Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fakturaprogram?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Undrar om någon därute har någon aning om vad för slags program som finns att hämta hem från nätet när man vill få underlag för att skriva ut fakturor? Är egen företagare och behöver skicka fakturor till mina kunder men har aldrig använt mig utav denna sortens program så jag vet inte vart jag skall kolla. Någon som har ett tips på program?
Jag har Microsoft Office men har raderat Templates som kanske kunde varit till någon slags hjälp..vad vet jag. Fast å andra sidan är mitt Office program på engelska. Behöver något på svenska.
Förresten...finns det möjlighet nu att hooka upp skrivare med det nya OSX?

Gambit :rolleyes:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Förresten...finns det möjlighet nu att hooka upp skrivare med det nya OSX?

Oja, ta en titt på http://www.apple.com/downloads/macosx/drivers/ för alla möjliga drivrutiner.

Inte gratis men...

Filemaker

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2002-05-24 22:45
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Inte gratis men...

...BRA!

FileMaker.

Kan uträtta det mesta, är lätt att lära och utveckla för egna behov. Tror det följer med ett enkelt exempel för just fakturering (?).
Kanonprogram!

Tackarrrrrr!
Gambit

Kanske detta kan vara något.

http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=10915&db=mac

Product Description:
AtWork is a powerful, yet easy to use Cocoa time billing/invoicing application. It is perfect for consultants, graphic artists, web designers, or anyone who is self employed. AtWork takes full advantage of the Dock and toolbars and allows for complete customization. AtWork also offers support for multiple currencies, clients, managing your own companies, and creating detailed invoices just takes one click! If you are self employed then make billing and tracking work for your clients easy.

Det finns flera liknande. Detta blev reultatet av en sökning på ordet "bill" på versiontracker.

http://www.versiontracker.com/mp/new_search.m?productDB=mac&mode=Quick&OS_Filter=MacOSX&search=bill

[ 28 Maj 2002, 20:27: Meddelandet ändrat av: Johan Arvidsson ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Hej!
Undrar om någon därute har någon aning om vad för slags program som finns att hämta hem från nätet när man vill få underlag för att skriva ut fakturor? Är egen företagare och behöver skicka fakturor till mina kunder men har aldrig använt mig utav denna sortens program så jag vet inte vart jag skall kolla. Någon som har ett tips på program?
Jag har Microsoft Office men har raderat Templates som kanske kunde varit till någon slags hjälp..vad vet jag. Fast å andra sidan är mitt Office program på engelska. Behöver något på svenska.
Förresten...finns det möjlighet nu att hooka upp skrivare med det nya OSX?

Gambit :rolleyes:

DET FINNS MASSOR
Ex Stelvio = www.ct.se för OSX
Hansa=hansaworld.com för Classic
www.Hogia.se Classic men kommer till OSX
www.unicell.se Classic men kommer till OSX
www.montania.se för OSX

Vad har du för skrivare?

MVH Peter

Bumpar här lite

Har en kompis, han har enskild firma.
Han har behov av att skicka tämligen enkla fakturor kanske 10 i månaden till sina kunder.

Kraven är att det skall vara enkelt, men ändå inte en mall i office där man manuellt måste
ange fakturanummer varenda gång man skall köra ut några fakturor...
Man skriver en faktura, trycker ut 2 ex - en till kund, en till egna bokföringen.

Det finns inget krav på hel bokföring (lagerhantering/momshantering el dyl) bakom, det har han "en tjej som sköter".

Det är skeptiskt till "faktura på webben" - jag har föreslagit det redan.

Vad tror ni? Filemaker? eller det där FM-förenklingen... mummel... Bento ! så var det...

Tja, det är i så hög grad en smaksak. Själv har jag byggt en egen faktureringslösning i FileMaker, men egentligen anser jag det är fel väg att gå för de flesta.

Om han nu har en tjej som sköter resten av bokföringen kan inte hon sköta även faktureringen, om han bara ger henne underlag? Det har väldigt många fördelar.

Själv kör jag som sagt faktureringen själv, men lämnar fakturakopior till KPMG, som sköter min bokföring i övrigt, men då jag också har bankgiro m kopplingar till min bank, som i sin tur är kopplat till Bokföringsprogram - Bokföring | SpeedLedger så sköter väldigt mycket sig helt "automagiskt"

Det är ingen dålig lösning alls tycker jag

Känner till Speedledger, vi jobbade med den under ekonomikursen i skolan. Funkade görbra.

