Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst nätverk

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har äntligen gjort slag i saken och införskaffat en router (D-Link 24+) och ett Airport extreme-kort för att koppla ihop min iMac och min iBook. Har lyckats installera kortet i iBooken och få igång routern men sedan har jag stött på patrull. Det går inte att komma ut på internet med iBooken! Vad jag har prövat är att klicka på Airportsymbolen i verktygsraden och sedan Öppna internetanslutning, Slå på Airport. Då är jag varje gång tvungen att skapa nätverk för det finns inget att välja. Sedan verkar det som signaler går fram och det står status dator till dator. Det går emellertid inte att komma ut på internet. Står bara att servern inte kunde hittas. När jag går in i Systeminställningar, Nätverk och kollar nätverksstatus Airport kan jag se under TCP/IP-fliken att IP-adressen börjar på 169. Det har jag ibland fått på den stationära också, då måste man stänga av datorn och modemet och starta om igen för att få en IP-adress som funkar. Har gjort detta (stängde av både datorer, modem och router) en gång men det blev likadant.

Under Systeminställningar, Fildelning, Internet verkar det som man ska ställa in för internetdelning. Är detta något jag måste göra för att få det att funka? Måste jag göra detta på båda datorer eller endast iBooken där Airport-kortet sitter?

Dela anslutning via: Ethernet, Airport?
Till datorer som använder portar: Ethernet, Airport?

Skulle förstås också vilja kunna dela dokument och annat mellan datorerna, hur ställer man in det? Under Fildelning, Tjänster??

En annan liten komplikation är att MacICQ som jag var så nöjd med (man slipper skriva in Telias krångliga lösen varje gång man ska in på internet, blir automatiskt inloggad) inte verkar funka nu, kanske man ska ändra någon inställning för det?

(Ursäkta om det blir lite idiotfrågor men jag är helt novis på detta med nätverk)

MVH/Caroline

  • Oregistrerad
  • 2004-08-15 08:44

Du skrev inget om din iMac, men jag antar att allt fungerar som det ska där. Stämmer det?

För attt ansluta din iBook till D-Linken (som i sin tur är ansluten till både Internet och din iMac) klickar du på AirPortsymbilen i menyraden. Där ska du välja ett befintligt nätverk. D-Link kallar sina nätverk "default" som standard. Fabriksinställningen kräver inte något lösenord, så du borde direkt bli ansluten. Förutsatt att du har DHCP inställt i nätverksinställningarna för AirPort, kommer du få ett IP-nummer som börjar med 192.168... Då fungerar allt som det ska.

Om det inte finns några tillgängliga nätverk i AirPortmenyn behöver du logga in på din router via trådat nätverk (förslagsvis din iMac som redan är ansluten) för att kolla/justera inställningarna för trådlöst nätverk. Öppna en webbrowser och surfa till adressen http://192.168.0.1 (tror jag). Loggga in (D-Link brukar ha admin/[tomt] som standard tror jag). Kolla att trådlöst nätverk är aktivt med synligt namn (SSID).

Du ska INTE skapa ett trådlöst nätverk från din iBook. Du ska INTE dela ut Internet på någon dator.

Lycka till!

Trådlöst nätverk

Ja, på iMacen fungerar allt som det ska. MacICQ verkar t o m funka nu, ändrade login server till 10.0.6/sd/init, vet inte om det var det som gjorde susen.

Får inte upp något befintligt nätverk när jag klickar på Airport i iBooken.

Har loggat in på D-Link för att kolla att trådlöst nätverk är aktivt men vet inte riktigt var jag ska leta. Är inte så hemma på teknikengelska och som sagt totalnovis vad gäller nätverk.. Hittade under Status-fliken, Device Info:

WIRELESS
Mac-Adress: 00-0f-3d-0e-4e-25
SSID: default
Channel: 6
WEP: Disabled

Är jag på rätt ställe? Kan du tyda det?

hmm

Ursprungligen av Macarron:

Ja, på iMacen fungerar allt som det ska. MacICQ verkar t o m funka nu, ändrade login server till 10.0.6/sd/init, vet inte om det var det som gjorde susen.

Får inte upp något befintligt nätverk när jag klickar på Airport i iBooken.

