Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac + PC på samma bredband?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lillgrabben tjötar och vill ha sin PC kopplad till mitt bredbandskonto.
Är det möjligt att köra både min Mac och hans PC på samma lina?
Vad behöver jag isåfall då skaffa i form av hård- och mjukvara?

Det finns flera alternativ, men det smidigaste är nog att köpa en router (med eller utan trådlös överföring) som du koppar till ditt bredband och som du sedan kopplar dina datorer till.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-13 21:45

Det är inga problem alls! Bara att koppla in. Köp t ex en D-Link DI-604 för några hundralappar så kan fyra maskiner bredbandssurfa med samma hastighet som du.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-13 21:59
Ursprungligen av sören:

Lillgrabben tjötar och vill ha sin PC kopplad till mitt bredbandskonto.
Är det möjligt att köra både min Mac och hans PC på samma lina?
Vad behöver jag isåfall då skaffa i form av hård- och mjukvara?

Som dom andra skrivit: en router - inget annnat, ingen annan mjukvara.
Men låt grabben slanta hälften.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-13 23:22

äsch inte då! bjud barnen!

Kan ju även nämna fördelen med en router att datorerna kan kopplas ihop i nätverk. (Om du inte kör äldre än OS X.) Fungerar bäst om PC:n har Windows XP - då tror jag att det även ska gå att dela på skrivare bland annat, helt utan att installera någon extra mjukvara.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-08-14 02:45
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Kan ju även nämna fördelen med en router att datorerna kan kopplas ihop i nätverk. (Om du inte kör äldre än OS X.) Fungerar bäst om PC:n har Windows XP - då tror jag att det även ska gå att dela på skrivare bland annat, helt utan att installera någon extra mjukvara.

Kan du beskriva lite mer hur man konfigurerar resp maskin?

Jag kör med OS 9.2.2 och det är troligen inte läge att köra på nyare OS då mina program inte är de allra senaste och jag har hört att det blir problem med dem då.

Ursprungligen av sören:

Jag kör med OS 9.2.2 och det är troligen inte läge att köra på nyare OS då mina program inte är de allra senaste och jag har hört att det blir problem med dem då.

För att du skaffar en router??? Glöm det. Kör du lugnt vidare med ditt 9.x. Med routern får du ställa om lite i TCP/IP panelen, skaffa lite ethernet-sladdar, routern har oftast en egen HUB (ett gäng ethernet RJ45:or). Sen är det bara att tuta på.

ADSL:
Kör du Telia så supportar de inte PPPoE inloggning (de använder en form av Java-inloggning). I såfall måste man antingen surfa in på http://10.0.0.6 och sen köra en Java-login (räcker med 1:a anslutning) ELLER, bättre: skaffa en router som supportar Telia login (endast Zyxel???). Då konfiggar man den, en gång för alla via browsern (eller RS232/422), och sen är det bara att köra med plattan mot mattan!

Nope, inte bara Zyxel som hanterar teliainloggning. Min Intertex klarar det fint.

/K

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-08-14 01:43

ett tips som kan underlätta konfig; kör en router med webbgränssnitt på mjukvaran (har väl iofs de flesta kanske) - så öppnar du bara din webläsare och konfigurerar macen via den.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-14 04:20

Folk här krånglar till. Jag jobbar för Adsensia och vi kan gärna ställa upp som ett sidouppdrag för de som behöver hjälp med såna här saker, det är för oss en bagatell, men för många komplicerat. Jag har jobbat i över 10 år med support, så behöver ni hjälp, skicka mig ett meddelande, jag ställer upp. Jag säger inte detta för att tjäna pengar utan för att vara hjälpsam. Många macanvändare behöver nog supporthjälp och jag kan sånt. Hej på er.

Jag kör, precis som PF föreslår, med en router. På den har jag en switch så jag får plats med alla datorer, för jag har ett par stycken. Två PC-häckar (XP, 2k, 98) samsas med G5, G4, G3, PBG3, iMac och en 8600, samt extrauttag för syrrans och kompisens PB. Alla pratar med Internet utan problem, och i den mån de kan pratar de med varann också. (Fast de enda som pratar problemfritt med varann är Macar med System 8/9, alla andra krånglar så man får bära på flyttbara enheter i stället - till och med Panther och Jaguar är dåliga på att prata med varann! Fast det var inte det det här handlade om.)

Senast redigerat 2004-08-14 09:56
Ursprungligen av PF:

Folk här krånglar till.

Dagarna då man kunde hålla svaren enkla är förbi. Det som är en bagatell för en kan vara hopplöst krångligt för en annan person.

Jag vet att jag ibland svarar 'teknokryptiskt', men skulle jag (och andra) beskriva allt i pedagogiska termer skulle inläggen bli många A4 sidor långa...

Ditt erbjudande är dock flott!

Låt os bara inse: kunskap är en lätt börda att bära. Men att lasta den... Kan ta tid...?!

1
Bevaka tråden