Nä, Hasse vill skriva ihop fakturorna själv. Hon "tjejen" gissar jag är hans revisor och hon sorterar nog ut allt en gång om året...

Så, någon Filemaker/Bento-historia.

Var kan man hitta Bento-mallar eller vad det kan heta för sånt här?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-01-22 21:08

Annars kan kanske program som Billings vara ett alternativ, men få av dessa är på svenska. iOrdning kan också skicka fakturor, men det är nog för mycket med ett helt bokföringsprogram.

Jag kikade ganska mycket på faktureringsprogram för ett år eller två sedan, men hittade inget vettigt då för min verksamhet, så istället använder jag några egna mallar i Numbers. Men det är långt ifrån idealiskt, särskilt om man vill ha automatisk fakturanumrering.

Tja, om man nu vill ha FileMaker så kan en sökning på Google ge många förslag, men kanske kan han börja titta på det som man får av FileMaker själva

FileMaker

  • Medlem
  • 2011-01-22 21:26

iOrdning grejar väl det där med bravur? De första 10 fakturorna är gratis.
Bokföring på din Mac

Ja, Baron iOrdning är jättefint. Skall köra det själv när jag skall starta firma.

men, polarn har det jobbigt med Dyslexi, behöver ngt som är enkelt, men som gärna hade fått dokumentera de fakturor han gjort i ngt system/databas. hela ekonomisystemet behövs liksom inte, det förvirrar bara.

Det får väl bli mall i Numbers då, och att man håller koll på vad sista utskrivna fakturan hade för nr manuellt.

Ursprungligen av Goflorp:

Ja, Baron iOrdning är jättefint. Skall köra det själv när jag skall starta firma.

men, polarn har det jobbigt med Dyslexi, behöver ngt som är enkelt, men som gärna hade fått dokumentera de fakturor han gjort i ngt system/databas. hela ekonomisystemet behövs liksom inte, det förvirrar bara.

Det får väl bli mall i Numbers då, och att man håller koll på vad sista utskrivna fakturan hade för nr manuellt.

Det är ingen dålig lösning, men får jag föreslå Excel, för att han ska kunna utbyta information med t.ex. ekonomitjejen.

När man gör så kan man om man vill även ha en faktura per fil, och så förbereder man bara ett visst antal numrerade filer. Åtminstone Excel kan utan problem samla ihop uppgifterna i ett nytt dokument som man då använder för översikten. Den strukturen gör det också fenomenalt enkelt att återanvända informationen i t.ex. en databas om man någon gång vill göra det. Likaså blir det möjligt att enkelt spåra t.ex. mailade fakturor osv. eftersom en fil alltid motsvarar (endast) en faktura.

Finns så klart många andra sätt, men ett "lösbladssystem" är alls inte dåligt.

Ursprungligen av Goflorp:

Ja, Baron iOrdning är jättefint. Skall köra det själv när jag skall starta firma.

men, polarn har det jobbigt med Dyslexi, behöver ngt som är enkelt, men som gärna hade fått dokumentera de fakturor han gjort i ngt system/databas. hela ekonomisystemet behövs liksom inte, det förvirrar bara.

Det får väl bli mall i Numbers då, och att man håller koll på vad sista utskrivna fakturan hade för nr manuellt.

Kolla om P1 Faktura som vi har kan vara något för din kompis, enkelt FileMaker-baserat faktureringsprogram på svenska, finns som runtime i gratisversion med upp till 15 registrerade kunder.
P1 Faktura | PositionEtt

Finns säkert fler enkla FileMaker-lösningar på svenska om man söker runt på webben.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-01-23 09:22

Å andra sidan så blir det en del pyssel med ett kalkylbladsbaserat system, med manuell hantering av kundnummer, fakturanummer och adresser.

Jag rotade lite bland mina gamla TM-kopior och kom fram till vilka faktureringsprogram jag hade tittat på. Det var Billable (numera ProfitTrain), Billings, iBiz, Invoice (numera Totals), Invoices, iOrdning och On The Job (flera av dem har även tids- och utgiftsrapporteringssystem, som Billings). Förutom iOrdning så var inget av dem på svenska. Och Bento finns inte heller på svenska.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-01-25 14:28

Jag kör det i min lilla fotofirma. Det är ju mer än ett fakturaprogram som trådskaparen frågar efter. Här får du automatisk bokföring på köpet vilket passar mig då jag inte kan så mycket om ekonomi och inte har råd att låta en redovisningsbyrå göra det åt mig. Det fungerar mycket bra, är snabbt och du får bra och snabb telefonsupport.

1
Bevaka tråden