Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan någon hjälpa mig, kan inte byta skrivbordsbakgrund.

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-08-14 12:13

jo, så här är det.
jag har ett litet problem med min gamla ibook. jag har nästan aldrig använt den för jag har kört mest pc innan. i alla fall vill jag bara ändra bakgrundsbilden. men när jag är inte i system och väljer skrivbord/skärmsläckare så blir det konstigt.
den nya dialogen öppnar sig inte. ibland öppnar den sig helt men verkar inte kunna läsa in bilderna i katalogen. ibland öppnar den sig inte alls utan ligger liksom bakom system dialogen som något suddigt. i alla fall så står den och hackar i typ 5 minuter varefter systeminställningar stänger ner sig själv.

vad är detta för skit nu då? är det någon som har några tips?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-08-14 12:17

Är du inloggad som admin?
Har du reparerat skivbehörigheter med Skivverktyg?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-14 12:52

Det låter som om du måste få någon hjälpa dig uppdatera systemet - Panther (MacOS X 10.3) vore lämpligt - och dessutom som om den har väldigt lite RAM-minne. Möjligen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-14 13:16

Testa även att slänga filen com.apple.systempreferences.plist som ligger i Hårddisk/Användare/din_användare/Bibliotek/Preferences.

PF: Jag tror att han har 10.3 redan eftersom panelen heter bara "skrivbord" i 10.2.

Men det är möjligt att du inte har den senaste versionen av 10.3. Gå till Applemenyn -> Programuppdatering och se vad som kommer upp. Om det finns nåt där - kryssa i det och ladda ner (såvida det inte bara är iPod-update eller nåt som du inte behöver om du inte har en iPod).
Den senaste versionen av Panther är 10.3.5. Om du inte har den, så borde den finnas i programuppdatering.
Alla uppdateringar löser buggar, kanske är ditt problem en bugg som har blivit löst nu.
När du har installerat uppdateringar, så bör du reparera skivbehörigheter med programmet Skivverkyg, för att inte andra mystiska saker börjar hända (detta bör man alltid göra efter systemuppdateringar).

  • Medlem
  • 2004-08-14 14:05

Jag hade exakt det problemet när jag hade för många stora bildfiler (stora inscanningar i PSD-format bl.a.) i Bilder-mappen. Förhandsgranskningen i Skrivbord-fliken pallade inte med det tydligen. Symptomen var likadana som de du beskriver. Testa att rensa lite i Bilder-mappen.

Precis som Ola skriver ovan har jag gjort, lagt olika skrivbords-'teman' i egna mappar så att inte hela bilder-mappen full med filer ska slöa ned när jag vill byta.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-14 17:04

borde inte vara min version. har 10.3.4.. 567 i ram har jag också. ska testa det där med att rensa i mappen. den är ju bara på 500mghz så det kan ju vara det.
testar även att slänga plist grejen.
jag rapporterar resultatet. tack allihopa!

  • Oregistrerad
  • 2004-08-14 17:23

jo. en sak till.
var hittar jag bilder mappen. de mappar jag hittat som verkar ha något med bilder att göra är tomma.
det här känns ganska fånigt att fråga efter men jag är ganska borta. jag skyller på min tragiska bakgrund som pc-nerd.
oh, det kanske jag skulle säga också. systemet är ganska nyligen ominstallerat och det finns inte en massa skräp överallt. rent och snyggt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-14 17:47
Ursprungligen av virreslirre:

jo. en sak till.
var hittar jag bilder mappen. de mappar jag hittat som verkar ha något med bilder att göra är tomma.
det här känns ganska fånigt att fråga efter men jag är ganska borta. jag skyller på min tragiska bakgrund som pc-nerd.
oh, det kanske jag skulle säga också. systemet är ganska nyligen ominstallerat och det finns inte en massa skräp överallt. rent och snyggt.

Mappen bilder ligger i din hemmapp.
Din hemmapp kommer du åt genom att välja Hem från Gå-menyn (eller cmd-skift-H) i Finder eller genom att göra ett nytt Finder-fönster från Arkivmenyn (eller cmd-N) eller genom att gå till den manuellt Hårddisk/Användare/din_användare.

500MHz! Det duger gott å väl för att inte bete sig så här, jag kör 400MHz G3. Systet funkar fint om jag inte kör typ väldigt CPU krävande program, då går det bara segt. Är det så att du kanske bara lämnar programmen på kanske, i windows stänger man ju av program med X knappen vid verktygs fältet, i macen får man ta +Q eller avsluta program i -menyn..

Tänk på att alla bilder du lägger i din mapp måste sluta på .jpg eller .pdf och liknade format...
vissa filtillägg går inte i Mac. Enklast är om du har dem i .jpg

  • Oregistrerad
  • 2004-08-14 22:12

alltså.. nu har jag hittat dem. under hd/bibliotek/desktop pictures. ska ta flytta några och se vad som händer. wish me luck.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-14 22:13

aha!!
det verkar som om en av bildfilerna är skadade för när jag gick igenom mappen manuellt så hakade den upp sig på samma sätt, men utanför system dialogen..
nu ska det nog vara fixat. tack grabbar och tjejer.

Ursprungligen av virreslirre:

aha!!
det verkar som om en av bildfilerna är skadade för när jag gick igenom mappen manuellt så hakade den upp sig på samma sätt, men utanför system dialogen..
nu ska det nog vara fixat. tack grabbar och tjejer.

hur gick det då?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-15 12:48

Attans...
det gick inte. det var en massa filer som var korrupta så jag flyttade dem. men det funkar inte ändå. men nu kommer jag i alla fall lite längre. dvs dialogen öppnar sig men den kan inte ladda filerna.
det är ingen som har några andra ideer? känns lite hopplöst måste jag säga..

  • Oregistrerad
  • 2004-08-15 13:22

Hårddisken kan ha fått sig en snyting. Kör DiskWarrior, TechTool Pro eller Skivverktyg från installationsdisken och se om du kan styra upp den.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-15 23:02

ok. langa in installations cd. starta om och håll inne c. skivverktyg?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-16 19:55

gah... hårdisken mår fint..
kan man inte göra som i windows? markera bilden och välhja något alternativ i stil med " använd bild som skrivbord"?
jag kollapsar...

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-08-16 20:28
Ursprungligen av virreslirre:

gah... hårdisken mår fint..
kan man inte göra som i windows? markera bilden och välhja något alternativ i stil med " använd bild som skrivbord"?
jag kollapsar...

Tyvärr inte men man kan högerklicka (eller ctrl-klicka) på skrivbordet och välja "Ändra skrivbordsbakgrund" för att få upp inställningsfönstret. Klen tröst kanske...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-16 22:37

Testa att slänga de korrupta bilderna och lägga till fungerande från en annan dator.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-17 12:23

ja, jag har redan provat det. alla bilderna som jag har nu visas finfint i photoviewer ellr var det nu heter. det blir samma resultat om jag öpnnar dialogen från skrivbordet.
kanske borde installera om hela os...

Problem med EXP-skärningar. HJÄLP!

Har en fruktansvärt irreterande och oförstående problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Från ingenstans, när jag öppnade ett tidigare dokument i Quark 6.1 så syntes inga siffror. De syns i utzoomat läge, men inte i inzoomat. Inte heller på utskrift eller vid pdf. Oftast när jag försöker göra pdf så krashar programmet. Och detta gäller enbart EXP-skärningar. Funkade tidigt imorse men de senaste timmarna är allt kaos. Det enda jag kan erinra det till är att jag uppdaterade till 10.3.5 imorse. Hur som helst, tips någon???

1
Bevaka tråden