UDP 500.14 kbit/s

Man kan nästan få för sig att jag har adsl 0.5, eller hur?

Det är felanmält, supporten gav sig inte förrän jag hade tok-bootat allting i minst 22 minuter och kopplat burken direkt till modemet utan router och sånt. Provade i både 1:a och 2:a jacket -precis samma resultat som när jag kör trådlöst via routern. Min slutsats är att felet ligger någon annanstans än i min hårdvara...

Uppdatering;

Enligt teknikerna så funkar allt som det ska, så det är antingen mitt modem eller min airport som ställer till det (hur nu airporten skulle kunna påverka tp-testet när jag kör direkt via nätverksporten...).

Sagt och gjort, jag tog mig till teliabutiken och köpte ett nytt modem (på öppet köp naturligtvis), åkte hem och konstaterade att det fortfarande motsvarade ett telia adsl 0.5.

De skickar väl ut en tekniker som konstaterar samma sak åsså får jag betala för hans tid när han lagar det som är trasigt...

*suck*

Bevaka tråden