Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minne till Ibook (dasslock)

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Tänkte införskaffa en beg. billig Ibook 366MHz, den äldre modellen även kallad för dasslock. Eftersom detta är mitt första steg mot Mac världen skulle det vara kul och få lite information

Jo jag tänkte på minnet, jag skulle vilja köpa en 512MB sticka till den men är det något jag ska tänka på angående valet av minne? Eller är alla minnesmoduler kompatibla? Det jag läst om den är att man kan ha max 578MB internminne (sticka+det som redan finns där 64MB) och att minnet skall vara SO-DIMM PC133MHz. Men det jag inte vet är just ifall alla stickor fungerar eller inte. Eller har ni rekommendationer på bra minnen till Ibooken som är kompatibla med den.

Tacksam för lite hjälp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-23 23:36

Varför köper du en sån? Det är en gammal och ganska dålig dator, och näppeligen representativ för dagens Macar eftersom den knappt kan använda Mac OS X. Du kommer bara att bli besviken över hur vansinnigt segt det går. Dessutom är antagligen batteriet slut. Köp en vit iBook G3 eller G4 istället.

Jo det är sant, den har sina år på nacken men jag tänkte mest att det skulle vara kul och prova på Mac gränsnittet. Ifall den fungerar slött under Mac OS så finns det ju även Linux till den så att på något sätt så skulle den gå och använda

Läste lite till på Apples hemsida angående minnet, och där stod det att det var SO-DIMM PC100 moduler, stämmer detta?

Men tack för svaret Har alltid varit sugen på och skaffa en riktigt grym Ibook, vet inte varför jag inte gjort det egentligen men jag ska i varje fall ta och tänka på saken nu.

Ursprungligen av Sajbermaku:

Jo det är sant, den har sina år på nacken men jag tänkte mest att det skulle vara kul och prova på Mac gränsnittet. Ifall den fungerar slött under Mac OS så finns det ju även Linux till den så att på något sätt så skulle den gå och använda
.

Jag har både iBook 466 Mhz och en PowerBook 1.33Ghz och skillnaden är inte så stor som den borde vara knappt märkbar faktiskt vid normalt bruk (surfning ordbehandling dvduppspelning m.m.) men självklart så är PBn bättre vid riktigt processintensiva uppgifter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-23 23:48

133 MHz SO-DIMM SDRAM funkar. Men gör dig själv en tjänst och köp en modern Mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-23 23:53

iBook modell dasslock klarar max 600 x 800 pixlar, vilket funkar hjälpligt i OS 9 men blir olidligt i OS X på grund av att all grafik är groteskt överdimensionerad i det nya systemet, kanske därför att Steve Jobs är närsynt. (Säger jag som är närsynt som en mullvad.)

Hehe okej Ja de där 4MB videominne är ju inte mycket och hurra för

Vet du förresten någon återförsäljare eller någon sida på nätet där man kan hitta Ibook:ar till bra priser?

Tacksam för svar!

Errol Garner: Hur mycket minne har du i din iBook?

EDIT: Hade just tänkt mig den mest som en surfdator, kanske lyssna på mp3or.. ja lite enklare ordbehandling också.

Ursprungligen av Sajbermaku:

Errol Garner: Hur mycket minne har du i din iBook?

576 MB i iBooken och 768 MB i PowerBooken. iBooken visar mer märkbart nyttan av mer minne än PBn.

Okej, tack för svaret Alltså så är en 512MB sticka bra och införskaffa. Förresten tror du att denna http://www.acp.nu/produktinfo.asp?id=MHT2030AT passar bra som hårddisk, har hört att orig. hårddisken i dessa "dasslock" låter fruktansvärt mycket och 3.6 GB eller vad det nu är i den är ju heller inte mycket och hurra för.

Återigen tackar för alla svar! Uppskattas till 100%!!

Ursprungligen av Sajbermaku:

Okej, tack för svaret Alltså så är en 512MB sticka bra och införskaffa. Förresten tror du att denna http://www.acp.nu/produktinfo.asp?id=MHT2030AT passar bra som hårddisk, har hört att orig. hårddisken i dessa "dasslock" låter fruktansvärt mycket och 3.6 GB eller vad det nu är i den är ju heller inte mycket och hurra för.

Återigen tackar för alla svar! Uppskattas till 100%!!

I min iBook låter inte HDn (10 GB Fujitsu) speciell mycket bara lite mer än i PBn. Rekommenderar nog att du köper en 466 Mhz iBook istället för en 366 Mhz prisskillnaden är nog inte stor. Om du ska byta ut disken så rekommenderar jag minst en 5400 varvare. 4200 varvare är rätt värdelösa och att datortillverkare fortfarande använder dem beror mest på att de kan köpa sådana snorbilligt.

Finns det många olika Mac OS X? läst om Panther, Jaguar och någon kommande Tiger? Kul att äpple har valt kattdjur som OS beteckning

Men om man säger som så att datorn förmodligen kommer och användas som surfdator, kanske lyssna på mp3:or, enklare ordbehandling. Märker jag en större skillnad mellan 366MHz och 466MHz?
Min gamle PII 300MHz (som ligger i källaren just nu) funkade fint till det syftet i xp miljö, borde inte en 366MHz iBook med sin PowerPC processor kunna prestera mer än den?

Och slutligen, Vilket OS funkar bäst utav de ovannämnda? Jag tror jag får med Mac OS X 10.3 vilken är det då?

