Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tiscalis DNS

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har tiscali adsl 0,5 med router, men jag kommer inte ut på nätet eftersom jag inte vet vad det är för DNS server, Hjälp mig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-15 00:38
Ursprungligen av baboonen:

Jag har tiscali adsl 0,5 med router, men jag kommer inte ut på nätet eftersom jag inte vet vad det är för DNS server, Hjälp mig!

Går bra med vilken dns som helst - tex 130.237.72.201. För tiscali ger nslookup följande
ns000.worldonline.se 213.204.128.170
ns010.worldonline.se. 213.204.128.171

Cheers,
Eric

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-08-15 11:40
Ursprungligen av eric:

Går bra med vilken dns som helst - tex 130.237.72.201.

Nej, faktiskt inte. Det finns en vedertagen regel/standard att man frågar respektive ägare (av tex DNS, NTP etc) om man kan få låna deras dator (resurs). Alltså går man inte och snålåker på KTH:s datorresurser.

Citat:

För tiscali ger nslookup följande
ns000.worldonline.se 213.204.128.170
ns010.worldonline.se. 213.204.128.171

Vilket är ett bra mycket bättre förslag. Dessutom är chansen att den innehåller Tiscali-unik information mycket större än någon annan ägares DNS vilket du som användare är mycket intresserad av.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-15 20:24
Ursprungligen av frazze:

Nej, faktiskt inte. Det finns en vedertagen regel/standard att man frågar respektive ägare (av tex DNS, NTP etc) om man kan få låna deras dator (resurs). Alltså går man inte och snålåker på KTH:s datorresurser.

Nu hittar du på frazze! KTH har juste dns och ntp. De driftar även en av rot-servrar (som hela internet använder sig av). Mycket vettigt att använda deras dns/ntp!
Finns inga regler eller standarder att man skall fråga en högskola om man får använda deras dns/ntp.

Om man inte har koll på vilken dns ens isp har så är det ett bra trick att köra nslookup och använda en välkänd dns för att sen göra följande:
nslookup
server 130.237.72.201
set type=soa #soa = soure of authority,
tiscali.se

Detta ger output som jag postade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-16 19:16
Ursprungligen av eric:

Nu hittar du på frazze! KTH har juste dns och ntp. De driftar även en av rot-servrar (som hela internet använder sig av). Mycket vettigt att använda deras dns/ntp!
Finns inga regler eller standarder att man skall fråga en högskola om man får använda deras dns/ntp.

Men även om de har just dns och hostar rotservrar spricker hela delegeringsmodellen för dns om alla skulle gå förbi sina noder i kedjan.

Jag tror att förra postare mer syftade på moral och netikett än juridiska regler.

/Kalle

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-15 21:15
Ursprungligen av baboonen:

Jag har tiscali adsl 0,5 med router, men jag kommer inte ut på nätet eftersom jag inte vet vad det är för DNS server, Hjälp mig!

Vad jag minns efter att satt upp brorsans burk på samma ISP och samma service, så behövdes inget IP alls. Om Tiscali har hunnit koppla upp dig, så liigger redan signalen där och väntar "i" ditt telefonnummer. Allt man behövde var användarnamn och lösenord.

Man använde PPPoE om jag inte inns fel... men inget IP behövdes, alltså.

Ring Tiscali och be dom kolla att du verkligen är ansluten. För brorsans del hade det tagit längre än dom utlovade 2 veckorna, och Tiscali skylde på nån underleverantör.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-08-16 22:51

Exaktemente, som tysken säger... Självklart var det inte juridiskt/straffbart som jag syftade på utan bara allmän netikett. Man kan läsa om den på NTP:s hemsida angående hur man plockar korrekt tid på ett korrekt sätt. Vidare så har ju i regel varje stor operatör en egen DNS- och NTP-server som du plockar data från med bästa kombination av routerhopp, fördröjningar, kvalité etc.

1
Bevaka tråden