Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny sajt för stadssurfare

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Om du gillar att knalla runt på stan med din PowerBook/iBook och sitta i parken och surfa så kanske du ska kika på http://hotspotsthlm.se där det nu byggs upp en samling med öppna hotspots, kommersiella och gratis, för hela Stockholmsområdet.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-15 11:03

K U L T !

1000 poäng till Joacim!

  • Oregistrerad
  • 2004-08-15 12:05

Bra initiativ. Finns det något liknande för övriga landet?

  • Medlem
  • Mörbylånga
  • 2006-01-27 07:18
Ursprungligen av Gislaved.net:

Bra initiativ. Finns det något liknande för övriga landet?

Ja då, http://www.netfree.se.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-15 13:35

Titta vad Google hittade, nån som testat? http://tinyurl.com/6yxxy

Senast redigerat 2004-08-15 13:53
Ursprungligen av Terhi:

Titta vad Google hittade, nån som testat? http://tinyurl.com/6yxxy

Japp, jag har en. Den fungerar ganska bra, men eftersom en så liten del av de nätverk jag hittar är öppna så blir det mest en nördgadget. Det är ganska roligt att ha den hängande vid nycklarna och scanna av lite då och då. Man hittar fler nätverk än man skulle kunna tro.

Dock så hittar den ibland nätverk som inte Airport hittar och vice versa. Inte en enda gång har det hänt att jag har scannat med Wifi seeker, hittat ett nätverk, slagit upp datorn och surfat. De flesta nätverk kräver ju inloggning. Det vore roligt om fler caféer såg sin chans att sälja dyra muffins till wifi-törstande nördar och därför lämnade sina nätverk öppna.

Ett problem med att lämna nätverket öppet är ju att man inte har någon koll på vad folk gör från ens IP-adress. Om jag hade trådlöst nätverk och bodde så att andra hade intresse av min uppkoppling skulle jag gärna dela med mig. Men det vore obehagligt om någon spred virus, surfade efter barnporr eller mailade bombhot som kan spåras till mitt IP. Vad säger ni om det? Skulle ni dela med er av er bandbredd?

Ursprungligen av leenus:

Ett problem med att lämna nätverket öppet är ju att man inte har någon koll på vad folk gör från ens IP-adress. Om jag hade trådlöst nätverk och bodde så att andra hade intresse av min uppkoppling skulle jag gärna dela med mig. Men det vore obehagligt om någon spred virus, surfade efter barnporr eller mailade bombhot som kan spåras till mitt IP. Vad säger ni om det? Skulle ni dela med er av er bandbredd?

Jag delar ut min bandbredd via en extra accesspunkt men har i brandväggen spärrat en hel del portar och även strypt bandbredden till 128kbit/s. Mest för att jag har grannar vars ungar gärna lånar min snabbare lina för att tanka musik och filmer, och det är inget jag själv sysslar med eller vill att min lina används till.

Jag ska väl också förtydliga att HotSpot Stockholm INTE accepterar hotspots där lösenordet knäckts och sedan lagts in mot ägarens vilja. Endast två typer accepteras: öppna hotspots utan lösenord, eller hotspots som drivs som en kommersiell tjänst, exempelvis Telia HomeRun.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-15 13:39

http://www.defaultcity.net/

Kostar bara 50 kr/mån.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-15 13:49

Mmm, men de svarar inte på mail, så man kan inte beställa... :-/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-15 14:20

Ett tips på gratis WiFi i Stockholm är min polares restaurang Atlas på Birger Jarlsgatan 41,, som nästan ligger grannar med Macoteket Store... Dom har bra mat och gratis WiFi!

ATLAS

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-16 00:16
Ursprungligen av Fredric:

Ett tips på gratis WiFi i Stockholm är min polares restaurang Atlas på Birger Jarlsgatan 41,, som nästan ligger grannar med Macoteket Store... Dom har bra mat och gratis WiFi!

ATLAS

Å fan, är det Atlas det står på skylten? Jag går förbi där nästan varje dag men har aldrig hajat vad det står. Trodde det var något obegripligt på thailändska, mandarin eller satsumas.

Underbart med en sådan här site! Det är precis vad jag har letat efter! Men gratis är alltid godast. Här finns en lista på gratis hot spots:
http://www.susning.nu/Elektrosmog/noder

Fredric: Lustigt. Jag var där i torsdags och min WiFi Seeker hittade mkt riktigt ett trådlöst nät. Kul att det är gratis.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-15 14:46

Det värsta i nutiden är misstron mot människor. Vad säger ni om det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-15 15:19
Ursprungligen av PF:

Det värsta i nutiden är misstron mot människor. Vad säger ni om det?