Ursprungligen av Sajbermaku:

Finns det många olika Mac OS X? läst om Panther, Jaguar och någon kommande Tiger? Kul att äpple har valt kattdjur som OS beteckning

Men om man säger som så att datorn förmodligen kommer och användas som surfdator, kanske lyssna på mp3:or, enklare ordbehandling. Märker jag en större skillnad mellan 366MHz och 466MHz?
Min gamle PII 300MHz (som ligger i källaren just nu) funkade fint till det syftet i xp miljö, borde inte en 366MHz iBook med sin PowerPC processor kunna prestera mer än den?

Och slutligen, Vilket OS funkar bäst utav de ovannämnda? Jag tror jag får med Mac OS X 10.3 vilken är det då?

10.3 Är lika med Panther den senaste och "snabbaste" versionen av OSX.
Nackdelen med 366 Mhz iBook är nog att de inte riktigt klarar att spela upp DVDs och har sämre grafikkort än 466 Mhz varianten.
Till Mp3 avlyssning enklare ordbehandling och surfning duger en 366:a men hittar du en 466a för lite mer så är den helt klart att rekommendera.

Okej Tackar för tipset!
Kikade vidare på den iBooken jag kollat på, den har en extra sticka på 128MB + interna 64MB, vad jag har förstått så räcker väl detta knappt ens för att surfa och så.

Senast redigerat 2004-07-24 01:54
  • Oregistrerad
  • 2004-07-24 17:18

Jag har en 466 iBook, 576MB RAM och Panther. För att vara en 4år gammal laptop är den ruskigt bra tycker jag. Enda egentliga nackdelen är upplösningen på skärmen. Vissa fönster går utanför skärmkanten, så man ser inte hela innehållet, men det händer ganska sällan. Grafikkortet är på 8MB, stöder inte QuarzExtreme-tekniken. Det innebär bl a att man missar en del visuella effekter i Panther.

Min dator använder jag till:
TV och som videoinspelningapparat med EyeTV usb-tvkort.
Videoredigering med iMovie
Trådlös surf och mail
Ordbehandling
Synkronisering med telefonen
DVD tittande med datorn kopplad till TVn
Bildspel med Keynote och iPhoto, fjärrstyrt med Salling Clicker såklart.

Visst går det att rippa DVD också, men det tar ganska lång tid... För övrigt upplever jag datorn som väldigt oöm. Handtag är coolt! Datorn har ingen fläkt = ganska tyst.

Om du ska köpa en beg iBook 466, kolla att firewire- och usb-porten fungerar. De är oumbärliga och kostar massor att reparera ifall de skulle vara trasiga (byte av moderkort ca 5000kr plus moms). Att ha ett fräscht batteri är ju kul också, finns att köpa nytt för ca 1500kr.

Senast redigerat 2004-07-24 17:35

Emil: Vad är det för slags minne du använder i din iBook? Har läst att systembus:en ligger på 66MHz, borde inte SO-DIMM PC66,PC100 och PC133 passa in då både PC100 och PC133 är kompatibla att köras i 66MHz?

Tackar så mycket för all information

EDIT: Vilket OS är det på bilden http://www.rikky.net/comp/ibook.jpg är det 9:an?

Senast redigerat 2004-07-24 19:54
  • Oregistrerad
  • 2004-07-25 08:15
Ursprungligen av Sajbermaku:

Emil: Vad är det för slags minne du använder i din iBook? Har läst att systembus:en ligger på 66MHz, borde inte SO-DIMM PC66,PC100 och PC133 passa in då både PC100 och PC133 är kompatibla att köras i 66MHz?

Tackar så mycket för all information

EDIT: Vilket OS är det på bilden http://www.rikky.net/comp/ibook.jpg är det 9:an?

Har faktiskt inte jättekoll på detta, jag beställde mitt minne från USA, ifrån MemoryX. Där verkar det som om PC133 funkar.

Så det blev en 366a iallafall - gratulerar! Har du firewire?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-07-25 15:20
Ursprungligen av Sajbermaku:

Emil: Vad är det för slags minne du använder i din iBook? Har läst att systembus:en ligger på 66MHz, borde inte SO-DIMM PC66,PC100 och PC133 passa in då både PC100 och PC133 är kompatibla att köras i 66MHz?

Tackar så mycket för all information

EDIT: Vilket OS är det på bilden http://www.rikky.net/comp/ibook.jpg är det 9:an?

Du ska köpa PC100 eller PC133. Jag tipsade t.ex om billiga minnen i en annan tråd här på forumet (billiga minnen till iBook och PB tror jag tråden heter, du hittar den om du letar).

OS på bilden är OS X.

Senast redigerat 2004-07-25 17:44

Okej tack för infot

Emil: Nej tyvärr ingen firewire, har det annars på min stationära dator så det spelar inte någon roll, har funderat på och skaffa en stationär mac snart ändå i och med att palladium introduceras till PC-världen vilket jag tycker är värdelöst.

Vilken 512MB RAM modul passar till en iBook 466?

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-08-15 08:51
Ursprungligen av EricBradley:

Vilken 512MB RAM modul passar till en iBook 466?

Jag beställde från http://www.transintl.com/ men där står bara 512 MB SDRAM DIMM. Fungerar gör det i alla fall.

Förmodar att det säkraste är och köra med SO-DIMM 144-pin PC100 minne.

1
Bevaka tråden