Har loggat in på D-Link för att kolla att trådlöst nätverk är aktivt men vet inte riktigt var jag ska leta. Är inte så hemma på teknikengelska och som sagt totalnovis vad gäller nätverk.. Hittade under Status-fliken, Device Info:

WIRELESS
Mac-Adress: 00-0f-3d-0e-4e-25
SSID: default
Channel: 6
WEP: Disabled

Är jag på rätt ställe? Kan du tyda det?

Du är på rätt ställe, men min 3comlåda och mitt kort vill använda port 11 som standard, det kan vara det. Sen borde din låda stå inställd på att den ska antingen agera dhcp-server eller att den ska få ett ip automatiskt tilldelat dig.

/Johan

Trådlöst nätverk

Du får ursäkta men jag blev inte så mycket klokare (för avancerat för mig, är som sagt helnovis på nätverk) Vad ska jag ändra och var? Tänk på att jag är nybörjare. Du får gärna gå in på http://192.168.0.1 (logga in med admin, OK) och se var och vad jag ska ändra. Ska jag inte ställa in något mer i datorerna?

Ursprungligen av Macarron:

Du får gärna gå in på http://192.168.0.1 (logga in med admin, OK) och se var och vad jag ska ändra. Ska jag inte ställa in något mer i datorerna?

För att kunna ansluta till din router på det sättet måste man antingen ansluta till den fysiskt med närverkssladd eller vara inom räckvidd för airporttäckningen. Det är inget ip som är unikt för din router utan de flesta routers använder det ipt.

Trådlöst nätverk

Routern är ansluten till ethernetmodem och iMac. I iBooken har jag ett Airport Extreme-kort. Det är bara iBooken som jag vill ska vara trådlös.

Om jag vill ändra namn från default (som ligger på channel 6), måste jag även ändra kanal eller kan jag bara döpa om under SSID och behålla kanal 6??

Trådlöst nätverk

Har nu äntligen fått igång mitt trådlösa nätverk mellan iMac och iBook med Airport extreme-kort (nätverk: default, kanal: 6). Tyvärr kan jag bara sitta och surfa på iBooken i vardagsrummet där iMacen står. Går jag till närliggande rum fungerar det inte och det står: Inget nätverk valt. Går jag tillbaka in i vardagsrummet slår det om och står nätverk: default och surfningen fungerar igen.

Ska det verkligen vara så dålig räckvidd?? Kan man göra något åt det? Skaffade ju nätverk för att sonen skulle kunna ha iBooken i sitt rum och surfa så jag fick ha iMacen ifred om kvällarna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-16 01:09
Ursprungligen av Macarron:

Har nu äntligen fått igång mitt trådlösa nätverk mellan iMac och iBook med Airport extreme-kort (nätverk: default, kanal: 6). Tyvärr kan jag bara sitta och surfa på iBooken i vardagsrummet där iMacen står. Går jag till närliggande rum fungerar det inte och det står: Inget nätverk valt. Går jag tillbaka in i vardagsrummet slår det om och står nätverk: default och surfningen fungerar igen.

Ska det verkligen vara så dålig räckvidd?? Kan man göra något åt det? Skaffade ju nätverk för att sonen skulle kunna ha iBooken i sitt rum och surfa så jag fick ha iMacen ifred om kvällarna.

Det skall inte vara så dålig räckvidd, jag provade min flickväns Airport Expess + Ibook med Airport Extreme igår genom att vara en bra bit utanför lägenheten på gården tre våningar under, gissningsvis 20-30m genom glasrutor/vägg till utsidan

  • Oregistrerad
  • 2004-08-16 07:45
Ursprungligen av Macarron:

Har nu äntligen fått igång mitt trådlösa nätverk mellan iMac och iBook med Airport extreme-kort (nätverk: default, kanal: 6). Tyvärr kan jag bara sitta och surfa på iBooken i vardagsrummet där iMacen står. Går jag till närliggande rum fungerar det inte och det står: Inget nätverk valt. Går jag tillbaka in i vardagsrummet slår det om och står nätverk: default och surfningen fungerar igen.

Ska det verkligen vara så dålig räckvidd?? Kan man göra något åt det? Skaffade ju nätverk för att sonen skulle kunna ha iBooken i sitt rum och surfa så jag fick ha iMacen ifred om kvällarna.

Vad gjorde du för attt få igång det? Har du kollat att antennkabeln sitter fast ordentligt i Airportkortet. Det borde ju rimligtvis påverka räckvidden.