Det är som med allting annat, en liten klick människor som missbrukar saker, och förstör för alla andra.

Få är väl så ruskiga att det skulle bli rätsliga problem för den som delar ut sin uppkoppling.
Och om det händer så borde det väl iallafall gå att se MAC-adressen på den som utfört hysset?

Ursprungligen av kitesurf:

Få är väl så ruskiga att det skulle bli rätsliga problem för den som delar ut sin uppkoppling.
Och om det händer så borde det väl iallafall gå att se MAC-adressen på den som utfört hysset?

Inte om man inte aktivt avlyssnar nätet och loggar all trafik. MAC-adressen syns inte bortom din bredbandsrotuer. MAC-adresser kan förfalskas. Och MAC-addresser kan inte länkas till personer. Så de är inte till mycket nytta i dessa sammanhang.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-15 15:40

Tycker det är skandal att människor idag ser omöjligheter i stället
för möjligheter. Det är som om att allt med datorer blir helt ointressant
bara för att säkerhetsrisker finns. Kan bero på att tekniken fortfarande
är ung. Jag menar; om någon erbjuder dig att låna en BMW säger du väl
inte "nej tack, jag kan köra ihjäl mig på motorvägen med den"... ? Eller?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-15 16:56
Ursprungligen av PF:

Jag menar; om någon erbjuder dig att låna en BMW säger du väl
inte "nej tack, jag kan köra ihjäl mig på motorvägen med den"... ? Eller?

Nej, men jag hade blivit väldigt misstänksam och undrat varför han vill låna ut den till mig.
Kommer den att explodera eller får jag polisen efter mig.

Men vi alla vet ju att det finns skurkar som söker efter aningslösa offer att utnyttja.
Om det sedan bara finns 1 på 10000 så är det ändå skit när man råkar ut för denne.
Och då låter det istället: Han/hon får skylla sig själv som är så naiv och inte skyddar sig.

Har jag fel?

Rätt riktning ...

Ursprungligen av PF:

Tycker det är skandal att människor idag ser omöjligheter i stället
för möjligheter. Det är som om att allt med datorer blir helt ointressant
bara för att säkerhetsrisker finns. Kan bero på att tekniken fortfarande
är ung. Jag menar; om någon erbjuder dig att låna en BMW säger du väl
inte "nej tack, jag kan köra ihjäl mig på motorvägen med den"... ? Eller?

Vad jag kan se är misstänksamheten inte riktad mot den som lånar ut nätet: i alla fall inte i denna diskussionen. Det är alltså ingen flashback. Frågan/möjligheten som är föremål för övervägande är om Du skall låna ut Din BMW? Du får gärna låna ut den till mig, om den är OK tänker jag behålla den en tid. Vad säger Du?

Det ska tilläggas att det ju finns många stora institutioner som delar ut gratis wifi. T.ex Södertörn/KTH i Haninge och biblioteken i Visby, Linköping och Helsingborg.

Jag tror det ligger något i det Rasmus skriver om betal-hotspots. Betalningssystem är det som kostar.

När en uppkoppling redan finns på plats, vilket det väl gör på t.ex. alla bibliotek, så behövs väl bara lite hårdvara för några tusen kronor för att skapa en bra, gratis hotspot. Varför satsar inte Stockholms bibliotek på detta? Gratis Wifi på kulturhuset, stadsbiblioteket, medborgarplatsen mm skulle göra stockholm till en bättre stad och knappast kosta mer än 10 000 kr. Eller misstar jag mig? Behövs det något mer än ett par basstationer för runt tusen spänn styck för att skapa en hotspot?

Ursprungligen av leenus:

Det ska tilläggas att det ju finns många stora institutioner som delar ut gratis wifi. T.ex Södertörn/KTH i Haninge och biblioteken i Visby, Linköping och Helsingborg.

Jag tror det ligger något i det Rasmus skriver om betal-hotspots. Betalningssystem är det som kostar.

När en uppkoppling redan finns på plats, vilket det väl gör på t.ex. alla bibliotek, så behövs väl bara lite hårdvara för några tusen kronor för att skapa en bra, gratis hotspot. Varför satsar inte Stockholms bibliotek på detta? Gratis Wifi på kulturhuset, stadsbiblioteket, medborgarplatsen mm skulle göra stockholm till en bättre stad och knappast kosta mer än 10 000 kr. Eller misstar jag mig? Behövs det något mer än ett par basstationer för runt tusen spänn styck för att skapa en hotspot?

Det som kostar utöver det är ju bandbredden. Tyvärr så brukar isp:er ta rejält mer betalt för att man ska få dela ut anslutningen.

