Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

eMac - När ska man köpa?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan.

Jag har tänkt köpa en eMac dator nu när skolan börjar igen. Jag är gammal pc användare men i och med att man får bita ihop och verkligen koncentrera sig varje gång man sitter vid sin pc för att inte må dåligt och spy så har jag tänkt att ändra på de genom att köpa en Mac!

Jag har en vän som skulle köpa en ibook dator förra vintern och när han skulle köpa den var den billig, sedan 2 veckor senare sänkte apple priset på ibooken så den blev ännu billigare.

Det jag oroar mig för nu är om jag köper en eMac med tillbehör för 12,000:- och så om 4 veckor ser jag att den då bara skulle kostat 10,000:- då skulle jag känna mig mindre nöjd med mitt köp.

Så de jag undrar är om jag behöver ora mig eller när det är mest lämplig tid att inhandla sin mac med risk för eventuella pris ras?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-13 23:21

Köp inte en eMac nu iaf, snart kommer nya iMac G5, avvakta - det kan komma en ny eMac också, man vet aldrig - gör det det så har den en G5 och kommer därmed springa cirklar runt den "gamla" som säljs nu.

Ursprungligen av PF:

Köp inte en eMac nu iaf, snart kommer nya iMac G5, avvakta - det kan komma en ny eMac också, man vet aldrig - gör det det så har den en G5 och kommer därmed springa cirklar runt den "gamla" som säljs nu.

Tyvärr så lär det inte dyka upp någon G5 eMac så snart och även om det gjorde det så skulle den inte springa cirklar runt G4 eMac sett till att en 1.25 Ghz G4 eMac faktiskt bara är något långsammare än en G5 Powermac 1.6Ghz

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-13 23:25

Köp inte en eMac. Köp en iBook istället! Du får en iBook 12 tum för 11 500 kr.

Ursprungligen av dottiyoo:

Hejsan.

Jag har tänkt köpa en eMac dator nu när skolan börjar igen. Jag är gammal pc användare men i och med att man får bita ihop och verkligen koncentrera sig varje gång man sitter vid sin pc för att inte må dåligt och spy så har jag tänkt att ändra på de genom att köpa en Mac!

Jag har en vän som skulle köpa en ibook dator förra vintern och när han skulle köpa den var den billig, sedan 2 veckor senare sänkte apple priset på ibooken så den blev ännu billigare.

Det jag oroar mig för nu är om jag köper en eMac med tillbehör för 12,000:- och så om 4 veckor ser jag att den då bara skulle kostat 10,000:- då skulle jag känna mig mindre nöjd med mitt köp.

Så de jag undrar är om jag behöver ora mig eller när det är mest lämplig tid att inhandla sin mac med risk för eventuella pris ras?

Emacen är ju så pass billig (runt 8000) att den knappast lär rasa i pris men vänta tills efter Apple-mässan i Paris där Apple lär presenta nya datorer så får du lite fler valmöjligheter och antagligen prissänkningar på äldre modeller.

Olika svar här, Men endå om jag skulle behöva vänta med att köpa min mac. Hur pass länge skulle detta väntandet behöva vara? För grejen är den att jag ska kastrera min pc i september. Så då är jag hjärtlös det vill säga ingen dator. Kan bli lite jobbigt och leva för länge utan en mus att klicka på.

Ursprungligen av dottiyoo:

Olika svar här, Men endå om jag skulle behöva vänta med att köpa min mac. Hur pass länge skulle detta väntandet behöva vara? För grejen är den att jag ska kastrera min pc i september. Så då är jag hjärtlös det vill säga ingen dator. Kan bli lite jobbigt och leva för länge utan en mus att klicka på.

Mässan är om cirka 2 veckor så du behöver inte vänta så länge , fast om du faller för någon av de nya modellerna så kanske du får vänta lite längre Apple har ju de senaste åren tyvärr haft betydligt sämre logistik än datorer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-14 01:50

http://buyersguide.macrumors.com/

Där har du en bra sida om framtidsprognoserna för olika de olika modellerna och köpråd... Köp eller Vänta... Den kanske kan hjälpa dig i dina funderingar.

De baserar sina prognoser på historiska fakta och rykten.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-14 04:05

Errol: Teori är en sak, praktik en annan. Det var _exakt_ (ja, det är bara att kolla tidiga 99mac) samma sak som när G4 var ung och vissa hävdade G3s förträfflighet. Samma banala sak gjorde du just nu. Enligt min erfarenhet är det en GIGANTISK skillnad mellan G4 och G5 - testat just G5 1,6 och den är _sjukt_ mycket snabbare än G4:or av alla de slag. Även 1,25:or. Jag drömmer om en G5:a iaf. Det står jag för. G5 är en fantastisk processor, och den äter G4 till lunch.

