Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att ge länk eller inte...

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Postade i diskussionen Mecenat en länk som tar dig direkt till Apple Store för CSN och Mecenatkort, då dottiyoo efterfrågade prisuppgifter därifrån. Apple har valt att inte implementera någon form av kontroll huruvida de som beställer verkligen har kortet.

Fick ett PM från Mats Börjesson:
"Ta bort länken till mecenat store.
Om du lägger ut länken på internet så kan vem som hellst gå in och beställa, och då kanske apple tar bort sidan.
Du menade säkert väl, men men."

Jag håller inte med honom, men har plockat bort länken. Kan någon moderator uttala sig i frågan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-14 16:29

Måste man inte identifiera sig med personligt mecenatkort vid köp!?

Ursprungligen av Earth:

Måste man inte identifiera sig med personligt mecenatkort vid köp!?

Inte om man har direkt länken som Hagelin la ut... Du kan vara en pensionär på 150 år och ändå beställa ifrån mecenat store.

Förstår inte varför du tycker det är konstigt?
När du lägger ut länken så kan vem som hellst utan att behöva vara student gå in och köpa saker med 10% rabatt. Tror du verkligen att det är okej på fullaste allvar? Alla kommer att handla från mecenat store och apple kommer förlora 10% på alla ordrar!!!
Skickade ett mail till Jonas Levin som jobbar på Mecenat och är medlem på 99mac han kommer säkert ge dig många många fler argument om du fortfarande verkligen inte förstår varför du inte skall lägga ut länken.
SUCK...

Enligt vad jag har förstått (vilket kan vara totalt felaktigt) så identifierar du dig på CSN-kortets eller Mecenats hemsida och kan då därifrån ta dig till Apple Mecenat Store. Den länken jag publicerade tar dig direkt till Apple Mecenat.

edit: Ett tillägg om var länken kommer ifrån. Jag ville ha ett bokmärke direkt till Apple Mecenat, och kopierade således adressen från ett av Mecenats mailutskick. Så svårt var det.

Ursprungligen av Hagelin:

Enligt vad jag har förstått (vilket kan vara totalt felaktigt) så identifierar du dig på CSN-kortets eller Mecenats hemsida och kan då därifrån ta dig till Apple Mecenat Store. Den länken jag publicerade tar dig direkt till Apple Mecenat.

Precis, du lägger ut länken som gör att man inte behöver identifiera sig!!!
Apple kanske inte har något extra säkerhet för dom kanske tänker, att om dom får reda på att länken ligger ute så tar dom bort allt och då kan inte dom skyllas för att 10% rabatten försvinner!!!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-08-14 16:49

Men herregud. Om Apple vill att man ska vara ordentligt identifierad och autenticerad så får de väl implementera ett smart sätt att kolla det då, istället för att hoppas att ingen hittar sidan? Det är inte upp till alla-på-internet att se till att deras site är säker.

Ursprungligen av tjogin:

Men herregud. Om Apple vill att man ska vara ordentligt identifierad och autenticerad så får de väl implementera ett smart sätt att kolla det då, istället för att hoppas att ingen hittar sidan? Det är inte upp till alla-på-internet att se till att deras site är säker.

Jag tycker och tror att det Hagelin har gjort är garanterat fel och säkert olagligt, men jag säger inte mer i denna tråden och väntar på Jonas svar.

Edit: Att kalla det olagligt var kanske att ta i stridens hetta, men jag blev bara så arg när Hagelin la ut adressen så att alla kunda komma åt den. Sidan är till för Sveriges studenter som har mecenat kortet och inte för alla andra.
Jag erkänner mitt misstag och ber om ursäkt och hoppas allt är lungt, och sorry för mina bryska meningar ibland.

Senast redigerat 2004-08-14 17:21
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Jag tycker och tror att det Hagelin har gjort är garanterat fel och säkert olagligt,

Om du kan tänka dig att avstå från en karriär inom politiken där det finns minsta lilla risk att du får inflytande över vår lagstiftning är jag för evigt tacksam.

