Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CPU hastighet

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-12 20:46

Undrar bara om det är någon som haft problemet att deras PB CPU går på 533MHZ i stället för som i mitt fall 8670hz och LÖST felet ?

Blir tokig på att ha en dator som går på halvfart.

Ursprungligen av basic:

Undrar bara om det är någon som haft problemet att deras PB CPU går på 533MHZ i stället för som i mitt fall 8670hz och LÖST felet ?

Blir tokig på att ha en dator som går på halvfart.

Hittade detta utmärkta tips på 99:an (Tack emilsson och molia!):

För att kolla vilken klockhastighet din processor verkligen använder sig av, skriv följande i terminalen:

sysctl hw.cpufrequency

där ser du hur många Hz processorn arbetar i. I mitt fall så användes endast den reducerade hastigheten 533 MHz, vilken är tänkt för att spara batteri. Tanken är ju god, men när jag kör med strömadaptern vill jag ju ha full speed. Dessvärre finns en bugg i Strömsparinställningarna som gör att man inte kan ändra detta.

För att fixa, gör en reset av PMU (Power Manager Unit) på följande sätt:

PowerBook G4 (12-inch), PowerBook G4 (12-inch DVI), PowerBook G4 (15-inch FW 800), PowerBook G4 (17-inch) and PowerBook G4 (17-inch 1.33GHz)

1. If the computer is on, turn it off.
2. Reset the power manager by simultaneously pressing and then releasing Shift-Control-Option-power on the keyboard. Do not press the fn (Function) key while using this combination of keystrokes.
3. Wait 5 seconds.
4. Press the power button to restart the computer.

(Hämtat från Apple tech docs http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449#faq10).

När du fått igång din dator igen, skriv återigen kommandot i terminalen - och vips så har du en dator som kör med full hastighet.

PS, detta verkar vara ett återkommande problem, så det är nog läge att då och då göra om operationen ifråga. Vet inte om detta även gäller ibook, men det kan definitivt vara värt ett försök.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-12 21:18
Ursprungligen av Thomas Magnusson:

Hittade detta utmärkta tips på 99:an (Tack emilsson och molia!):

För att kolla vilken klockhastighet din processor verkligen använder sig av, skriv följande i terminalen:

sysctl hw.cpufrequency

där ser du hur många Hz processorn arbetar i. I mitt fall så användes endast den reducerade hastigheten 533 MHz, vilken är tänkt för att spara batteri. Tanken är ju god, men när jag kör med strömadaptern vill jag ju ha full speed. Dessvärre finns en bugg i Strömsparinställningarna som gör att man inte kan ändra detta.

För att fixa, gör en reset av PMU (Power Manager Unit) på följande sätt:

PowerBook G4 (12-inch), PowerBook G4 (12-inch DVI), PowerBook G4 (15-inch FW 800), PowerBook G4 (17-inch) and PowerBook G4 (17-inch 1.33GHz)

1. If the computer is on, turn it off.
2. Reset the power manager by simultaneously pressing and then releasing Shift-Control-Option-power on the keyboard. Do not press the fn (Function) key while using this combination of keystrokes.
3. Wait 5 seconds.
4. Press the power button to restart the computer.

(Hämtat från Apple tech docs http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449#faq10).

När du fått igång din dator igen, skriv återigen kommandot i terminalen - och vips så har du en dator som kör med full hastighet.

PS, detta verkar vara ett återkommande problem, så det är nog läge att då och då göra om operationen ifråga. Vet inte om detta även gäller ibook, men det kan definitivt vara värt ett försök.

Ja tack för det, men det verkar som om den återställer sig till 533 efter omstart.
Nu har jag köpt minPB beg. så jag kan ju inte klaga så därmycket men de somhar köpt den ny i butik borde ju reklamera möget !!
Man betalar för en 867MHZ dator men får en som går i 533 !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-12 21:43

I Systeminställningar -> Strömsparare -> Alternetiv, kan du välja processorhastighet. Som standard är den satt på Automatisk vilket gör att den för det mesta går långsammare än vad den ska. Sätt den på Högsta, så borde den gå upp.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-12 21:45
Ursprungligen av Rajje:

I Systeminställningar -> Strömsparare -> Alternetiv, kan du välja processorhastighet. Som standard är den satt på Automatisk vilket gör att den för det mesta går långsammare än vad den ska. Sätt den på Högsta, så borde den gå upp.

nope, det är det den inte gör tyvärr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-12 21:49
Ursprungligen av basic:

nope, det är det den inte gör tyvärr.

Har du testat att starta om när du ändrat där? När jag ändrar, stänger Systeminställningar och öppnar och tittar igen, så har den återgått til det den var innan. Så jag misstänker att man måste starta om direkt när man har valt för att det ska gälla...

  • Medlem
  • 2004-08-13 23:35
Ursprungligen av Rajje:

Har du testat att starta om när du ändrat där? När jag ändrar, stänger Systeminställningar och öppnar och tittar igen, så har den återgått til det den var innan. Så jag misstänker att man måste starta om direkt när man har valt för att det ska gälla...

Den inställningen påverkar inget. Du kan få inställningen som sådan att fastna genom olika varianter av "pmset"-kommandot i terminalen utan att starta om. Såvitt jag kan se så har den inget med att CPU fastnar i det långsammare läget vid uppstart. Det beror troligen på en bugg i Open Firmware.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-14 00:08

ja det måste vare en bugg för hur jag än gör ändrar den inte sig alls !!
Tycker det är konstigt att det inte redan har fixats, verkar som om Apple är omedvetna om detta problem

Ursprungligen av basic:

ja det måste vare en bugg för hur jag än gör ändrar den inte sig alls !!