/K

Ursprungligen av Kristofer G:

Det som kostar utöver det är ju bandbredden. Tyvärr så brukar isp:er ta rejält mer betalt för att man ska få dela ut anslutningen.

Good point. Men de låter ju redan allmänheten använda bandbredden med bibliotekets egna datorer. Tänk om de skulle ha nätverkskablar liggande som man kunde koppla in sin PB/iB i, skulle det räknas som att "dela ut" anslutningen? Eller om man byter kablarna mot Wifi? Gränsen är inte tydlig. Bandbredden skulle ju kunna strypas en del. Det är ju inte meningen att man ska sitta och ladda hem film...

Med närmare eftertanke brukar nog kommuner ha egna internetanslutningar. Så det skulle nog inte vara några problem att göra som du säger.

/K

  • Oregistrerad
  • 2004-08-15 23:56

Hur som helst, allt detta efterspel till Joacims första inlägg bygger på att tekniken är
ny, och osäkerheten stor. Inte den rent tekniska osäkerheten, utan människors misstro.
Som bygger på osäkerhet. Jag känner mig aldrig osäker, har hållt på med datorer sedan
Sinclair Spectrum fanns att köpa i England. Har aldrig råkat ut för vare sig virus eller
något annat. Jo, förresten, en gång lade en supertönt in ett jättevirus på en av de Atari
ST jag sålde på Stor & Liten. Den blev helkonstig och vi fick dra ut strömsladden i fem
minuter. Men det var 1989, så jag räknar det till avdelningen "försumbart"...

För att återgå till ämnet: hotspotsthlm.se är en lysande idé, men jag ställer mig frågande till hur användbart det är med en lista över betalhotspots. Nästan alla hotspots i listan drivs av Defautcity eller Telia Homerun. Har man någon av dessa tjänster så håller man nog koll på täckningen ändå. Att kunna sortera ut gratis hotspots vore däremot användbart.

Joacim: Du kanske skulle kontakta Elektrosmog och lägga in deras noder?

Det vore också grymt att kunna ladda hem en aktuell lista (eller karta?) automatiskt. Om jag sitter på söder och äter falafel när det plötsligt suger i Wifi-tarmen så kan jag ju inte surfa till sthlmhotspot.se för att se var jag kan komma åt nätet. Om jag däremot alltid har den aktuella listan i datorn så vet jag vart jag ska gå.

Ursprungligen av leenus:

För att återgå till ämnet: hotspotsthlm.se är en lysande idé, men jag ställer mig frågande till hur användbart det är med en lista över betalhotspots. Nästan alla hotspots i listan drivs av Defautcity eller Telia Homerun. Har man någon av dessa tjänster så håller man nog koll på täckningen ändå. Att kunna sortera ut gratis hotspots vore däremot användbart.

Joacim: Du kanske skulle kontakta Elektrosmog och lägga in deras noder?

Det vore också grymt att kunna ladda hem en aktuell lista (eller karta?) automatiskt. Om jag sitter på söder och äter falafel när det plötsligt suger i Wifi-tarmen så kan jag ju inte surfa till sthlmhotspot.se för att se var jag kan komma åt nätet. Om jag däremot alltid har den aktuella listan i datorn så vet jag vart jag ska gå.

Varför nästan bara kommersiella? Tja, det är enklast att lägga in dom först då jag inte riktigt har möjlighet att söka igenom hela stan själv.

Electrosmogs lista var ett bra försök men den har inte uppdaterats på ett bra tag nu.

Följande grejjer är på gång:

Kartsökningar hos Eniro. Givetvis beroende av hur pass kompletta uppgifter varje hotspot-bidrag har.

Nerladdning av hela databasen till iPod, PocketPC och Palm.

Möjlighet att ha hela databasen i sin bärbara dator (troligen i en stor html-fil).

  • Oregistrerad
  • 2004-08-16 01:29

OT!

Typiskt rostfri mondokvalitet Den du!

Det låter ju lysande. Försök sätta lite större marginal på sidan bara. Nu flödar den ända ut i kanterna vilket inte känns så bra.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-01-28 22:39

Kan http://www.netfree.se verkligen vara lagligt? Hade min adress legat på den sidan hade jag ju inte blivit speciellt glad direkt...

  • Medlem
  • Mörbylånga
  • 2006-01-29 17:55
Ursprungligen av doGG:

Kan http://www.netfree.se verkligen vara lagligt? Hade min adress legat på den sidan hade jag ju inte blivit speciellt glad direkt...

Jadå. Netfree är lagligt, man får lyssna men inte avlyssna trafik.

Bevaka tråden