Ursprungligen av Mats Börjesson:

men jag säger inte mer i denna tråden och väntar på Jonas svar.

Även detta är jag ytterst tacksam för.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-08-14 17:05
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Jag tycker och tror att det Hagelin har gjort är garanterat fel och säkert olagligt, men jag säger inte mer i denna tråden och väntar på Jonas svar.

Olagligt att länka till en publikt tillgänglig sida på internet? Hahaha.

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Jag tycker och tror att det Hagelin har gjort är garanterat fel och säkert olagligt, men jag säger inte mer i denna tråden och väntar på Jonas svar.

Du kan väl inte mena allvar??

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-15 14:14
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Sidan är till för Sveriges studenter som har mecenat kortet och inte för alla andra.

På vilket sätt förlorar du något på att andra nyttjar samma rabatt som du? Värnar du om att Apple skall få 2-4% mer vinstmarginal än om någon klickar sig in via educational store? Se det som att fler användare kanske börjar använda Mac och därmed kan sänka även Ditt pris i framtiden.

Att regga sig på en kurs och bli skaffa mecenatkortet är ju ett alternativ, dock innebär det är lite jobb men går utmärkt även om man är 150 år och pensionär.

Ursprungligen av d99gnu:

På vilket sätt förlorar du något på att andra nyttjar samma rabatt som du? Värnar du om att Apple skall få 2-4% mer vinstmarginal än om någon klickar sig in via educational store? Se det som att fler användare kanske börjar använda Mac och därmed kan sänka även Ditt pris i framtiden.

Att regga sig på en kurs och bli skaffa mecenatkortet är ju ett alternativ, dock innebär det är lite jobb men går utmärkt även om man är 150 år och pensionär.

Mecenat apple store är till för oss fattiga studenter, och apple tycker nog också det. Kanske dom tar bort den om dom får reda på att det utnyttjas utav icke mecenat kunder?
4% vinstmarginal är mycket och på programvara får man upp till 50% och det tycker jag är ganska stor marginal.
Allt verkar ju lösa sig med apples nya kolla utav kunder som skall införas, men att folk reggar sig på en kurs går ju inte att undvika, men det är väll som tur är inte så många som gör det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-15 16:46
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Mecenat apple store är till för oss fattiga studenter, och apple tycker nog också det. Kanske dom tar bort den om dom får reda på att det utnyttjas utav icke mecenat kunder?
4% vinstmarginal är mycket och på programvara får man upp till 50% och det tycker jag är ganska stor marginal.
Allt verkar ju lösa sig med apples nya kolla utav kunder som skall införas, men att folk reggar sig på en kurs går ju inte att undvika, men det är väll som tur är inte så många som gör det.

Ursprungligen av Jonas Levin:

Men, vi jobbar på en säkerhetshöjning inom kort och det innebär ingen risk att rabatten försvinner pga det nuvarande inloggningsförfarandet.

Rabatten försvinner alltså inte. Jag tycker det vore bättre om alla studenter fick samma pris oavsett Mecenat eller inte (jag har haft Mecenat men har det inte nu).

Jag ser inte något negativt med att privatpersoner nyttjar olika rabatter för att skaffa sig en dator billigare. Företag kan ju inte använda rabatterna i vilket fall (nåja, det är åtminstone dummare och större risk med tanke på revisorer och annat). Det är ju som att bli sur på de som tipsar över att köpa minnet utanför apple-store (Apple förlorar pengar och slutanvändarna sparar).
Men jag ämnar inte debattera detta till dödagar, jag tror jag förstår hur du tänker och jag håller inte med bara.

Suck, har man så dålig säkerhet får man skylla sig själv. Nä, ut med länken - Hagelin har inte gjort något fel.

Angående sidospåret om Apples ointresse av säkerhet så är det ingen nyhet. ThinkSecret har rapporterat om liknande saker.