När du nu fått det att fungera vore det en bra idé att hitta på ett annat SSID och aktivera WEP-kryptering så att ingen annan missbrukar ditt nätverk.

Trådlöst nätverk

Ärligt talat vet jag inte. Kan möjligtvis vara att jag nu prövade i vardagsrummet där nätverket ju fungerade istället för i köket där nätverket hela tiden kopplas bort.

Jag vill gärna hitta på ett annat SSID. Måste jag göra detta både på iMacen och iBooken eller räcker det med iBooken? Måste man även ändra kanal då man ändrar SSID? Har nu kanal 6.

Berätta mer om WEP-kryptering. Hur skyddar det mig? Hur aktiverar jag det? Har två datorer och vi är tre användare i mitt lilla nätverk.

Ska för säkerhets skull kolla att antennkabeln sitter som den ska. Tyckte nog att jag fick dit den ordentligt men man vet ju aldrig.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-16 00:05

Du kan kalla ditt nätverk (SSID) vad du vill, men du behöver inte ändra det för att få det att fungera. Vilken kanal du väljer spelar nog heller ingen roll eftersom din iBook anpassar sig efter routerns inställning.

Jag kan tänka mig att problemet ligger i att nätverket är osynligt eller att du inte kopplat in Airport Extremekortet korrekt. För att testa kan du välja att ansluta till ett "Annat..." nätverk. Skriv in"default" utan lösenord (förutsatt att du inte ändrat uppgifterna i routern). Om inte det hjälper skulle jag kolla antennanslutningen under tangentbordet på din iBook.

Om du vill kan jag gå in på din router utifrån och kolla att allt stämmer där. Skicka i så fall ett meddelande till mig.

Vilken D-Link router har du? Kan du posta modellbeteckningen? Det bör vara antingen "DI-" följt av ett tresiffrigt heltal och eventuellt ett plustecken eller "DWL-" följt av ett antal bokstäver och siffror eller något liknande. T.ex. har min router beteckningen DI-604+ och min trådlösa accesspunkt beteckningen DWL-2000AP.

Trådlöst nätverk

Jag har DI-624+

  • Oregistrerad
  • 2004-08-16 09:38

Du ändrar SSID i routern. SSID är namnet på det trådlösa nätverk som routern tillhandahåller. Undvik konstiga tecken som ÅÄÖ etc. Du behöver inte ändra kanal i samband med att du hittar på ett nytt SSID. Eftersom kanal 6 verkar vara standard skulle jag dock plocka en annan kanal för att minska risken att störas av ett annat nätverk i närheten (som kanske inte bytt kanal).

WEP-kryptering gäller bara det trådlösa nätverket. Dvs kommunikationen mellan din router och din iBook. Den hindrar andra personer inom nätverkets trådlösa räckvidd att ansluta till nätverket och därmed använda sig av din bredbandsanslutning.

Inställningarna för WEP gör du i routern. Aktivera WEP och ange en nyckel (ett lösenord). Du kan t.ex. välja 128 bit ASCII och ange en nyckel med exakt 13 tecken eller 40 bit ASCII med en nyckel på exakt 5 tecken. När du ansluter till nätverket från din iBook kommer du få välja samma sak (40/128 bit ASCII t.ex.) och skriva in nyckeln. Välj att spara detta i din nyckelring så behöver du inte skriva in det igen.

Trådlöst nätverk

Du ändrar SSID i routern.
- Spelar det någon roll om jag gör det på iMacen eller iBooken? Om jag gör det på den ena ställs det automatiskt in på den andra också?

Inställningarna för WEP gör du i routern. Aktivera WEP och ange en nyckel (ett lösenord). Du kan t.ex. välja 128 bit ASCII och ange en nyckel med exakt 13 tecken eller 40 bit ASCII med en nyckel på exakt 5 tecken.
- Ger 128 bit mig ett bättre skydd än 40 bit? Vad står de olika bit-antalen för?

När du ansluter till nätverket från din iBook kommer du få välja samma sak (40/128 bit ASCII t.ex.) och skriva in nyckeln. Välj att spara detta i din nyckelring så behöver du inte skriva in det igen.
- Kommer det att frågas om jag vill spara i min nyckelring? Om inte, hur gör man enklast?

