Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

För er med CPU frekvens problem!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-08-16 14:38

Jag håller på att ta reda på hur man "tvingar" upp processorn i fullfart. Men jag skulle behöva lite hjälp eftersom jag själv inte har den datorn som verkar krångla mest i det här fallet, Powerbook 12" 867Mhz.

Varning: Om du är ofamiljär med Open Firmware följ instruktionerna noggrant och händer något som inte verkar stämma med vad jag har noterat nedan, skriv då shut-down och tryck på enter omedelbart. Du borde inte kunna krångla till något av misstag, men man vet aldrig.

Vad jag skulle uppskatta var att få veta vad open-firmware säger att processorn är clockad i och det kan man se på följande vis.

Starta om datorn och håll in: command (fornlämning) - option (alt) - o - f

När du hälsas välkommen av en massa versioninformation och får en prompt som ser ut som följande.

0>

När du står där skriv följande. <enter> betyder att du ska trycka på just enter.

0> dev /cpus ls<enter>

OBS. "/" kommer att ligga på "-" tangenten

Nu bör du ha fått en lista där det bla. står något i stil med följande.
PowerPCG4@0 är vad processorn heter i min PB 500mhz.

002523> /PowerPCG4@0
002524>    /l2-chache
002525>        ......etc

0>

Nu ska vi kliva in i processor delen av det enhetsträd vi är inne och klättrar i. Ersätt processornamnet med vad än den heter i din mac, det borde dock vara samma.

0>dev /cpus/PowerPCG4@0<enter>

Nu ska vi titta på inställningarna för den här enheten. Så mata in:

0>.properties<enter>

Nu kommer det komma en lista med en hel del värden, vad jag är intresserad av är följande.

clock-frequency
bus-frequency

Deras värden är noterad i hexadecimalt format. Skriv ner och posta dom här (konvertering till decimalt innan postning är frivilligt.

Skriv följande för att starta Mac OS.

0>mac-boot<enter>
  • Oregistrerad
  • 2004-08-16 15:05

Just ja, @ ligger på shift - 2 och inte alt - 2

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-16 19:24

Jag får följande värden:

CPU version: 800 10 303
Clock frekvens: 1fca0554 (etta f c a nolla femma femma fyra)
BUS frekvens: 07ef4679 (nolla sjua e f fyra sexa sjua nia)

Force reduced speed: 00 00 00 01

Min clock frekvens: 032d4620 (nolla trea tvåa d fyra sexa tvåa nolla)
Max clock frekvens: 33ad5ec0 (trea trea a d femma e c nolla)

Hoppas du kan göra något med dessa siffror.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-16 20:56
Ursprungligen av basic:

Jag får följande värden:

CPU version: 800 10 303
Clock frekvens: 1fca0554 (etta f c a nolla femma femma fyra)
BUS frekvens: 07ef4679 (nolla sjua e f fyra sexa sjua nia)

Får också samma värden.

Efter reset av PMU får jag

clock-frequence 33a8 48a8 = 866 666 664
bus-frequency 07ef 4679 = 133 121 657

force-reduced-speed 00000001

Har försökt hitta info om force-reduced-speed men har inte lyckats hitta något. Har någon tips om var man kan leta?

Sedan läste jag i Apple Developers Connection att maskinen kan klocka ner sig om temperaturen är för hög? Kan det vara problem med någon sensor, månne? Kan program som "Temperature monitor" störa på något oväntat sätt?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-16 21:06
Ursprungligen av johantj:

Har försökt hitta info om force-reduced-speed men har inte lyckats hitta något. Har någon tips om var man kan leta?

Sedan läste jag i Apple Developers Connection att maskinen kan klocka ner sig om temperaturen är för hög? Kan det vara problem med någon sensor, månne? Kan program som "Temperature monitor" störa på något oväntat sätt?

Hittade något som tycks handla om detta. Läs här.

Ingreppet som beskrivs tycks innefatta att sätta just force-reduced-speed till 0. Frågan är om det är rätt lösning, eller om man saboterar datorns förmåga att varva ner vid för hög temperatur.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-16 21:40

Inget fel på processorhastigheten

Efter en kort diskussion på Apples diskussionsform och ett test med Xbench verkar det som om det är informationen som är fel. Xbench ger ett mätvärde som endast är 0,28 % sämre. (På CPU delen är det t.o.m. bättre resultat...)

Det verkar alltså som att detta är ett icke-problem, och att det är ett sedan länge känt fel.