När man handlar via Apple Store Education godkänner man först bl a följande

"Jag accepterar att Apple kontaktar mig för att kontrollera min status. Jag kommer på begäran att tillhandahålla bevis för denna, och jag accepterar Apples beslut att inte ta emot min beställning om jag inte tillhandahåller bevis som tillfredsställer Apple. Apples beslut kan inte ändras."

Har någon råkat ut för en sådan kontroll? Är det inte tänkbart att de kontrollerar lagda ordrar i Mecenat/CSN Store med Mecenat och CSN? Jag vet inte, men hur som helst känns det som om det är deras problem.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-14 18:04

Håller med helt och fullt, men det är synd om för mkt av detta uppmärksammas så Mecenat-funktionen dras tillbaka (för att korrigeras och sedan läggas upp långt senare). Vi som har Mecenat-rabatten vill ju gärna ha den kvar så att säga...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-08-14 18:16
Ursprungligen av PF:

Håller med helt och fullt, men det är synd om för mkt av detta uppmärksammas så Mecenat-funktionen dras tillbaka (för att korrigeras och sedan läggas upp långt senare). Vi som har Mecenat-rabatten vill ju gärna ha den kvar så att säga...

Förutsatt att Apple Sverige överhuvudtaget hört talas om begreppet "säkerhet" så måste de ju ha förstått att länken skulle komma ut.

Om vi fortsätter att förutsätta att Apple Sverige har åtminstonde en elementär uppfattning om vad för slags säkerhetsåtgärder det är möjligt att utföra så ska det inte vara nödvändigt att ta bort rabatten.

Då jag upptäckt att länken redan finns publicerad här på 99mac i en annan diskussion (utan protester, eller kommentarer från Jonas Levin som var aktiv i diskussionen) lägger jag in den igen.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-14 19:29

Det har de nog dessvärre inte. Företaget Apple Sverige verkar hur klantigt skött som helst, och det är ingen sporadisk slutsats, den har växt fram under en lång tid. Klart oproffesionella. Jag har t om varit på intervju där för ett par år sedan, fick samma känsla redan då; att de liksom inte - alls - har koll. Lite kunskaps- och viljelösa marionetter över dem.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-14 21:23

Lägg ut länken bara...så slipper vi snart alla studentrabatter och samtliga inblandade får köpa till normalpris. Vi får dessutom färre snåla kunder att ta hand om och koncentrera oss på de som har fett med stålar.

För övrigt är det inga problem att beställa på Education Store hos Apple, trots att man inte är student. Jag vet att det har gjorts i försökssyfte och varorna returnerades av moraliska skäl.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-08-14 22:07

Eh, länkarna till Education Store är ju synnerligen synliga på Apples sidor, det är ju inte direkt några "hemliga" länkar man får tillgång till som universitetsanställd...
Om sen inte Apple väljer att kontrollera om man är berättigad är väl inte någon annan än Apples problem eller? Hade de sett det som ett problem hade de väl fixat det?
Sidorna är precis lika synliga i amerikanska Apple Store.

Ursprungligen av bollman:

Eh, länkarna till Education Store är ju synnerligen synliga på Apples sidor, det är ju inte direkt några "hemliga" länkar man får tillgång till som universitetsanställd...
Om sen inte Apple väljer att kontrollera om man är berättigad är väl inte någon annan än Apples problem eller? Hade de sett det som ett problem hade de väl fixat det?
Sidorna är precis lika synliga i amerikanska Apple Store.

Det är inte Education Store som är under diskussion, utan Mecenat/CSN Store. Någon länk till den finns inte på Apples hemsida, den nämns bara på http://www.apple.com/se/education/schools/products/ och då länkas det till Mecenats hemsida, där man måste logga in för att komma vidare till Apples Mecenat Store.