Ursprungligen av PF:

Errol: Teori är en sak, praktik en annan. Det var _exakt_ (ja, det är bara att kolla tidiga 99mac) samma sak som när G4 var ung och vissa hävdade G3s förträfflighet. Samma banala sak gjorde du just nu. Enligt min erfarenhet är det en GIGANTISK skillnad mellan G4 och G5 - testat just G5 1,6 och den är _sjukt_ mycket snabbare än G4:or av alla de slag. Även 1,25:or. Jag drömmer om en G5:a iaf. Det står jag för. G5 är en fantastisk processor, och den äter G4 till lunch.

Ledsen PF men en G5 singel 1.6 är inte mycket snabbare i praktiken nu än en 1.25Ghz eMac med lika mycket minne och en 7200 varvs HD. När OSX blir mer 64 bitars anpassat så lär G5an iofs bli betydligt vassare.

Det beror på vad man har den till, precis som G3/G4. G4 är inte väldigt mycket snabbare än G3 om man kör program som inte utnyttjar VE, och liknande saker kan sägas om G4/G5. Hastighet är så mycket mer än processorhastighet.

Men G5 är också snabb av fler anledningar än processorhastighet, så nog ligger den bra till. eMac med G5 kanske inte kommer i år, men iMac däremot.

Senast redigerat 2004-08-14 09:29
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-14 09:15

PF: vet inte om jag håller med faktist, iaf inte om man jämnför en g5 1.8ghz & en g4 1.25ghz
På jobbet sitter jag med en 1.25ghz G4 med 1.25gb ram men har ibland fått jobba på en G5 1.8 med 512mb ram.
Då har jag jobbat med ca 100-150mb stora indesign dokument och jag tycker båda datorerna arbetade ungefär exakt lika snabbt...
En emac 1.25ghz med mkt ram räcker längre än man tror.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-08-14 10:33

I princip kan man vänta ihjäl sig - det kommer alltid att dyka upp nåt bättre... Nån gång måste man slå till. Har du funderat på begagnat...?

Dock ser jag en iBook som ett bättre alternativ - det är oerhört skönt att kunna sätta sig var som helst och jobba.

Ursprungligen av ecscsjo:

I princip kan man vänta ihjäl sig - det kommer alltid att dyka upp nåt bättre... Nån gång måste man slå till. Har du funderat på begagnat...?

Dock ser jag en iBook som ett bättre alternativ - det är oerhört skönt att kunna sätta sig var som helst och jobba.

Begagnat. Naa detta kommer bli min första Mac så den vill jag ha helt ny. Om nått skulle vara fel eller fattas på en begangnad mac som jag köpt skulle jag inte märka detta.

iBook har ej "line in" Jag behöver line in för att koppla in el-gitarr och el-bas. Annars är ibooken ett bra alternativ. Snygg med!

  • Oregistrerad
  • 2004-08-14 14:26

Mmm. Nej, jag tycker verkligen tills du ska avvakta tills iMac G5 har presenterats. Spara lite mer, så kanske du har råd att köpa någon av dem i stället. Tror absolut den är värd att vänta på. Till skillnad från andra här tror jag också något händer med eMac, för den har sedan den kom ganska precist följt iMac vad gäller prestanda. En eMac med G5 känns därför inte helt konstigt...

  • Oregistrerad
  • 2004-08-14 17:30

alltså det är en prisfråga. killen som är student har nog inte råd med en g5:a. jag använde mecenat-rabatten och köpte en sprillans emac för två månader sen. 7465:-. oslagbart!

Jag sitter själv och inväntar Paris för att se vad som händer men lutar åt en eMac för hemmabruk. Eller så fortsätter jag samla pengar på hög för en PM framöver. Dock så tror jag en eMac plus kringutrustning av olika slag ger mig mer än en naken PM i dagsläget. En PM kan man ju alltid köpa till jobbet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2004-08-30 18:18

Jag vill passa på att slå ett slag för "lågprismacen" eMac. Jag har en 700Mhz som jag haft i två år. Direkt efter köpet så la skärmen av. Vilket fixades snabbt av en verkstad. Ett vanligt fel då, som numer är åtgärdat. Enda gången jag installerat om systemet var när jag uppgraderade till Panther. Aldrig något krångel. Tycker själv att eMacen är kanske marknadens mest prisvärda dator idag. Man får onekligen mycket för pengarna.

  • Medlem
  • 2004-08-30 18:22

kruxet är väl att den dånar och att skärmen iaf tidigare var rätt kass. Line in på ein iBook får man enkelt med en iMic.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2004-08-30 19:11

Är man bortskämd med dyra och riktigt bra skärmar är nog eMacens skärm inget vidare. Jag jämför med den Fujitsu skärm jag har till min Compaq på jobbet och den Philips 107 jag har till PC hemma. Och då är eMacens skärm bäst. Faktist den bästa jag använt. Så det beror lite på ur vilket perspektiv man ser på saken.

1
Bevaka tråden