Här är resultaten från min PB12 867 MHz
Xbench med "rätt" hastighet: 84,61
Xbench med "fel" hastighet: 84,37

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-16 22:19

Jag får skumma värden med testet. Totalt får jag BÄTTRE när den vissar 533MHz än 867MHz

533MHZ:

Tot: 89.62
CPU: 104,12

867MHz:

tot: 57.48
CPU: 57.3

Kan detta stämma, antar att högre värden är BÄTTRE eller????

OBS!! testvärdena från 867MHz var när jag laddade batteriet, det har nog orsakat detta eftersom jag fick andra värden när jag drog ur nätsladen.

867MHz:

Tot: 88.05
CPU: 103.85

  • Oregistrerad
  • 2004-08-16 22:16

1fca0554 är 533MHz.

Det kan vara så att processorn stegar upp under "kraftig last", men att den kan gå lite långsammare än vad man kanske önskar sig under "normal" användning. Därav att många tycker att datorn känns rappare när man bootar den i 867mhz. Kan tänka mig att det är ett sätt att hantera värmeproblemen som lär vara av värre natur i 12" än dom övriga. Eftersom att det verkar vara den modellen som primärt uppvisar det här beteendet. Förmodligen så har man valt att boota den i 533 MHz läge för att kunna öka den, om så behövs, så fort XNU (kärnan) är laddad.

Dock så ska det sägas att sen jag uppgraderade till Panther så stegar inte min processor ner till 400mhz (eller om det var 300mhz) när jag ställer in reducerad processorhastighet.

Man kan testa att skriva

0>" clock-frequency" delete-property<enter>
0>shut-down<enter>

Starta datorn igen, så bör den gå till 867mhz nästa gång man bootar, men förmodligen är det så att OS X sen ställer ner den.

Jag tror att sysctl endast visar dom hw.xxxx argument som XNU laddades med, så det har lite att göra med hur fort den går just för tillfället.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-16 22:20

Det ovan skriver man när man står i processor delen av enhets-trädet, som jag visade ovan.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-16 22:29

Men detta visar att den går på 867MHz fast den visar 553MHz.
Men inställningarna i Strömspararinställningarna är ju buggiga ändå.

Gud detta blir man riktigt snurrig på ju

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-17 09:10
Ursprungligen av basic:

Men detta visar att den går på 867MHz fast den visar 553MHz.
Men inställningarna i Strömspararinställningarna är ju buggiga ändå.

Gud detta blir man riktigt snurrig på ju

Gammal bugg:

Se: http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.68990aa4

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-16 22:33
Ursprungligen av emilsson:

Det ovan skriver man när man står i processor delen av enhets-trädet, som jag visade ovan.

Ska man skriva in allt i ditt första inlägg för att sen fortsätta med ditt andra inlägg eller?
Kan du berätta hur man får bindestreck med kanske

  • Oregistrerad
  • 2004-08-16 22:38

bindestreck ligger på +.

du behöver igentligen bara skriva

0>dev /cpus/@0<enter>

0>" clock-frequency" delete-property<enter>

0>shut-down

Notera mellanslaget mellan " och clock-fre....

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-16 23:18
Ursprungligen av emilsson:

bindestreck ligger på +.

du behöver igentligen bara skriva

0>dev /cpus/@0<enter>

0>" clock-frequency" delete-property<enter>

0>shut-down

Notera mellanslaget mellan " och clock-fre....

Min startar fortfarande i 533MHz, men det intressanta nu är ju varför det testet vi i denna tråden använt
visar SAMMA resultat oavsett om det står att CPU´n går på 533 eller 867

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-16 23:56

Undrar om du emilsson har n ån nytta av våra siffror?
Samt om du vet hur man får fram ett frågetecken när man är ute i firmware eller vad du nu sa att det hette

  • Oregistrerad
  • 2004-08-17 07:43

Ja, på sätt och vis har jag fått nytta av dom. Det visar sig att det är ett icke problem för alla som kör OS X, för dom som kör linux är det värre... verkar det som. Linux verkar vara ovilligt att stega upp processorn.

Så om det står 533mhz så är det ändå helt lungt, ni nyttjat fullfart när det behövs.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-17 07:47

[QUOTE="emilsson"]Ja, på sätt och vis har jag fått nytta av dom. Det visar sig att det är ett icke problem för alla som kör OS X, för dom som kör linux är det värre... verkar det som. Linux verkar vara ovilligt att stega upp processorn.

Så om det står 533mhz så är det ändå helt lungt, ni nyttjat fullfart när det behövs.[/QUOTE

ok, men kan man inte stressa processorn och samtidigt skriva "sysctl hw.cpufrequency" och då se att den ökat??

Kunde du hur man får ett frågetecken i openfirmware? (om det nu hette så)

  • Oregistrerad
  • 2004-08-17 08:05

shift och "-"

1
Bevaka tråden