- Hur för jag enklast över filer mellan datorerna i nätverket?

- Måste jag stänga Airport när jag stänger ner datorn. Vill förstås ha enklast möjliga förfarande. Som det är nu måste jag gå in i internetanslutning och där Öppna Airport och välja nätverk. Finns det någon enklare sätt?

- Det är också så att vi är tre användare. Måste man göra om samma procedur varje gång det kommer en ny användare eller kan man "hänga kvar"?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-08-16 16:23

Säkerhetsvinsten med 128 bitar är inte så stor eftersom säkerhetshålen i WEP sitter i andra okrypterade delar av paketet. Däremot så tar det upp mer bandbredd.

Säkerhetsvinsten med 128 bitar är inte så stor eftersom säkerhetshålen i WEP sitter i andra okrypterade delar av paketet. Däremot så tar det upp mer bandbredd.
- Och det gör väl att internet går saktare??

  • Oregistrerad
  • 2004-08-16 16:43
Ursprungligen av Macarron:

Du ändrar SSID i routern.
- Spelar det någon roll om jag gör det på iMacen eller iBooken? Om jag gör det på den ena ställs det automatiskt in på den andra också?

Det spelar ingen roll vilken dator du använder för att ändra inställningarna i routern.

Ursprungligen av Macarron:

Inställningarna för WEP gör du i routern. Aktivera WEP och ange en nyckel (ett lösenord). Du kan t.ex. välja 128 bit ASCII och ange en nyckel med exakt 13 tecken eller 40 bit ASCII med en nyckel på exakt 5 tecken.
- Ger 128 bit mig ett bättre skydd än 40 bit? Vad står de olika bit-antalen för?

I teorin, ja. I praktiken, kanske inte. Denna kryptering stoppar de flesta (oavsett 40 eller 128), men om någon som kan sånt verkligen vill hacka ditt nät kommer han in ändå.

Ursprungligen av Macarron:

När du ansluter till nätverket från din iBook kommer du få välja samma sak (40/128 bit ASCII t.ex.) och skriva in nyckeln. Välj att spara detta i din nyckelring så behöver du inte skriva in det igen.
- Kommer det att frågas om jag vill spara i min nyckelring? Om inte, hur gör man enklast?

Markera kryssrutan under fältet där du skriver in nyckeln.

Ursprungligen av Macarron:

- Hur för jag enklast över filer mellan datorerna i nätverket?

Starta fildelning på datorerna och anslut från den ena till den andra. Om du har iChat med olika konton på båda datorerna kan du snabbt föra över filer den vägen också.

Ursprungligen av Macarron:

- Måste jag stänga Airport när jag stänger ner datorn. Vill förstås ha enklast möjliga förfarande. Som det är nu måste jag gå in i internetanslutning och där Öppna Airport och välja nätverk. Finns det någon enklare sätt?

Stäng locket på din iBook. När du lyfter locket ansluts du igen.

Ursprungligen av Macarron:

- Det är också så att vi är tre användare. Måste man göra om samma procedur varje gång det kommer en ny användare eller kan man "hänga kvar"?

Nätverksinställningarna ligger kvar oavsett vem som loggar in på datorn.

Trådlöst nätverk

Ursprungligen av Mattias Malm:

Starta fildelning på datorerna och anslut från den ena till den andra. Om du har iChat med olika konton på båda datorerna kan du snabbt föra över filer den vägen också.

Är det Fildelning, Tjänster man väljer om man t ex ska föra över ett word-dokument? Vad väljer man om man ska föra över musik? Är det något man gör varje gång eller är det en engångsgrej för att sedan kunna föra över när man vill? Var hamnar filerna? Kanske får återkomma när jag kommer så långt...

Nu fungerar i alla fall nätverket som det ska. Sitter just nu i köket och har prövat även i andra rum, funkar utmärkt. Det var den lilla sladden vid Airport Extreme-kortet som skulle tryckas in en aning till (och jag hade verkligen tryckt in så hårt jag kunde..)

Tack så hemskt mycket för all hjälp (och tålamod,,,)

iMac 800 Mhz & Airport Extreme?

Funkar Airport Extreme-kortet med denna äldre variant av iMac?
Behöver få tag på ett fungerande kort så att jag kan utnyttja min
nyinköpta Airport Express…

1
Bevaka tråden