Education Store har ett verifikationssystem som bygger på att du anger vilken högskola/universitet du tillhör och lovar att du talar sanning. Är det ingen som råkat ut för att de bett om bevis?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-08-14 23:02

Aldrig någonsin, men sen har ju jag auktoriserad inköpare-status.
Men om man handlar som "vanlig" anställd så klickar man ju bara sig fram till vilken högskola det handlar om, någon kontroll gör ju inte. Var går gränsen? Om man har timanställning, duger det? Vad vet Apple om anställningsformer på ett universitet? Vem skulle orka sitta och kolla sånt på Apple? Det borde ju kosta mer än att bara sälja, eller hur?
Mecenat är väl i stort sett samma sak som edu-store, det är väl samma rabatt ungefär? Som auktoriserad har man ju ytterligare lite bättre priser.

Ursprungligen av bollman:

Aldrig någonsin, men sen har ju jag auktoriserad inköpare-status.
Men om man handlar som "vanlig" anställd så klickar man ju bara sig fram till vilken högskola det handlar om, någon kontroll gör ju inte. Var går gränsen? Om man har timanställning, duger det? Vad vet Apple om anställningsformer på ett universitet? Vem skulle orka sitta och kolla sånt på Apple? Det borde ju kosta mer än att bara sälja, eller hur?
Mecenat är väl i stort sett samma sak som edu-store, det är väl samma rabatt ungefär? Som auktoriserad har man ju ytterligare lite bättre priser.

Mecenat-rabatten är något högre än den vanliga Education-rabatten för studenter, 10% mot ca 6% på hårdvara om jag inte minns fel. Mjukvara upp till 50%? I alla fall en hyfsad skillnad om man lever på studielån...

Andra företag har som policy att en kopia på studentlegitimation skall skickas in för att beställningar med studentpriser skall behandlas. Men Apple får förstås göra precis som de vill.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-14 23:49

Mecenat Apple Store - bara för studenter.

Hej på er,

Det tog mig fyra år för att få Apple att lämna en unik och hög rabatt på hårdvara och mjukvara genom Mecenat Apple Store till Sveriges studenter. Syftet är självklart att alla som är studenter och har ett CSN-kort eller Mecenatkort skall få rabatten och det är synd att det kan missbrukas.

Men, vi jobbar på en säkerhetshöjning inom kort och det innebär ingen risk att rabatten försvinner pga det nuvarande inloggningsförfarandet. Dock så krävs inloggning via CSN-kortet eller Mecenatkortet när säkerhetshöjningen är klar.

Bästa machälsningar

Jonas Levin

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-08-14 23:58

Hade det inte varit enklare att begära att man skickade in en kopia av studentkortet (om man nu får nått sånt ) eller att samköra med erat register?

I vilket fall känns det ju bra att ni får erat specialavtal skyddat via lösenord, såsom Apple gör med Auktoriserade inköpare.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-15 12:11

Studentkortet gäller inte, bara CSN-kortet och Mecenatkortet

Ursprungligen av bollman:

Hade det inte varit enklare att begära att man skickade in en kopia av studentkortet (om man nu får nått sånt ) eller att samköra med erat register?

I vilket fall känns det ju bra att ni får erat specialavtal skyddat via lösenord, såsom Apple gör med Auktoriserade inköpare.

Det sker en kontroll av studentstatus via Mecenatkortet och CSN-kortet. Det gamla blå-gula studentkortet gäller INTE på Mecenat Apple Store.

Jag återkommer efter Apple Expo med mer information. Men, det kommer en säkerhetsuppdatering inom kort.

Mvh Jonas Levin

Så för att sammanfatta: Apple och Mecenat är medvetna om den bristande kontrollen och har planer för att åtgärda det. Publiceringen av länken hotar inte Mecenat Stores existens. Är vi överens om att länken inte är ett hot mot Sveriges studenter eller landets säkerhet och därför kan ligga kvar, Mats?

Vilken diskussion ni har...

Oavsett om länken utgör ett hot eller ej så har den inget här eller någon annanstans att göra. Är man student loggar man in med eget kort, övriga har inget där att göra.

Detta är mitt 100:e inlägg på 99mac

Bevaka tråden