Har du övervägt, hemska tanke, att du kan ha blivit lovad en 867:a, men fått en 533:a?

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-14 09:55
Ursprungligen av sugplopp:

Har du övervägt, hemska tanke, att du kan ha blivit lovad en 867:a, men fått en 533:a?

Ja det står 867MHz i informationen omdatorn samt att jag EN (wow!!) fått den att gå i 867 så det är nog rätt CPU, men det hjälper ju tyvärr iknte

PS. När man resetar PMU´n...ska man få någon bekräfftelse då eller det ska inte varken höras eller synas något såman vet att det gått igenom

  • Medlem
  • 2004-08-14 13:21
Ursprungligen av sugplopp:

Har du övervägt, hemska tanke, att du kan ha blivit lovad en 867:a, men fått en 533:a?

Om basic har samma dator som mig, dvs PB Alu 12" (verkar bara vara de som råkar ut för det här problemet) så finns det ingen 533 MHz version av den. Dessutom, bara att kolla i Systeminformation, där står ju processorns verkliga hastighet.

Ursprungligen av molia:

Eller så är det så att hastigheten 533 som visas i terminalen bara är just felaktiga siffror och processorn kör på i sina 867MHz som den ska och du bara upplevera att det går långsammare för att du ser de tråkiga siffrorna.

Det kan vara så men jag är rätt säker på att det inte är så. För mig var det så att jag upplevde datorn som ganska slö utan att veta om att den bara gick på 533 MHz och märkte en rejäl uppsnabbning när jag fått upp den i 867 Mhz igen. Jag har visserligen inte gjort några direkta prestandamätningar men jag har jämfört CPU-belastning med "top" i Terminalen och visst är det skillnad i CPU-användning för t.ex. iTunes eller VLC. Det är nog tyvärr så att problemet ligger i hårdvaran för strömsparhanteringen. Jag har ju fortfarande möjlighet att reklamera min Powerbook då jag köpt den från Apple Store. Jag startar dock nästan aldrig om den så det känns inte som ett stort problem för mig vilket ju iofs inte betyder att det är något man ska acceptera på något sätt.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-14 13:52

Tyckte mig också märka en prestanda ökning den gången jag fick upp den i 867.
Men det borde vara ett mjukvarufel eftersom det ibland går att få den i rätt hastighet.
Antar att man får vänta på Tiger eller nått....

PS. Nån som vet vad de skrev på MacFixit ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-14 11:14

Eller så är det så att hastigheten 533 som visas i terminalen bara är just felaktiga siffror och processorn kör på i sina 867MHz som den ska och du bara upplevera att det går långsammare för att du ser de tråkiga siffrorna.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-14 12:54
Ursprungligen av molia:

Eller så är det så att hastigheten 533 som visas i terminalen bara är just felaktiga siffror och processorn kör på i sina 867MHz som den ska och du bara upplevera att det går långsammare för att du ser de tråkiga siffrorna.

Jag har för mig att det är en bugg i terminalen eller så. MacFixit hade en del om det där för ett tag sedan. Någon med bättre minne än jag?

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-08-14 23:45

Någon som vet om datorn kan påverkas negativt om man ofta återställer PMU? Jag tänker på följande rader från Apple:

"Återställningsknappen är inte avsedd för att lösa problem när datorn har låst sig eller inte svarar. En återställning bör endast användas som en sista utväg när man kan misstänka fel på maskinvaran eller på systemet för strömförsörjning."

  • Medlem
  • 2004-08-16 02:37
Ursprungligen av Fantomen:

Någon som vet om datorn kan påverkas negativt om man ofta återställer PMU? Jag tänker på följande rader från Apple:

"Återställningsknappen är inte avsedd för att lösa problem när datorn har låst sig eller inte svarar. En återställning bör endast användas som en sista utväg när man kan misstänka fel på maskinvaran eller på systemet för strömförsörjning."

Svårt att tro det, jag har återställt PMU flertalet ggr nu och det som händer är att datum/klocka nollställs.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-16 08:05
Ursprungligen av Ola Lidén:

Svårt att tro det, jag har återställt PMU flertalet ggr nu och det som händer är att datum/klocka nollställs.

Jaså Jag har nollat min PMU flera gånger UTAN att klockan nollställts?!

  • Oregistrerad
  • 2004-08-16 09:38

Nej, det har du inte.

Du har förmodligen nollställt NVRAM, vilket är minnet som open firmware sparar boot-argumenten i.

command-option-p-r nollställer INTE PMU, utan nollställer NVRAM, vilket gör så att nästa gång man bootar så kollar datorn av sig själv, ställer in allt som bör ställas in på nytt. etc. Mac OS X ställer om parametrar i detta minne i t.ex. strömspar inställningarna. Ibland så blir det fel och då hjälper det att rensa det minnet och låta firmware bygga upp det igen.

Jag har faktist samma problem. Enligt terminalen kör jag 666MHz fast det borde vare 1 GHz på min Tibook med superdrive. Jag fick den högre hastiggheten genom att nollställa PMU (för mig en liten knapp under tangentbordet.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-16 21:39

Inget fel på processorhastigheten

Efter en kort diskussion på Apples diskussionsform och ett test med Xbench verkar det som om det är informationen som är fel. Xbench ger ett mätvärde som endast är 0,28 % sämre. (På CPU delen är det t.o.m. bättre resultat...)

Det verkar alltså som att detta är ett icke-problem, och att det är ett sedan länge känt fel.

Här är resultaten från min PB12 867 MHz
Xbench med "rätt" hastighet: 84,61
Xbench med "fel" hastighet: 84,37

1
Bevaka tråden